Zwolle – De fractie van de SP wil een debat over de wederom duurder uitgevallen brug over de Achtergracht. De brug is ondertussen 120.000 euro duurder dan begroot. Wethouder Piek van Financiën zei in een dagblad dat hij geen debat verwacht, omdat het ‘gat’ in de brug met geld van de Provincie gedicht gaat worden. Volgens de SP is provinciaal geld echter nog steeds belastinggeld waar zorgvuldig mee om moet worden gegaan. De zakken van de Provincie zijn diep, maar dat is geen reden om niet zorgvuldig met geld om te gaan.
Raadslid Edwin Koster: "Het stadsbestuur kiest niet voor een heroverweging maar voor blind doorlopen op een eenmaal ingeslagen weg. Het gemak waarmee de Zwolse bestuurders de nieuwe tekorten aanvullen wordt wat de Zwolse SP betreft, zeker in tijden van economische crisis, des te schrijnender wanneer we bedenken dat het praktische nut van de brug twijfelachtig is. Vlakbij ligt immers al een prima brug: de Stenenpijpbrug. Daarnaast is het nog maar de vraag of de ontwikkeling van het Noordereiland zo zal gaan als het stadsbestuur voorziet. Een zinloze brug die al grote kostenoverschrijdingen toont nog voor er één paal in de grond is geslagen lijkt zo hard op weg de Zwolse versie van de Betuwelijn te worden."
De SP kiest daarom voor een alternatief: het verfraaien van de reeds aanwezige brug (Stenenpijpbrug) die met een kleine opknapbeurt, frisse kleuren en wat leuke lantaarns een geweldige toegangsroute naar de binnenstad en het Noordereiland kan vormen. Deze brug ligt immers al in het verlengde van de route naar het kernwinkelgebied Diezerstraat. Bovendien vindt de SP het opmerkelijk dat de aanleg van de brug over de Achtergracht wordt gemotiveerd met het belang voor een aantal ondernemers in het gebied. Dit terwijl de belangenvereniging van ondernemers (citycentrum) actief aan het lobbyen is om een deel van het parkeerdek op het Noordereiland toch te laten bestaan. Straks hebben een brug van parkeergarage naar een parkeerdek en vice versa.
De SP wil met andere politieke partijen in debat over het heroverwegen van de aanleg van de brug over de Achtergracht.
Ik heb nog maar weinig mensen gesproken die het nut van een dure brug op die plaats nuttig vinden
Dit is ook weer een project van een ijverige wethouder en college.
Dit wordt er gewoon weer doorgedrukt, heeft totaal geen toegevoegde waarde kost de gemeenschap weer teveel euro.
De Spiegel heeft al genoeg gekost………alles voor de kouwe kakkers hier he?……..
Als er een referendum over gehouden zou worden kwam deze brug er nooit.
@Remco, als straks Hedon naast de Spiegel staat mag jij ook over deze brug lopen en ben jij tegen die tijd ook een koude kakker?
Nou lekkere begroting dan! 120,000 euro duurder uit! tjonge net of het over een paar duizend gaat! 🙁
Wat is het nut en noodzaak van deze brug aangezien er bij realisatie binnen 100 meter afstand van elkaar 2 bruggen liggen.
Dit is ook een investering voor de parkeergarage Diezerpoort. Die behalve een dikke 250m, ook gevoelsmatig dichterbij komt te liggen. Elke euro is er natuurlijk één, maar in verhouding stelt het ook weer niet zo heel veel voor als de SP nu weer beweerd. Dit is gewoon weer zo’n item wat de SP gebruikt om zichzelf te profileren. De verkeersknip in stadshagen is precies hetzelfde. Alleen maar een onderwerp voor partijen om aandacht in de media te krijgen.
Maar wacht even. Als die brug echt gebouwd is, kijk dan nog maar eens naar de eindafrekening. Die is namelijk nooit zoals begroot. Dus wordt nog duurder dan nu begroot is.
nou zwolle maak je borst maar nat,er komt nog zo’n overschrijding naar de raad toe,de brug rodetorenplein.:'(:'(
Of je legt hem er gewoon niet, dan noemen we het een geldbesparende verkeersknip 😀
misschien is het beter om de hele gracht maar te dempen in plaats van overal maar extra bruggen te plaatsen.
Ik sluit me geheel aan bij de opmerking van ElRey:
Jaspert, 1 brug.
@Zwolschkwartier
Dus met andere woorden vind jij het logisch dat de nieuwe brug wordt aangelegd omdat mensen die de auto hebben geparkeerd anders 250 meter via de Stenenpijpbrug ‘om moeten lopen’???
Ik vind het goed dat de SP in dit geval vraagtekens plaatst bij de afweging om hiervoor schaarse middelen aan te wenden.
De rodetorenbrug heeft daarentegen wel nut en is ook noodzakelijk aangezien onze binnenstad van 600 bij 800 meter steeds intensiever benut wordt en een verbinding met het nieuw aan te leggen Katwolderplein een ontlasting kan zijn van het centrumgebied.
uh…. wat is het nut van deze brug? Ligt vééls te dicht bij de stenenpijp brug! Zinloos en geldverkwisting!
Dan is de brug van pannenkoekendijk naar rodetorenplein een stuk zinvoller, zekers als de nieuwe bios en garage er straks staan.
Zwolle: Stad van Bruggenbouwers.
Voor de Rodetorenbrug geldt hetzelfde. De loopafstand wordt met 150 meter verkort. Ook daar liggen twee bruggen vlak naast elkaar. Er is wel een verschil. Deze brug moet minimaal 1.5 miljoen euro gaan kosten, 3 keer zoveel als de brug over de Achtergracht. Het enige nut wat deze brug dient is het ondernemersbelang van het restaurantplan van Dick Huiskamp, niet toevallig een grote speler in de de ontwikkelling van diverse projecten in de (binnen)stad, b.v. de “Melkmarktlocatie”.
@Klaas,
De Melkmarkt locatie waar ook een fietsenkelder moet komen?
@Klaas
Gelukkig valt het ook anderen op dat DLH Ontwikkeling van voormalig SAVO-medewerker Dick Huiskamp bij vrijwel alle lucratieve ruimtelijke ontwikkelingen betrokken is.
Toch bestaat er mijns inziens een significant verschil tussen het verbinden van een parkeergarage met de binnenstad en het verbinden van een nieuw plein met de binnenstad.
@Elrey
De Rodetorenbrug is ook oorspronkelijk ook alleen bedoeld als verbinding tussen de beoogde parkeergarage Katwolderplein en de binnenstad. Verwezen werd daarbij naar de Diezerpoortgarage die slecht werd gebruikt door de “grote” loopafstand. Later is er van alles bijgehaald om de brug acceptabel(er) te maken.