Buitengebieden voortaan 60 km/uur zones

De buitengebieden van Zwolle worden dit voorjaar aangewezen als 60 km/uur zones. Dit betreft de buitengebieden Langenholte, Schelle-Zuid, Oldeneel, Vreugderijk, Wythmen, Harculo, en Hoog-Zuthem.

Aangezien de inrichting van de wegen voldoen aan de landelijke richtlijnen, bestaan de werkzaamheden voornamelijk uit het plaatsen van de 60 km/uur-zoneborden. Enkel op de Zuthemerweg worden vanwege sluipverkeer fietsstroken aangebracht. Het plaatsen van de verkeersborden in de buitengebieden en de aanleg van de fietsstroken op de Zuthemerweg wordt naar verwachting dit voorjaar uitgevoerd.

De gemeente is sinds een aantal jaren bezig met de invoering van het project ‘Duurzaam Veilig’. Hierbij wordt het wegennet onderverdeeld in verkeersaders en verblijfsgebieden. Op verkeersaders staat de doorstroming van het autoverkeer centraal, in verblijfsgebieden is de snelheid afgestemd op de langzame verkeersdeelnemers. Onder de verkeersaders vallen de 50-, 70- en 80 km/uur-wegen, verblijfsgebieden zijn 30- en 60km/u-zones.

De gemeenteraad van Zwolle heeft in maart 2005 ingestemd met het raadsvoorstel over de vervolgaanpak van het project ‘Duurzaam Veilig’. Daarmee heeft de Raad ingestemd dat naast de reeds bestaande verblijfsgebieden, een deel van de overige potentiële verblijfsgebieden duurzaam veilig in te richten en als 60 km/uur zones aan te duiden.

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

31 gedachten over “Buitengebieden voortaan 60 km/uur zones”

  1. Duurzaamveilig = degradering van wegen. Daar komt het vrijwel overal op neer. Ik snap dat sommige wegen 60 zijn, maar als het zo doorgaat, mag je buiten alle provinciale wegen, hoe recht en breed ook, nog maar 60km/h.
    En de Zuthemerweg naar 60km/h is gewoon waanzin! Je kan daar veilig 80km/h rijden. Echt overregulering is dit. >:(

  2. @chris,
    Daar ben ik het totaal niet met je eens. Die weg en ook de Aalvangersweg wordt als sluiproute gebruikt om naar Heino te rijden.

    Vooral in de spits is het daar levensgevaarlijk met al die busjes die daar rijden.

    Werklui die aan mijn huis hebben gewerkt houden zelfs wedstrijdjes, wie het snelst in Raalte zijn. Het ene busje via de Heinoseweg N35 en de ander via Laag Zuthem.

  3. Hoi

    Als ik het goed lees gaat die 60-km regeling alleen over de parallelweg naast de hoofdrijbaan. En dat lijkt me een alleszins verdedigbare maatregel, omdat hier ook fietsen rijden, naast landbouwvoertuigen etc.

    Als je harder wilt, dan zoek je de hoofdrijbaan maar op. (En ook dan: op de weg Raalte Ommen-Hoogeveen wordt de 100 km. weer teruggebracht wegens teveel frontale en vaak dodelijke aanrijdingen ondanks een goede weginrichting.)

    Ikzelf rijdt dagelijks op een vergelijkbare weg, als fietser. Dat is de Hessenweg, Zwolle-Dalfsen.

    Hier geldt dezelfde snelheidsbeperking. Soms rijden hier auto’s die de 80 km/h te langzaam vinden, en dus de parallelweg als racebaan willen gebruiken. Vorig jaar leidde dit bij een onoverzichtelijke bocht (met bosjes, ter hoogte van de flitspaal) bijna tot een ongeluk omdat de automobilist/coureur mij te laat zag. Ik de berm in, hij de rechterberm in, te sterk tegensturend, en hij vloog door de linkerberm heen de Hessenweg op waar tot zijn geluk geen andere auto’s reden. Ik neem aan dat het hart ‘m in de keel zat. Mij wel in elk geval. terwijl ik netjes aan mijn kant van de weg reed, en uitstekende verlichting voerde. (veel meer dan een fietslichtje)

    Om dit soort kamikaze-acties te voorkomen lijkt het me heel nuttig om snelheidsgrenzen te stellen. En dus juich ik handhaven van de politie ook nog toe. Uit zelfbehoud.
    Als de bedoelde knul van hierboven min of meer 60 had gereden, dan was er geen enkel probleem geweest.

