Zwolle – Het Zwolse stadshart kan over tien jaar bij de beste binnensteden van het land horen. Door de combinatie van detailhandel, horeca en cultuur kent de Overijssels hoofdstad dan een van de aantrekkelijkste verblijfs- en winkelcentra van Nederland. Naast de kracht van het stadshart zelf is de uitstekende bereikbaarheid van de stad daarbij een troef. Die kansen zien burgemeester en wethouders van Zwolle. Het college zet in op de ambitie om de kansen voor de binnenstad de komende jaren optimaal te benutten.
De Zwolse binnenstad heeft al veel kwaliteiten. Belangrijke pluspunten zijn de historische ambiance in het stadshart, de aanwezigheid van een aantal aansprekende winkels en een hoogwaardig aanbod van horeca en culturele trekkers. Toch zien ondernemers en de gemeente mogelijkheden om het centrum in de toekomst aantrekkelijker te maken. Op basis van diverse (klanten)onderzoeken en op aangeven van een werkgroep met onder meer vertegenwoordigers uit de horeca, detailhandel en culturele sector hebben burgemeester en wethouders nu de eerste lijnen uitgezet hoe het Zwolse winkelhart de komende jaren verbeterd kan worden.
Onderscheidend
Burgemeester en wethouders zien een groot aantal argumenten waarom de Zwolse binnenstad zich kan ontwikkelen tot stadshart van nationale allure. Zo scoort Zwolle goed bij bezoekers die de stad voor het eerst leren kennen, zijn er goede mogelijkheden voor een onderscheidend(er) winkelaanbod en wordt de (landelijke) bereikbaarheid alleen maar beter – zo verbindt de Hanzelijn vanaf 2012 de Randstad met Zwolle.
Om de ambities waar te maken is volgens burgemeester en wethouders een aantal stappen nodig. Meer bijzondere winkelconcepten staan hoog op de wensenlijst. De binnenstad moet bovendien uitstekend en snel bereikbaar zijn voor automobilisten, gebruikers van openbaar vervoer en fietsers. In de stad moeten meer logiesmogelijkheden komen, idealiter in monumentale locaties. Er moeten het hele jaar evenementen te bezoeken zijn. En Zwolle moet de blik ‘verruimen’: ondernemers moeten hun (promotionele) bereik vergroten en er moet meer lef komen om de kracht van de Zwolse binnenstad uit te venten. In algemene zin moet Zwolle een betere koppeling maken tussen het aanbod aan winkels, horeca, cultuur en historie in de stad.
Het college ziet bij de doorgroei van de binnenstad veel daadkracht bij de ondernemers en projectontwikkelaars. De gemeente zet zelf in op ‘regelgeving op maat’ en wil in samenspraak met de partners in de (binnen)stad actieprogramma’s opstellen die leiden tot de gewenste ontwikkelingen.
Aansluiting
De gemeenteraad spreekt zich binnenkort uit over de gewenste ambities voor de Zwolse binnenstad. Op basis van die raadskeuze worden concrete plannen ontwikkeld. Daarbij wordt aansluiting gezocht met programma’s die al eerder zijn opgesteld om Zwolle ‘toekomstbestendig’ te maken, zoals het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad.
Om dit te realiseren, moeten ze eerst eens wat makkelijker worden met de koopzondagen.
Nieuwe data’s niet gezien? Zelfs met 2e kerstdag open.
Klopt, maar geen extra zondagen.
Wat wil je dan iedere zondag open? Gaat het al snel een gewonte worden. Was laatst nog bij iemand in Rotterdam daar zijn de supermarkten ook iedere zondag open maar, nee ik vind het maar niets. En misschien jij wel oke 😉
Zelf zie ik het wel zitten elke zondag open en daarbij ben je tenslotte niet verplicht om te gaan 🙂
Maar ik denk dat elke eerste zondag van de maand ook al een grote verbetering zal zijn. Lekker overzichtelijk voor de consumenten.
Het college en daadkrachtige projectontwikkelaars zien veel in monumentale locaties en hebben gezamenlijk de cultuur en de historie van de Zwolse binnenstad om zeep geholpen.
In de Sassenstraat 50%, Oude Vismarkt 30% en in alle zijstraten van de Diezerstraat veel leegstand.
Met alle door dit graai college ontwikkelde plannen zullen nog meer kleine zaken het loodje leggen.
Blijkbaar is alleen van belang dat er meer multinationals hun eenheidsworst loslaten op ons kostbare erfgoed.
Elke gemeentelijke verordening wordt opzij gezet om de grootwinkelbedrijven te paaien en er wordt geen mogelijkheid ontzien om de kleine zelfstandige de nek om te draaien.
