Operatie brugdeel Hanzelijn verloopt traag

Zwolle – Zaterdagmorgen vroeg zijn de aannemers en Prorail begonnen aan het meest spectaculaire deel van de overbrugging betreffende de nieuwe spoorbrug voor de Hanzelijn over de IJssel tussen Zwolle en Hattem. Vroeg in de morgen was het weer nog redelijk. Tegen een uur of elf, begonnen de donkere wolken de overhand te krijgen en werd het een natte gebeurtenis.  Op dit tijdstip waren er in dit regenachtig decor enkele tientallen nieuwsgierigen aanwezig om deze operatie vanaf de Gelderse zijde te volgen.

hanzelijn_2.jpg
Actuele foto van Stefan Verkerk. Tijd: 13.15 uur.
Brugdeel wordt op ponton gereden…

Weblog Zwolle is het hele weekend bij het project aanwezig en zal de bezoekers informeren. De vorderingen op de zaterdagmorgen verlopen voor het oog van de bezoeker zeer traag. Vanaf 13.00 uur wordt er meer activiteit verwacht. Zondagmorgen zal het deel naar de juiste hoogte worden gehesen en gemonteerd worden. Het lassen zal de aankomende week plaatsvinden. Zoals aangekondigd, konden belangstellenden in de Hattemer uiterwaarden, op een afgebakend stuk weiland, het schitterend historisch schouwspel van vrij dichtbij gadeslaan. Voor de thuisblijvers zijn de werkzaamheden op de website van de Hanzelijn via een webcam te volgen. Rond een uur of half twaalf was de opkomst nog niet denderend. Naast het aanwezige publiek zullen in de middag ook veel genodigden, waaronder leden van het college van B&W, het bijzondere spektakel bezoeken. Hoewel tijdens de werkzaamheden het scheepvaartverkeer voor 48 uur was stilgelegd, waren er wel enkele plezierboten die de bouwplaats passeerden. De toegang tot de dijk aan de Zwolse zijde is tijdens dit weekend voor alle verkeer gesloten. Ondanks dat de, deze week gesloten, Gelderse dijk aan de Hattemzijde voor parkeren werd opengesteld, kwamen velen op uitdrukkelijk verzoek van Prorail op de fiets naar de locatie.  

 invaren_sluitstuk_4755_470.jpg

invaren_sluitstuk_4748_470.jpg

invaren_sluitstuk_4750_470.jpg
Publiek langs de kant van de IJssel…

Via Lees verder meer nieuws en actuele foto’s…

Het zal nog even duren voordat de eerste treinen gebruik kunnen maken van dit nieuwe onderdeel van de Hanzelijn, maar voor de burger staat de brug zichtbaar gereed. De totale overspanning van de brug heeft een lengte van 1 km en er zijn rond de achthonderd heipalen de grond in geslagen. Meer dan tienduizend ton staal bevat de brug en dan hebben we het nog niet eens over de tonnen beton, die daarbij het totale gewicht bepalen. Op Weblog Zwolle kunt u bij de categorie ‘Hanzelijn‘ de hele aanloop naar de nieuwe spoorbrug teruglezen.

invaren_sluitstuk_2874_470.jpg

invaren_sluitstuk_2980_470.jpg

invaren_sluitstuk_2987_470.jpg

invaren_sluitstuk_3011_470.jpg

invaren_sluitstuk_3106_470.jpg

invaren_sluitstuk_4753_470.jpg

hanzelijn.jpg
Foto: Stefan Verkerk

hanzelijn_3.jpg
Foto: Stefan Verkerk. Tijd: 13.50 uur.

hanzelijn_4.jpg
Foto: Stefan Verkerk
De laatste drie wielen bijna op het ponton… Tijd: 14.25 uur.

hanzelijn_5.jpg
Beeld webcam. Tijd: 14.48 uur.

hanzelijn_6.jpg
Foto: Stefan Verkerk
De tweede ponton wordt in gereedheid gebracht. Tijd: 16.05 uur.

hanzelijn_7.jpg
Foto: Stefan Verkerk
Op de achtergrond is te zien dat het aantal bezoekers nu groot is.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

20 gedachten over “Operatie brugdeel Hanzelijn verloopt traag”

  1. Het nieuwe brugdeel is zojuist in beweging gekomen en wordt naar de IJssel gereden.

    Het brugdeel wordt op transportwagens naar de IJssel gereden waarna het op twee pontons in positie wordt gevaren. Daar wordt het gekoppeld aan de hijsconstructies die vooraf op de brugdelen in Zwolle en Hattem zijn aangebracht.

  2. De tweede ponton wordt in gereedheid gebracht.
    Het te plaatsen brugdeel moet uiteindelijk op twee pontons naar het midden van de IJssel worden gevaren.
    Zie foto-update!

  3. Ik ben vandaag ook even gaan kijken op het ingerichte terrein aan de Gelderse dijk. Rond 15.30 uur was het toch wel aardig druk geworden. Het parkeerterrein was aardig vol en ook de dijk was vol met auto’s, alsmede het weiland langs de IJssel. Het was een schitterend schouwspel. Ik heb ook veel foto’s gemaakt, zie hiervoor http://www.nooterweb.nl.

  4. @ bernard, leuke foto’s van erg dichtbij.
    Heb je aan de gelderse of aan de zwolse kant gestaan.
    Gister rond 7 uur even wezen kijken, op de dijk. Toen bleek dat er erg veel mensen bij Dhr. G. zijn privé pad op waren gegaan, en dat iedereen er weg moest. Eerst stonden er verkeersregelaars, later kwam er politie bij.

  5. De betreffende website kan niet meer dan 300 bezoekers aan hoorde ik gisteren. De inschatting van data voor dit weekend is dan ook onderschat geweest.

  6. zit niet mee , 300 bezoekers op de site prorail had best stefan wat meer data kunnen geven

    Bericht door ja-tja, op 1 mei 2010 om 15:15

    werkzaamheden hebben 6 uur vertraging

    nog steets vertraging van 6 uur:o

  7. @Ingrid: Ik heb aan beide kanten gestaan. ’s Middags aan de Zwolse kant. Het gras stond al behoorlijk hoog, kan begrijpen dat de eigenaar van het land niet zo blij mee zou zijn met al dat volk. Er was wel een (tractor?)-spoor door het land. Maar veel mensen hielden zich daar niet aan. Begrijpelijk dat hiertegen bezwaar gemaakt werd.

    ’s Avonds aan de hattemer kant gestaan. De politie aan de zwolse kant ging overigens rond half negen weer weg. En meteen stroomden de mensen dat land weer op.

  8. Vandaag ook weer even gekeken, om 12 uur werd er gemeld dat de brug om 15.00 uur de lucht in gaat.
    Heb eerst lekker broodje kroket gehad met de keus tussen franse of zwolse mosterd, toch gekozen voor de franse.
    Kroket aan de hattemse kant lijkt me niet lekker met die zwolse pruttel;)
    Ik zit nu lekker op de camping en volg het hier verder wel.

Reacties zijn gesloten.