    Ik wens ieder een veilige thuiskomst.
    Groet van Q106

  4. Ach, het is gewoon weer pesterijtjes om het automobilistje pesten.
    Ik ben nmlk ook van overtuigd, dat deze langzame snelheden ook tot vele ongevallen zorgen. En aangezien in de statistieken voornamelijk gesproken wordt over doden (is lekker mediageil) en niet over ernstig gewonden lijkt het of het leed afneemt.
    Maar juist door de lage snelheden gaan mensen andere dingen doen. Mobieltje, Cd-tje, navigatie, neus en haren.
    Persoonlijk merk ik ook dat ik onbewust met andere dingen bezig ben dan met autorijden. PAs als ik “lekker” door kan rijden blijft de aandacht volledig bij de weg.

  5. @ Henk; het enige resultaat dat geboekt wordt, is dat er meer snelheidsovertredingen zijn. En dat is logisch als de max onrealistisch laag is. Maargoed, een goede snelle verbinding is in dit land toch al ondenkbaar :- Het verkeer moet zoveel mogelijk tegengewerkt worden, met 80zones op snelwegen, trajectcontroles, wegversmallingen, snelheidsverlagingen die niet in overeenstemming zijn met het wegbeeld, drempels etc.

  6. @chris,
    Begrijp me goed, ik ben voor goede en snelle wegen. Maar alleen waar dat mogelijk is. De Zuthemerweg is beter geschikt voor hogere snelheid dan andere wegen in het buitengebied. Maar op buitenwegen als de Kleine Veerweg of Oldeneelweg harder dan 60 km per uur is waanzin. Het is belangrijk dat er wel 1 lijn qua snelheid wordt gehouden

  7. Maar op buitenwegen als de Kleine Veerweg of Oldeneelweg harder dan 60 km per uur is waanzin. Het is belangrijk dat er wel 1 lijn qua snelheid wordt gehouden

    Dat eerste ben ik wel met je eens (volgens mij is dat al 60km/h), maar dat 2e niet. Je moet het per geval bekijken, anders komt het hele beleid niet geloofwaardig over bij de weggebruiker.
    Vroeger was er nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid, tegenwoordig wordt alles voorgekauwd. In Duitsland mag je op alle wegen buiten de kom zelfs 100km/h, in Nederland is dat steeds vaker 60. Ik zeg niet dat we naar 100 moeten, maar max snelheid moet wel overeenkomen met het wegbeeld en drukte.
    Bijvoorbeeld die rondweg Stadshagen, max=50, maar iedereen rijdt daar 80. Dat is een (forse) overtreding, maar verkeersonveilig? niet echt.

  8. Ik mag ook graag auto rijden en dan vooral richting het noorden, daar is het nog rustig op de weg. Moet ik naar Den Haag dan pak ik de trein. De kans op een treinstoring vind ik minder erg dan in de file zitten.

    Ik woon dan vlak bij het buitengebied maar snap niet waarom op die wegen zo snel gereden moet worden.

    De Aalvangersweg is een mooie weg vooral bedoeld voor langzaam verkeer. Auto’s kunnen gebruik maken van de Zuthemerweg, maar moet je eens zien wat daar tijdens de spits over de Aalvangersweg rijdt, dat is niet normaal en met welke snelheid.

    Dan is het terecht dat er snelheidsbeperkende maatregelen worden genomen.

  9. Ik kan n?­et volgen waarom sommige mensen hier zo tegen zijn op invoering van 60 kilometer per uur op (voor zover ik het begrepen heb) parallelwegen van hoofdwegen.