Zelfs winkeliersvereniging CityCentrum is geïnfiltreerd door het grote geld en likken de bestuurders zich naar boven.
Vooral die tweede uit je eerste zin ikke 😉 Die hebben korte eindjes naar CityCentrum. Zo zeggen wij dat in onze handel.
Voor de duidelijkheid. Tweede kerstdag zou mogelijk een extra koopdag kunnen zijn mits het niet op een zondag valt wat dus wel het geval is. Dus dit jaar geen koopzondag op 2de kerstdag
Shit dan hebben we een kort weekend 😮
Onderscheidend en met nationale allure (uitstraling) … Waar heb ik dat toch eerder gehoord??
Nou ook zo lekker bereikbaar en van alles te doen toch?
Zondags is het doodstil in de stad lekker saai.
Doe daar eens iets aan aub
Ik vind het hélemaal niet erg dat winkels niet elke zondag open zjjn!
Ten eerste betekent dat dat bijna elke werknemer elke zondag moet werken en dus geen enkele standaard vrije dag over houd.
En ten tweede, heeft men niets beters te doen op zondag? Thuis lekker chillen, wandelen, opruimen en schoonmaken.. Er is genoeg te doen hoor.
Natuurlijk is het niet van belang om elke zondag geopend te zijn. Dit heeft mijns inziens geen invloed op het feit of Zwolle een aantrekkelijke binnestad heeft op genoemde punten. Belangrijke ontwikkelpunten zijn de bereikbaarheid (parkeren) en de voetgangersvriendelijkheid. Het parkeren in de nabijheid van de binnenstad is nog altijd een dure aangelegenheid. Het zou een zeer goede optie zijn om de proef met parkeren bij de veemarkthallen, en aansluitend gratis vervoer naar de binnenstad, verder uit te breiden. Het zou verder een uitstekend idee zijn om scherper toe te zien op het oneigenlijk gebruik van het Rode Torenplein door aurtomobilisten. Dit is nu officieel voetgangersgebied geworden, maar nog altijd zeer onvriendelijk voor voetgangers, werd er laatst bijna van de sokken gereden.
Ambities genoeg dus, maar dat hebben we vaker van dit college gehoord.
Laten we onze bezoekers eerst eens het gevoel geven hier in deze stad welkom te zijn en zich hier behaaglijk te voelen.
Dat kan al met kleine middelen, bijvoorbeeld een iedere dag geopende VVV, een gemakkelijk bereikbaar openbaar toilet, een Grote markt die eruitziet wat het hoort te zijn, een gezellig stadsplein waar je graag even blijft zitten om je net opgehaalde VVV folder te bestuderen.
En uiteraard het tijdig opruimen van alle nachtelijke uitgaansschade zoals kots, gebroken glas en kromgetrapte fietsen.
Als die Jan des Bouvries uitstraling er eenmaal is komen de winkels die dat gevoel versterken vanzelf wel.
Maar je begint echt aan de achterkant als je het denkt te redden met het organiseren van massale evenementen.
Aansprekende winkels? Je hebt hier dezelfde 13 in een dozijn winkels als elke andere stad. Bv. een Bijenkorf in de binnenstad zou een aansprekende winkel zijn. Het zou ook gelijk een ander publiek aantrekken wat de diversiteit van de stad zal vergroten.
Wat een mooie lokatie zou zijn is het overdekte winkelcentrum in de binnenstad. Gelijk platgooien die betonnen bak en opnieuw realiseren in de stijl van de binnenstad.
Je hebt het over 13 in een dozijn winkels en noemt vervolgens de Bijenkorf als een voorbeeld van een aansprekende winkel… Dat is gewoon de V&D, maar dan met een ander logo. En aangezien er al een V&D in de binnenstad zit is de Bijenkorf dit mijnsinzien een voorbeeld van 13 in een dozijn.
Laat ze dan ook gelijk die belachelijke verkeerssituatie eens aanpakken. Op zaterdagmiddag wordt steevast heel Zwolle vastgezet door automoblisten die allemaal hun auto het liefst in de Diezerstraat zelf parkeren, en hiervoor dus allemaal in het Maagjesbolwerk willen staan. Ook al moeten ze een uur voor een sporadisch openslaande slagboom staan met nog 100 wachtenden voor hen, ze moeten en zullen daar parkeren…
Tijd om die garage daar weg te halen of de infrastructuur rond de binnenstad grondig aan te pakken.
Voorstel om te parkeren bij de ijsselhallen en dan met pendelbussen te gaan werken (à la de citybus variant in Groningen) is helemaal geen gek idee.
