Een groep bezorgde inwoners uit Zwolle heeft donderdagavond met een vreedzame tegendemonstratie een einde gemaakt aan een evangelische bijeenkomst en gebedsgenezing op de Grote Markt in Zwolle. Omstreden gebedsgenezer Jelthe Kloens (24) uit Kampen maakte de tegendemonstranten daarbij uit voor satanisten en zette op zijn sociale media een foto van een persfotograaf die volgens hem onderdeel was van het ‘satanistische spektakel’.
De gebeurtenissen van donderdag staan niet op zichzelf. Deze maand leidde een reeks evangelisaties en straatpredikingen al vaker tot overlast en intimidatie in de Zwolse binnenstad. Horecaondernemers en winkeliers zagen hun terrassen leeglopen en spraken van omzetverlies zodra predikers met luidsprekers verschenen.
Daarbij klonken kwetsende teksten over vrouwen, lhbti’ers en etnische groepen, en werden ondernemers en journalisten persoonlijk aangesproken of online genoemd. In één geval ontstond zelfs een opstootje nadat een religieuze groep na afloop van hun optreden op een terras werd geweigerd. Swollwacht stelde schriftelijke vragen aan het stadsbestuur en dringt aan op maatregelen om de leefbaarheid te beschermen.
Bezorgde Zwollenaren in actie
Voor een groep bezorgde Zwollenaren, geïnspireerd door een eerdere tegendemonstratie van feministische beweging Dolle Mina’s, was dat voldoende reden om donderdag opnieuw in actie te komen. Net als de evangelisten plaatsten ze een luidspreker op de Grote Markt en draaiden muziek.
Daarbij liepen ze rondjes om de evangelisten, onder wie de omstreden gebedsgenezer Jelthe Kloens. De Kampenaar probeerde eerder deze maand tevergeefs zijn aanhangers te mobiliseren om te protesteren tegen het ‘verheerlijken van seksuele onreinheid’ tijdens de Pride in zijn woonplaats.
“De religieuze manifestatie en een tegendemonstratie zijn bij ons aangemeld,” zegt gemeentewoordvoerder Marlijn van der Sar. Volgens haar waren er met beide groepen afspraken gemaakt om elkaar niet te verstoren. Ook werden politie en handhaving ingeschakeld om daarop toe te zien.
Inperking van grondrecht
Nadat tegendemonstranten hun geluidsbox naast die van de evangelisten plaatsten, overstemde de reggaemuziek van Bob Marley het geluid van de prediker op de Grote Markt. Voldoende reden voor de politie om in actie te komen. De tegendemonstranten werd verzocht op afstand te blijven. Ook moesten zij het geluid beperken, omdat het dempen van de evangelisten zou neerkomen op een inperking van hun grondrecht om de vrijheid van godsdienst uit te oefenen.
Kloens maakte de tegendemonstranten uit voor satanisten en beschuldigde hen van duistere intenties. “Dat wijzen we krachtig van de hand,” zegt een woordvoerster van de actiegroep. De vrouw wil liever niet met naam in de media genoemd worden, omdat ze vreest het slachtoffer te worden van intimidatie. Haar naam is bekend bij de redactie van 1Zwolle. “Wij zijn geen sekte, geen satanisten en doen het uit zorg voor onze stad en inwoners.”
Bescherming tegen sektarische groepen
“Ook horecaondernemers en winkeliers in de binnenstad ervaren overlast van deze groepen. Bezoekers voelen zich vaak ongemakkelijk en ondernemers zien klanten afhaken. Dit tast de sfeer en de gastvrijheid van onze stad aan,” vervolgt de vrouw. “Het raakt hen bovendien direct in de portemonnee: ondernemers hebben rekeningen te betalen, net als iedereen.”
De groep Zwollenaren zet zich volgens haar in om de stad veilig en toegankelijk te houden voor iedereen, zonder opdringerige religieuze druk. “Gewoon dat er respect voor ieders vrijheid van levensovertuiging is, ook voor mensen die niet aangesproken of bekeerd willen worden,” aldus de woordvoerster. “Burgers horen beschermd te worden tegen sektarische groepen die intimiderend of manipulerend te werk gaan.”
Journalist onderdeel van spektakel
Kloens, die niet graag met de pers communiceert, publiceerde op zijn sociale media een foto van een aanwezige persfotograaf. “Eenmaal aangekomen op de plek van de manifestatie stond er een groep satanisten met muziek en een journalist.” Omdat er harde muziek gedraaid werd door de prediking heen, besloot hij om in groepen de binnenstad in te trekken om voorbijgangers aan te spreken.
Op het evangelistisch en activistisch blog Revive stelt Kloens: “Ik heb toen bewust gezegd dat we onze speaker zouden uitzetten. Niet prediken op het plein, maar in tweetallen de stad in. Daarin zouden we meer vrucht zien dan in een confrontatie met satanisten.” Volgens hem liep daar ook een fotograaf van De Stentor tussen. “Die was onderdeel van het spektakel.”
Verbondenheid journalist en kroegbaas
Kloens liet daarnaast aan Revive weten geen spijt te hebben van het afbreken van de manifestatie op de Grote Markt. Volgens hem was het een gezegend besluit waardoor vier mensen in de Diezerstraat hun leven aan Jezus gaven en er meerdere genezingen plaatsvonden. Kloens voegde eraan toe dat het opvallend was dat dezelfde journalist die eerder verslag deed van de spanning bij café Maxim’s plaatsnam op het terras van de horecazaak. “Dit roept vragen op over de mogelijke verbondenheid tussen de journalist en de caféhouder, die eerder met muziek de prediking probeerde te verstoren.”
Twee weken geleden leidde een religieuze manifestatie tot een opstootje bij het terras van Maxim’s. Leden van de religieuze groep Frontrunners wilden na afloop van hun evangelisatie een drankje bestellen, maar de bedrijfsleider gaf aan dat ze niet welkom waren. Dat schoot in het verkeerde keelgat bij een aantal van hen. Kloens reageerde later via Revive. Volgens hem keerde de rust op de Grote Markt die dag terug en kwamen mensen weer tot Jezus. “Een vrouw werd zelfs genezen van slechthorendheid midden op het terras,” aldus de gebedsgenezer.
Tevredenheid bij tegendemonstranten
Ook de tegendemonstranten stellen dat ze tevreden zijn over het verloop van de actie. “Ons protest heeft donderdagavond veel positieve reacties opgeleverd van inwoners, bezoekers en ondernemers,” zegt de woordvoerster.
“Dat geeft ons de moed en motivatie om vaker actie te voeren. Wij blijven ons inzetten voor een Zwolle waar iedereen zichzelf kan zijn – zonder angst, zonder dwang en zonder labels die ons door anderen worden opgeplakt.” Volgens haar is het simpel: “Samen-leving is samen-loving.”