    Wil je 80 rijden met je auto? Kan ik helemaal in komen. En gelukkig kan dat nog steeds. Alleen op parallelwegen mag dat dan dus niet meer en dat is iets waar ik niet rouwig om kan zijn. Langzamer verkeer kan zich dan tenminste ook met goed fatsoen verplaatsen van A naar B zonder dat ze van de sokken gereden worden door veel sneller verkeer.

    Het snelle verkeer h?©?©ft een 80 km/h-weg en h?³udt een 80 km/h dus wat is dan het probleem? Ik begin dan meer de indruk te krijgen dat de ‘mekkeraars’ hier een stel hardrijders zijn die de parallelwegen gebruiken als snelweg omdat ze de 80 km/h (vaak al in de praktijk 90 km/h) op de grote weg niet snel genoeg vinden.

  10. Wat Chris zegt over de weg tussen de Aalanden en Stadshagen, daar ben ik het wel mee eens. 50 vind ik daar ook een vreemd getal. Waarom daar w?©l en op een parallelweg niet? Vrij eenvoudig. Parallelwegen worden ook gebruikt door langzamer verkeer (fietsers/landbouwverkeer/snorfietsen/etc) terwijl dat op de weg naar Stadshagen niet zo is, daar heeft langzaam verkeer een eigen fietspad welke gescheiden ligt van de rijbaan.
    Of ze er 80 van moeten maken, weet ik niet maar 50 vind ik ook wat betuttelend langzaam op die plek.

  11. Ik kan n?­et volgen waarom sommige mensen hier zo tegen zijn op invoering van 60 kilometer per uur op (voor zover ik het begrepen heb) parallelwegen van hoofdwegen.

    Het gaat hier om alle wegen in het buitengebied, dus niet alleen parallelwegen.
    In Nederland heb je bij het autorijden gewoon geen eigen inzicht meer nodig, alles wordt voorgekauwd.

  12. Gisteren reden we rond half vijf via de Hessenweg naar Ommen. Voor het spoor stond op de parallel al een auto te wachten net als wij die op de ‘grote’ weg stonden te wachten. De auto ging er met een rotgang vandoor, vol op de remmen bij drempels, en als er ineens een fietser reed. Hij bleef ons ver voor, totdat hij achter een tractor belandde die hij moeizaam kon inhalen omdat die niet aan de kant ging. Wij verwachten dat deze automobilist wel ergens zou afslaan, maar nee, hij stak netjes overal de zijwegen over, en croste verder langs de parallel. Wij hadden even zoiets van: als de politie er moet zijn, zie je ze er niet, want het is nog altijd een weggetje voor aanwonend en bezorgend verkeer. Eindelijk bij Oudleusen ging de man de Hessenweg zelf op. En zijn winst? Hij reed twee auto’s voor ons…

  13. In Nederland heb je bij het autorijden gewoon geen eigen inzicht meer nodig, alles wordt voorgekauwd.

    Dat komt omdat iedereen denkt dat hij/zij een goed bestuurder is en telkens weer blijkt dat niet het geval te zijn.
    Harder rijden betekent meer doden/gewonden.

  14. Dat niet alleen. Alleen al de opmerking dat je geen inzicht meer nodig hebt….. Alsof snelheid het ?©nige ding is waar je inzicht voor nodig hebt. Duidelijk is in ieder geval dat er meer dan genoeg mensen zijn die in ieder geval al geen inzicht hebben als het gaat om snelheid (wellicht hoor ik zelf ook tot die groep in sommige situaties zoals bijvoorbeeld de Mastenbroekerallee).
    Maar het is regelrechte onzin om te beweren dat je geen inzicht meer nodig hebt. Dat komt pas als je je l?¡?¡t rijden.

  15. Harder rijden betekent meer doden/gewonden.

    In Duitsland, waar de limieten aanzienlijk hoger zijn, of zelfs ontbreken, vallen niet meer doden in het verkeer dan in Nederland.

