Meer mensen doen hun inkopen in Zwolle

Zwolle – Het koopstromen onderzoek dat elke vijf jaar wordt uitgevoerd in Oost-Nederland laat zien dat Zwolle het goed doet. Zeker in relatie tot vergelijkbare steden in de regio. Het meest recente onderzoek laat, vergeleken met 2005, in alle kernen in de regio een omzetgroei zien. De omzetstijging is het grootst in Zwolle en Zutphen.  

Waar doen inwoners van Zwolle hun aankopen en hoe heeft dit koopgedrag zich de afgelopen jaren ontwikkeld? Hoe waarderen consumenten de winkelvoorzieningen in Zwolle en waarom kiest men voor dit winkelgebied? Dit zijn vragen die beantwoord zijn in het koopstromenonderzoek Oost-Nederland 2010. Van alle dagelijkse boodschappen die in Zwolle gedaan worden, wordt ruim 10% gedaan door mensen van buiten de stad. Dit percentage is sinds 2005 verdubbeld. Ook het aantal inwoners in Zwolle dat de dagelijks inkopen doet in Zwolle is gestegen (+3%). De toename komt vooral ten goede aan de wijkwinkelcentra. Het aandeel van de binnenstad voor de dagelijkse inkopen is met 7% gedaald.


“Zwolle doet het dus goed”, vindt wethouder Cees Berkhout. “Deze cijfers laten zien dat de stad een goede regiofunctie heeft. Zwolle is zowel voor de Zwollenaren als voor mensen van buiten een aantrekkelijke winkelstad”.  

Meer in detail laat het onderzoek interessante verschillen zien voor de diverse winkelgebieden, branches en winkelgedrag van consumenten. Voor de niet-dagelijkse goederen kwamen er 5% meer mensen uit de regio naar Zwolle. Bij de inwoners van Zwolle daarentegen was er een lichte daling te zien voor de aanschaf van niet-dagelijkse goederen in hun eigen woonplaats. De kledingbranche in Zwolle laat ten opzichte van 2005 een lichte daling zien van het aantal klanten (-4%). Toch doen, ten opzichte van de andere branches, nog steeds relatief veel klanten van buiten de stad (61%) kledingaankopen in Zwolle. 

De nabijheid van de winkels is voor inwoners een belangrijk argument voor het inkopen van de dagelijkse artikelen in hun eigen stad. Ook als het gaat om winkelen, is nabijheid verreweg de belangrijkste reden. Voor veel bezoekers is daarnaast de veelheid aan winkels en de aanwezigheid van bepaalde winkels en producten een motief om in Zwolle te winkelen. Er is veel waardering voor de kwaliteit en veelheid van de winkels in Zwolle.  

Het onderzoek naar koopgedrag is een initiatief van de Kamer van Koophandel Oost Nederland en de Provincie Overijssel. Het onderzoek is uitgevoerd onder 38 gemeenten in Overijssel en delen van Gelderland en Drenthe. Meer informatie is te lezen op www.koopstromen.nl.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

22 gedachten over “Meer mensen doen hun inkopen in Zwolle”

  1. In de binnenstad is er 7% minder gekocht en dát merken veel winkeliers in het centrum van onze stad. En ja, 61% van de winkelende klanten komt van buiten de stad… da’s makkelijk zeggen bij gebrek aan uitgebreid winkelcentrum in de buurt! De dichtstbijzijnde volwassen winkelstad ligt bijna 50km verderop. Men MOET haast wel naar Zwolle…

    Familie van mij met een winkel in het centrum én een winkel in een wijkwinkelcentrum merken ook dat de omzet in de wijk gemiddeld hoger is dan in het centrum (terwijl die winkel 5x zo groot is).

    Zo goed doet Zwolle -de binnenstad!- het dus niet!

    Juiste conclusie: De omzet in de binnenstad neemt af (verontrustend, straks hebben we zo’n verlaten stadscentrum met enkel grootwinkelbedrijven en geen leuke particuliere winkels meer) en de omzet in de wijkcentra nemen toe (logisch, Zwolle groeit nog steeds qua inwoners en ik mijd i.v.m het parkeerbeleid het centrum ook steeds meer voor een snelle aankoop).

  2. NB.
    Weet je wat een fijne winkelstad is als je in Stadshagen woont? Kampen! Je bent er zo, de meeste winkels zijn er, je kunt in hartje centrum parkeren en nog voor een prikkie ook (en na 18.00 uur gratis)! En de bioscoop daar is 10x beter dan De Kroon.

  3. Zuid is pas een mooi en handig winkelcentrum. Twee winkelstraten, enorme Albert Heijn ook een Hema en er is nog ruimte voor meerdere winkels, terwijl er bijna nu al alles in zit, op een platenzaak en een KFC of Dixons na dan.

    Verder hebben we in Zuid ook al een Mac Donalds maar een tweede kan er ook nog wel bij;). Kortom in feiten, een winkelcentrum van een kleine stad in een grote wijk van Zwolle.

  4. Die Mac reken ik als Zuid, maar een Mac in het winkelcentrum zelf is er helaas nog niet. Maarja met al die voorzieningen raak je natuurlijk snel verwend he;).

  5. Drama,

    kun je dan niet een mes erbij kopen en zelf gaan snijden? Je leest de krant wel? Dan weet je dat het personeel dat niet mag dat kost tijd en in die tijd kun je een andere klant helpen.

  6. @Zusenzo ; ik was op dat moment de enigste klant. En ja, ik heb wel een mes, en ik kan natuurlijk ook mijn eigen taart bakken of niet.
    Het is maar net hoe je als bedrijf met je klanten om wilt gaan.

  7. Of Zwolle aantrekkelijk is als winkelstad hangt af wat je er als bezoeker voor krijgt. Je hebt een scala aan winkels, maar je zit ook met stevige parkeertarieven. Als de balans zoek raakt, zoeken mensen elders hun heil. Misschien moet Zwolle eens wat meer doen met goede P&R-voorzieningen?

  8. @Dick

    Het valt mij op dat je meer van het roepen bent dan van het lezen. Ten eerste wordt er vergeleken met 5 jaar geleden (en toen was het al niet best) en ten 2e wordt er gewerkt met percentages en niet met aantallen.

  9. @dick,
    het staat idd in de kop, maar in de tekst lees ik wat anders.
    Zoals ik het lees: het totaal aantal mensen (of omzet) is afgenomen. Daarentegen is het percentage van diegenen die er nog komen, naar verhouding meer mensen van buiten Zwolle.
    Kweetniet, maar dat lijkt mij andere strekking 🙂

Reacties zijn gesloten.