De enig die daar volgens mij tegen zou kunnen zijn is Q-Park 😉
Die garage daar weghalen gaat een beetje moeilijk omdat je dan het hele Maagjesbolwerk moet slopen. Op die route naar het Maagjesbolwerk staat alleen P = vol! en de andere parkeermogelijkheden worden niet genoemd zoals bv het Eiland en Diezerpoort.
Natuuwlijk ga ik niet met de auto naar de stad omdat het voor mij maar 10 min. fietsen is 😀
@wouter: ik noem de Bijenkorf omdat dat een winkel is die de diversiteit van de stad zal vergroten. Ik weet ook dat het gewoon een duurdere en grotere V&D is maar mensen zullen ervoor naar de stad komen. Zie het maar net als een Ikea waar mensen ook speciaal voor naar toe komen.
Zwolle heeft al nationale allure. Daar ligt het probleem niet. Het probleem is dat elke bestuurder zich wil meten met bestuurders van andere grotere steden, want dan tel je pas mee. Gevolg is dat alle steden in Nederland op elkaar gaan lijken en vervlakking optreedt. De kunst is juist om de kernwaarden van de stad te koesteren en de eeuwenoude intrinsieke waarde te cultiveren. Dat vraagt meer moed dan kopieergedrag en heeft niets met stilstand te maken. Dat is creatief denken over vooruitgang. Steden (en bedrijven) met bestuurders (en bedrijven) die dat inzien, zijn de echte winnaars van morgen, omdat ze verrassend zijn en welzijn bieden voor bezoekers, ondernemers, werknemers en -niet in de laatste plaats- bewoners.
Stel, ik heb honderd euro te besteden, ik kan dat in de week doen, of op de koopzondagzondag.
Ik kan het maar een keer uitgeven.
Vraag: wordt bijv. de hema er beter van als ik
het geld op zondag uitgeef?
Ja zusenzo, want op den duur zal er minder concurrentie komen voor de Hema omdat kleine winkeliers het niet vol kunnen of willen houden om elke dag open te zijn.
Aansluitend op Andre Kijk.
Wat opvalt als je meerdere plaatsen in Nederland bezoekt, is dat de openbare ruimte in de gemeenten steeds meer op een pretpark begint te lijken. Kermissen, kerstmarkten, manifestaties. Wie ziet kans de concurrentie de loef af te steken. Alles lijkt er op gericht zoveel mogelijk mensen naar de binnensteden te lokken. Er moet geconsumeerd worden, uitgegeven worden. Dat is de idee, blijkbaar. We moeten of willen vermaakt worden, schijnbaar. Ik vind het de verwording van de binnensteden. Onze openbare ruimte, die toch van iedereen is, wordt vooral ingericht om de grote geld machine optimaal te laten draaien. In Maastricht is intussen een discussie op gang gekomen over de vraag of de binnenstad een pretpark is of een plaats waar je winkelt. Hoeveel mensen wil je naar een binnenstad lokken die daar eigenlijk vooral rondlopen? Die zich vergapen aan de kermis die de binnenstad vooral lijkt te zijn geworden. Waarbij mensen die vooral willen komen winkelen en kwaliteit zoeken, afgeschrikt worden door de files richting binnenstad, parkeerproblemen, lawaai en soms nauwelijks begaanbare voetgangersstraten.
Dit is een vraag die ook in Zwolle op tafel mag komen. Wat voegen al die evenementen (jaarrond!), manifestaties, kermissen toe aan de sfeer. Wie gaat er eigenlijk over? Wanneer wordt in de gemeenteraad de vraag eens gesteld of de samenleving en winkeliers zitten te wachten op verstopte binnensteden? Vol met mensen die vooral op zoek zijn naar vermaak.
Andre Kijk en Jacco, helemaal mee eens, mij uit het hart gegrepen, nu onze bestuurders nog.
Zijn er nog raadsleden die hun visie op het begrip “beste binnensteden” hier willen delen?
@ Andre Kijk, men houdt zich ijzig stil omdat deze plannen gepaard gaan met extra inningen door de gemeente te doen.
Als straks het geïnde uitgegeven moet worden zul je ze hier om de haverklap zien en hun op de borstklopperij is mijlen ver te horen.
@Jacco, ik was van de zomer in Aachen, daar hebben ze voor alle grote evenementen gewoon een bendplatz http://www.bend-aachen.de/index.php?c=5&sid=&iPage=1&chk_archiv=1 om alle drukte van grote evenementen in het centrum tegen te gaan. Waarom zou je hierin niet meer samen kunnen werken met een nieuwe Ijsselhal en diverse scholen en dit combineren met de nieuwe halte van de Mastenbroekertram (Kamperlijntje). Bijvoorbeeld waar Scania Beers heeft gezeten, die 600 meter lange meubelboulevard zie ik voorlopig niet komen 8)