  16. Harder rijden betekent meer doden/gewonden.

    Helemaal mee eens. Uit alle ondezoeken zie je dat aanpassing(dus geen verlaging) van de snelheid minder doden en gewonden geeft.

    Daarom is het heel goed dat op de buitenwegen een limiet van 60 km/uur geldt en eigenlijk is dat voor Schelle nog veels te hoog. Kleine veerweg en Oldeneelweg zijn niet geschikt voor snelheden boven de 50 km/uur.

  17. Waarom laat je je dan ook van de weg rijden door zo’n ding. Zo’n ding hoort niet op de weg maar lekker door de blubber te rijden; het is gewoon een luxere terreinwagen. Met die brede bandjes, die 4-wielaandrijving e.d. zullen ze ook niet snel in de berm vast komen te zitten.

    (nee, je hoeft geen antwoord te geven; ik snap wat je bedoelt)

  18. @tja
    Last van vooroordeeltjes?

    In het verhaal wordt gesproken over wegen in het buitengebied, en dat is meer dan een enkel parallelweggetje. In gelderland zie je het ook veel tot de meest idiote situaties (op de weg van epse naar laren is zelfs een punt waar je _moet_ keren – vermoedelijk omdat even verder een lokale wethouder woont).

    En wat onderzoeken uitwijzen – de meeste “wetenschappelijke” onderzoeken kun je laten zien wat je wil.
    Er is idd een lichte daling van het aantal verkeersdoden te zien. D.w.z.: ongevallen die direct de dood tot gevolg hebben. Dat is mooi.
    Maar het is meer de vraag hoeveel verkeersdoden er werkelijk vallen (dus ook indirect) en niet te vergeten de zeer zwaar gewonden die er niet meer volledig bovenop komen.

    Het is m.i. een illusie te denken dat het verlagen van snelheden de situatie verbetert.
    Het zou beter zijn om de extremen eruit te pakken en het overige verkeer meer zichzelf laten reguleren. Dat verhoogt iig de concentratie op het verkeer.
    Zoals de kleine veerweg: waarom zou 80 op deze weg onveilig zijn, als er verder niets rijdt (en op het rechte stuk)? Tuurlijk moet je zachter bij de bochten en bij voetgangers e.d.. Maar in de bergen zie je toch ook niet bij iedere haarspeldbocht een bord “15”? Neen, daar weet je dat je rustig aan moet doen en is het bord overbodig.
    Zou je het bordje daar wel plaatsen, dan zal het gedrag meer passief zijn, dwz als er geen bordje staat de volle snelheid doorrijden met alle narigheid van dien.
    M.a.w.: als men bewust is van de gevaren, zal er vanzelf naar gehandeld worden itt het verbieden van vanalles en nogwat wat op termijn alleen maar nare bijkomstigheden heeft.

  19. Het zou beter zijn om de extremen eruit te pakken en het overige verkeer meer zichzelf laten reguleren.

    en

    Tuurlijk moet je zachter bij de bochten en bij voetgangers e.d..

    Beste Me,
    Je hebt gelijk, het liefst zoweinig borden en snelheidsbepalingen. Maar je hebt helaas een aantal mensen die dat niet kunnen en dan een enorm gevaar voor de verkeersveiligheid zijn. En dan vooral op die buitenwegen

    Een voorbeeld afgelopen zondagnacht rond half twee hielden een tweetal gekken een wedstrijdje met de auto op de Oldeneelweg.
    Resultaat, de auto reed tegen een boom aan. Gelukkig is het nog redelijk afgelopen

  20. Zelfregulerend k?¡n best wel eens goed werken. Ik geloof dat het verhaal van Darwin er ook wel een beetje bijgehaald kan worden: ‘Survival of the fittest’.
    Mensen die zichzelf niet helemaal in de hand hebben/die niet goed weten in te schatten en bochten met een wat te hoge snelheid nemen, vouwen hun auto wel om een boom heen….. 😐
    Nog vervelender wordt het als ze een andere verkeersdeelnemer ‘meenemen’ naar het hiernamaals…..

