Zwolle – Kunstenfestival ZwArt staat onder druk. De gemeente Zwolle moet 11 miljoen euro bezuinigen en tijdens het Bezuinigingsdebat van afgelopen woensdag bleek dat diverse politieke partijen wel op dit Zwolse festival willen beknibbelen. Een raadsmeerderheid tekent zich af, maar organisator Niek van der Sprong pareert, in een door hem geschreven column:
"Festival ZwArt staat voor Zwolle Art; staat voor het kunstenfestival van Zwolle, geprogrammeerd vlak voor de zomer van 2011. In 2007 heeft de raad nadrukkelijk gekozen uit 14 inzendingen voor het concept van ZwArt. Na een aarzelende start in 2008, nu behoorlijk gesetteld met een mooie editie afgelopen zomer met de komst van Jan Fabre als landelijke trekker. Zeker ook gewaardeerd door de provincie Overijssel en een aantal landelijke fondsen zoals VSB, SNSreaal en het NFPK. Toch twijfelen een aantal raadsleden, bijvoorbeeld de VVD-fractie, aan de waarde van ZwArt voor Zwolle. Zij baseren zich daarbij op informatie van 2009 en aarzelen vooralsnog de gegevens van 2010 als uitgangspunt te nemen voor hun afweging. Zeer teleurstellend."
Van der Sprong:
Wat was dan zo bijzonder aan deze laatste editie:
*Tekstreadings in de prachtige tuin van het Stedelijk met o.a. Kitty Courbois & Derek de Lint en Hans Dagelet in park Eekhout,
*De première van de trilogie van de schoonheid in Odeon met meester-acteur Dirk Roofthooft,
*De locatievoorstelling van de firma Weijland in het Aldo van Eckplantsoen, waarbij een deel van de bewoners participeerde in de voorstelling,
*De voorstelling van het Zonderling Gezelschap in “een woning in de koestraat”,
*Gnaffel in park Eekhout ná hun zeer goed ontvangen perfomance tijdens Oerol,
*De tentoonstelling “De geleende tijd” van Fabre in de Fundatie (met de aankoop van een bijzonder kunstwerk voor het Nijenhuis),
*De optredens op het Grote Kerkplein van Nynke Laverman, Hanggai, La Pat en Bertolf,
*De 6 kunstroutes kriskras door en langs leegstaande panden, kelders en ja, zelfs de herensociëteit aan de Koestraat!
*De etalageroute van CIBAP-studenten door de binnenstad,
*De wagenspelen van Deandels en the Young Ones langs de markt en de terrassen,
*En dan doe ik absoluut nog tekort aan alle andere locatievoorstellingen in de periferie van de Zwolse grachtengordel (nu omcirkeld met 800 kunstzinnige stoeptegels gemaakt door 65 kustenaars),
*Ook de samenwerking met het Stedelijk, Odeon, Fundatie, Bibliotheek, Stadhuis, Dominicanenklooster en ondernemers in de binnenstad mag er zijn. De vorm van het festival maakt verbindingen in de stad.
Naast de reguliere voorstellingen, exposities en tentoonstellingen door het jaar heen geeft deze vorm de stad een extra aanzien. Onverwachte, bijzondere locaties waar je anders niet komt; openbare voorstellingen in parken, pleintjes en kelders.
Het samenspel van locaties, de historische binnenstad, het creatieve talent van lokale en regionale kunstenaars én de komst van aansprekende landelijke/internationale kunstenaars vormen de basis die de kwaliteit van het festival en de stad bijzonder, onderscheidend en aantrekkelijk maakt. En dat is in 2010 landelijk opgemerkt: "Zwolle Art" heeft met haar programma bijna alle landelijke dagbladen en vaktijdschriften gehaald.
Geachte raadsleden; wij zijn “pas” begonnen, dus: “laat het vanavond gebeuren” (citaat van De Dijk).
Niek van der Sprong
tja VVD….net als PVV zien ze de “linkse hobby” het liefst verdwijnen. Cultuur is de verrijking van de samenleving en kan nooit alleen bestaan van inkomsten uit recettes. Wil je dat wel, dan zal alle cultuur commercieel worden en resulteren in eenheidsworst die iedereen moet kunnen slikken. Geen verdieping en bijzondere cultuur dus. Iedereen aan de Andre Rieu ipv Mahler. Ik hoop dat een welvarend land als Nederland dit niet laat gebeuren. Niek: keep on the good work!!!
iedereen aan de Andre Rieu ipv Mahler.Ik heb nog nooit gehoord dat Andre Rieu subsidie nodig heeft.Dat vind ik dus een opmerking van niets.Cultuur is de verrijking van de samenleving,daar kan ik wat mee.
