Zangeres Rita Corita heeft vanaf 1958 met bovenstaande liedtekst ongevraagd reclame gemaakte voor het drinken van koffie. Een naam die de huidige generatie vermoedelijk niets meer zegt, maar het is zeker dat het overgrote deel van de Nederlanders het refrein van het liedje zo mee kan zingen. Waarschijnlijk behoort koffie bij velen tot de eerste levensbehoeften. In 1958 had Zwolle trouwens drie koffiebranderijen. Nu nog één.
Nu is de koffie weer duur en niet voor het eerst. Een van de belangrijkste oorzaken is het weer. Nachtvorst is in het algemeen heel slecht voor de koffiestruik. Brazilië en Vietnam, beide behorend bij de grootste koffieproducerende landen, zijn daar gevoelig voor. Alleen al een krantenberichtje dat er kans is op die nachtvorst, doet de prijzen stijgen.
Daarnaast speelt de klimaatverandering een grote rol. Droogte, in meerdere koffielanden voorkomend, is funest. Daarnaast speelt wetgeving, die vaak kostenverhogend werkt, ook nog een belangrijke rol.
Wat nogal eens vergeten wordt, is dat koffie een product is waarmee wereldwijd wordt gehandeld. Partijen koffie, ook wel contracten genoemd, worden soms meerdere malen doorverkocht in de hoop eraan te verdienen. Al die ’tussenhandel’ is niet bevorderlijk voor een lage prijs.
Naar mijn idee merkt de horeca het snelst dat de koffie duurder wordt. Daar gebeurt dan trouwens meestal het volgende: na een prijsverhoging bij hun koffieleverancier, de laatste was € 2,75 per kg, wordt in veel bedrijven het kopje koffie wat duurder. Meestal afgerond op € 0,05. Gemiddeld worden, met de huidige apparatuur, 120 koppen koffie van een kilo gezet. Daardoor wordt omgerekend 120 x 0,05 is € 6,00 meer ontvangen.
Uit betrouwbare bron verneem ik dat de komende weken de koffie opnieuw duurder wordt en wel met zo’n 3 tot 4 euro per kilo. Misschien wordt het kopje koffie dan opnieuw 5 cent duurder.
Het meest opvallende en dat al decennialang: gaat de koffieprijs bij de koffiebrander omlaag, blijft de koffie in de horeca in de meeste gevallen op hetzelfde hoge niveau. De laatste keer betaalde ik € 3,20 voor een kopje.
Maar ja, we lijken ons er niet druk om te maken. Ook de Zwolse horeca met de bijhorende terrassen heeft het er blijkbaar niet minder druk door en klaagt nog steeds over een personeelstekort. Kortom, hebben we soms een luxeprobleem?