    Ik kan het verhaal van Me wel een b?©?©?©?©?©tje volgen maar helaas zijn er gewoon genoeg mensen die toch grenzen voor hun neus moeten hebben. Dan heb je helaas nog altijd snelheidsfreaks/adrenalinejunks die er geen boodschap aan hebben. Met enige regelmaat zie je zulke persoontjes dan ook wel in de krant verschijnen…..

  21. Dat kan dan wel zijn, maar tegen diezelfde personen helpt geen bordje. Het enige is actief op straat controleren.
    Wat je er wel mee bereikt is dat anderen ervan uitgaan dat er langzaam gereden wordt en zich daar ook naar gedragen met alle gevolgen van dien.

    Vanmiddag ook richting raalte gereden…bijna ondoenlijk. Veel “toerders” en daarbij nog inhaalverboden, parallelweg 60, verkeersremmende maatregelen en om zeker te zijn dat “men” geen last heeft van struikrovers wordt er nog aan de veilige kant van de veilige kant gereden kwa snelheid. Maar ondertussen slingerend over de weg en links-en rechts wijzend naar die zomers geklede dame op de fiets en andere schone zaken.

    Het is hetzelfde vergelijk als in andere landen (zonder daarbij die situaties te willen idealiseren): In duitsland kijk je wel uit bij rijbaanwisseling – er kan wel eens een zeer snelle auto aankomen.
    In Italie en Spanje kijk je ook wel uit omdat daar regels geheel niet lijken te bestaan.
    En hoe verder je gaat, hoe meer je uit moet kijken. 😉

  22. Tja, daar heb je best een punt.
    Betuttelende regels afschaffen maar ?³?³k alle veiligheidsmaatregelen voor inzittenden en dan met name voor de bestuurder. Weg met die airbags; gewoon een dolk in de stuurkolom plaatsen met de punt richting bestuurder.

    Dat laatste meen ik uiteraard niet hoewel het vermoedelijk w?©l zou werken.
    Voordeel van snelheidsbeperkende borden is dat ?¡ls een rasechte hardrijder wordt aangehouden, dat hij sneller boven de ‘magische’ grens zit van inleveren van het roze papiertje/plasticje (hoewel je die schijnbaar ook weer vrij gemakkelijk en vlot terug kan krijgen >:( )

  23. Het is alleen str%$# vervelend dat iedereen bij de uitgang van de winkel gefouilleerd moeten, omdat er een enkele dief tussen kan zitten…. >:(

    In dit geval dus: die statische snelheidsverlagingen leveren alleen maar een winst op voor de staatskas, ongeacht of die snelheid nu een veiligheidsissue was ja dan nee.

    En nog vervelender: mijn glazen bol zegt dat zodra het rekeningrijden ingevoerd wordt, stap 2 de snelheidscontrole is (Deze wordt dan toch al geregistreerd, dus……..). Daarom ben ik ook fel tegen op dit soort acties.
    Big brother maakt het niet makkelijker, maar ook niet leuker op deze wereldbol ;(

  24. Hasselt: rijbewijs ingevorderd van hardrijder
    Op de Wolfshagenweg is vrijdagmiddag 9 maart een 51-jarige automobilist uit Rouveen aangehouden. Surveillanten van de video-auto zagen, dat hij met hoge snelheid langs een grote groep fietsende schooljeugd reed. Hij werd gemeten op een snelheid van 110 km/uur, waar 60 is toegestaan.
    Hierop is zijn rijbewijs ingevorderd en kreeg hij een proces-verbaal.
    *Bron Kilroynews

  25. Klassiek voorbeeld van die 110-rijder. Mooi is dat hij met 110 gevaarlijk bezig is. Bij een 80 km/h-weg had hij z’n rijbewijs kunnen houden, nu kunnen ze hem afnemen.

Reacties zijn gesloten.