Zwolle – Ondanks de mindere berichten over dalende bezoekersaantallen elders in het land stevent Hedon dit jaar af op een record aantal bezoekers. De teller bij het Zwolse poppodium staat momenteel op 36.000 bezoekers. Dit tegenover de 32.000 bezoekers over het jaar 2009. Op alle fronten worden de zeilen strak getrokken om straks klaar te zijn voor een grote capaciteitsuitbreiding.
Dankzij verdere professionalisering is Hedon in staat om effectiever te werken en meer producties neer te zetten. Naast een scherp uitgekiend programma waarin nationale top en subtop wordt afgewisseld met internationale namen, dragen projecten als Hedon Presents (talentontwikkeling uit de brede regio), Check This, gericht op jongeren vanaf 14 jaar, en de samenwerking met Studentertainment bij aan een verdere verbreding van het aanbod. In combinatie met een flinke intensivering van het marketingbeleid wordt meer en meer publiek bereikt en dat zorgt voor de sterke stijging (meer dan 12%) en het behalen van recordaantallen.
Deze stijging past bij het beleid om de organisatie voor te bereiden op een capaciteitsuitbreiding. Directeur Riemersma geeft aan: “wij hebben de afgelopen twee jaar fors ingezet om als organisatie klaar te zijn om ook een grote capaciteitsuitbreiding aan te kunnen. Zo is vol ingezet op meer producties, het bereiken van meer doelgroepen, meer marketing binnen en buiten Zwolle. Met de groei die gerealiseerd is in een lastige tijd kunnen we zeer tevreden zijn met het behaalde resultaat.”
Hedon ziet dat er nog steeds meer nieuwe bezoekers van binnen en buiten Zwolle bijkomen. Hieruit blijkt dat er nog veel potentie ligt in de grote regio rondom de Hanzestad. De maximale capaciteit (500 bezoekers bij concerten) blijkt wel problematisch te zijn. Met negen uitverkochte huizen in de afgelopen twee maanden wordt de noodzaak tot uitbreiding duidelijk zichtbaar. Daarnaast blijkt steeds vaker dat de slag om de meer aansprekende bands toch vaak wordt afgelegd op basis van capaciteit.
Goed bezig Hedon! Dat podium is eigenlijk altijd al te groot geweest voor de kleine bands en te klein voor de grote bands. In een nieuw complex zou een zaal voor 300 en een zal voor 800-1.000 mensen moeten komen. Melkweg in Amsterdam heeft daar al jarenlang succes mee en daar komt op een avond meer dan 80% van buiten A’dam. Hier in de regio zijn dat soort zalen er nog niet echt, het publiek ervoor echter wel.