Zwolle -Sinds deze week heeft de gemeente een elektrische pick-up in haar wagenpark. Erik Dannenberg neemt deze wagen vrijdag 22 oktober officieel in gebruik. Dit doet hij op de gemeentewerf locatie Marslanden.
De elektrowagen is een pick-up met kiepende laadbak en wordt gebruikt door de mensen van wijkzaken die in de Zwolse binnenstad in de buitendienst werken. De auto rijdt op elektriciteit en wordt opgeladen door een stekker in een stopcontact te steken. Uiteraard wordt de auto voorzien van groene stroom. De auto kan ongeveer 95 kilometer per lading (stroom) rijden. De maximale snelheid van de elektrowagen is 40 k/m per uur. Gemiddeld rijden de medewerkers van wijkzaken 65 kilometer per dag dus de auto kan in ieder geval een hele dag, zonder opladen, rijden.
De gemeente heeft de elektrowagen aangeschaft omdat het niet alleen energiezuinig is maar ook goed voor het milieu. Deze elektrowagen is een van de stappen in de verduurzaming van het wagenpark van de gemeente Zwolle.
Dit is nou precies waarom ik niks heb met persberichten van overheden mbt milieuproblematiek. Als je al niet weet hoe de eenheid van snelheid correct geschreven wordt, hoe kan je dan ooit betrouwbare uitspraken doen over CO2 of NOx?
Verduurzaming (wat een woord!) is zo relatief. Wat heeft het in euro’s en uitstoot gekost om dit wagentje te produceren? Is dat minder dan wat de auto bespaart t.o.v. van zijn afgedankte voorganger? Meestal niet inderdaad. Dan was het duurzamer geweest om de oude auto te houden. Om over de giftige accu’s nog maar te zwijgen.
De gemeente heeft een kort geheugen. Zo’n jaar of 25 geleden waren alle wagentjes van de plantsoenwerkers elektrisch. Er werd vast een andere reden aangevoerd, maar volgens mij zijn ze er toen bij de gemeente uitgegooid, omdat ze er, volgens de stoere plantsoenmedewerkers, niet sexy genoeg uitzagen, en niet snel genoeg reden.