Eens met Alberto…Cultuur kan nooit commercieel worden omdat het dan teveel moet afkoersen op het gemiddelde, de grootste gemene deler. Kunst en cultuur dient in mijn ogen uitdagend, vernieuwend en een tikje provocerend te zijn. Zo komen we stukje bij beetje verder. Anders staat de boel stil en blijft iets als Staphorster schilderwerk
(overigens niets mis mee) voor altijd hip en bij de tijd.
Het zou al wat zijn als de eerste voorstelling van Zwart nu wel eens gewoon door gaat. De laatste edities was er onvoldoende belangstelling.
Ook zou ik willen zien, en dat was DE les van de eerste Zwart, dat wanneer je het stadscentrum ingaat je direct ziet en merkt dat er HET Kunstenfestival is.
Succes ermee!
Gut Alberto,
dan mag dit zeker ook
maar dan van groenlinks.
http://www.marcella-music.com/site/2010/04/groen-links-komt-met-voorstel-tot-afschaffing-auteursrecht/
@wichert: Ik bedoel dus dat Andre Rieu weinig tot niets met cultuur te maken heeft (en inderdaad heeft hij ook geen subsidie nodig). Mahler lukt niet zonder subsidie.
Feit blijft dat gemiddelde Zwollenaar voor iets moet betalen waar ze niet op zitten te wachten. IQ-kunstuitleen werkt ook zonder subsidie… dus het kan wel!
Stad als Theater was een breeder toegankelijk festival, jammer dat dat festival de nek is omgedraaid. Daar zat tenminste potentie in…
Conclusie: stop met ZwArt, wat het wordt nooit wat! 😉
@Tom: eens voor wat betreft Stad-als-Theater.
Volgens mij betaalt elke belastingbetaler ook voor voetbal, stadions, politieondersteuning waar de gemiddelde Zwollenaar ook niet op zit te wachten. Daar kom je dus niet uit; het één is niet beter dan het ander. Onze democratie/verzorgingsstaat stelt ons juist in de gelegenheid om voor ieder wat wils te financieren. Zwart is daar een goed voorbeeld van. Niek, keep on the good work!
Zorg vooral goed voor je eigen boterham.
Zolang Bertolf, Kitty Courbois en Jan Fabre geld vragen voor een zgn. kunsten voor een avond optreden waar een gemiddelde Zwollenaar een maand voor moet werken, is het goed dat de geldkraan is dicht wordt gedraaid.
En 800 tegels om de stadsgracht gemaakt door kunstenaars? Maak een rondje om de gracht en je merkt dat je veel dezelfde identieke tegels tegen komt. 800 x 50 euro per tegel (sponsorprijs) = 40.000 euro (!!)
Ja, die tegels dat is iets teveel van het goede, niet leuk meer. Juist een paar hadden het goed gedaan, nu is het alle dagen spruitjes.
Ik fiets vaak langs die kunsttegels en zie bijna altijd mensen die er veel belangstelling voor hebben. Ik weet niet zeker maar volgens mij zijn die tegels door particulieren aangekocht. Geen subsidie dus als dit zo is.
@ Peter: Ik weet geen bal van de gages die mensen vragen voor een avondje kunst doen … ook niet wat sportprofessionals krijgen voor eens per week anderhalf uur ( als ze wedstrijd al vol maken) achter een bal aanrennen krijgen.
Ooit eens een column gelezen waarin gesteld werd dat we in een samenleing het samen moeten doen. Een beetje geven (… aan voetbal of kunst afhankelijk van je interesse) een beetje nemen. (… voor voetbal of kunst afhankelijk van je interesse).
Het is altijd makkelijk om hetgeen waar je zelf niets of weinig om geeft neer te sabelen en belachelijk te maken. Jij een beetje, ik een beetje en samen hebben we lol. Zij het op andere plaatsen met andere dingen. Maar dat is prima.
Beste allen,
Die kunsttegels zijn geen onderdeel van ZwArt, maar in zekere zin van het bevrijdingsfestival. En ze zijn geheel ‘gesubsidieerd’ door sponsoren/particulieren (zelf een voor de straat en de tuin gekocht van Mark van Enk).
Mooi initiatief!
Met vriendelijke groet,
Martijn van der Veen
Dat er bezuinigd moet worden, is duidelijk. Ik hoor niet bij de populisten die het liefst de hele cultuursector om zeep helpen. Ik stel liever prioriteiten en maak duidelijke, eerlijke keuzes. ZwArt is een festival van twee dagen. En dan vind ik 130.000 euro (x4 jaar) een fors bedrag. Ik zou dat geld liever besteden aan instellingen op het gebied van cultuur/kunst/muziek die daar het hele jaar door mee bezig zijn.
Mag het dan ‘kunst’ zijn voor alle leeftijden?