Zwolle – Tijdens verkeerstoezicht zijn vrijdag 10 december vier fietsers bekeurd voor fietsen in de voetgangerszone op Achter de Broeren en het Meerminnenplein.
Ook werd er bekeurd voor parkeren op een invalidenparkeerplaats aan de Dobbe en rijden zonder licht (bromfietser). Verschillende bestuurders werden daarnaast staande gehouden voor het niet voeren van de juiste verlichting.
Ik heb de actie gezien en vond het heel flauw om op dat hele grote plein waar fietsers voetgangers zoals ik echt niet lastig vallen met fietsen. (plein achter de Xenos). ( ?n zie een bericht terug dat er een straat verderop een winkel werd leeggeroofd…) Daarnaast zie ik regelmatig agenten fietsen door een straatje in de binnenstad waar het voetgangersgebied is. Vind het erg ongeloofwaardig dat ze de ene dag daar staan te bekeuren den volgende dag er zelf doorheen fietsen…
Op vrijdagmorgen rond de klok van 8 uur heb ik 123 fietsers gezien die geen verlichting voerden. Je hoeft maar 15 minuten op de hogenkampsweg/Rijnlaan te staan en je geeft alle 123 personen een bon van ?? 30,00.
Leuk dagloon heb je dan.
Meerminnenplein…. zucht….. waarom is het daar uberhaupt voetgangersgebied? En ‘Achter de broeren’, enorm plein waar ruimte zat is. Ik ben ook een potentiële klant voor een boete op die plekken en dan met name het Meerminnenplein. Persoonlijk neem ik dat bord op die plek totaal niet serieus. Geen winkels daar, alleen een beroerd parkeerplaatsje waar een handje vol auto’s kan parkeren. Aan de andere kant van de Kruidvat zit een promenade waar veel meer volk loopt en wat veel logischer een voetgangersgebied is. En dan dat voetpad in het parkje een meter of wat verder dan het Meerminnenplein.
Ik vind het een vreemde situatie en zeker bij het Meerminnenplein ronduit kinderachtige bekeuringen, ondanks het feit dat de fietsers daar niet mogen fietsen.
Laat ze de Diezerstraat gaan controleren, daar wordt ook gefietst en heb je grote concentraties publiek IN een winkelstraat.
Achter de Broeren neem ik wat serieuzer als voetgangersgebied maar ook niet altijd. Het is er ruim opgezet, plaats zat.
Wat betreft dat parkeren op een invalidenparkeerplaats, ook gebeurd door fietsers? Als je het hele bericht leest, inclusief de kop, zou je wel die conclusie moeten trekken.
Trouwens, dat voetgangersbord, het is dat ik weet dat hij er zit wan opvallen doet hij niet echt zo half in die struiken. De gemeente neemt het bord dus ook niet echt serieus blijkbaar.
Grappig h?? De meerderheid vindt dat regels er zijn om op te volgen en duidelijkheid te verkrijgen voor een ieder op wie het van toepassing is, de gebruiker.
Totdat de gebruiker het niet zo’n goed regeltje vindt en er een reactie komt als bijvoorbeeld die van WFvN.
Best vermakelijk, dank je daarvoor
In het centrum is sowieso slecht aangegeven waar je wel of niet mag fietsen. Er staan op diverse plaatsen ook borden voetgangerszone met als onderbord ‘fietsen toegestaan, snorfietsen niet’.
En als ze toch ergens willen staan te bekeuren en ook nog eens meer dan 4 bekeuringen willen uitschrijven wil ik winkelcentrum Holtenbroek warm aanbevelen.
@Wim: zou je je bericht wat anders kunnen schrijven want ik weet niet helemaal hoe ik hem moet lezen. Het kan in twee totaal verschillende richtingen opgevat worden.
Einde van het jaar nadert dus ze moeten weer scoren .
Zelf doe ik koerierswerk op zaterdagmorgen .
2 weken moest ik een pakje bezorgen in de koestraat en aangezien je daar haast geen parkeerruimte hebt had ik besloten om mijn auto even op de stoep te zetten ook omdat dan de andere auto’s kunnen doorrijden .
Komen er 2 politiecontroleurs aangelopen en die spraken mij aan waarom ik de auto op de stoep zette, voordat ik kon reageren zij hij er direct achteraan dat ik hem maar op de straat moest laten staan anders kon de stoep gaan verzakken .
Laat je hem op de weg staan dan moet hij op de stoep.
Was zo boos dat ik maar tot 10 heb geteld en toen maar weer ben verder gegaan met mijn werkzaamheden.
Ja mijn auto weegt echt 4000 kg hoor>:(>:(>:(
Zulke gasten kunnen beter werk gaan zoeken waar ze zich meer thuisvoelen.
Dat zullen ze niet zo snel zeggen denk ik omdat dat niet toegestaan is tenzij er zo’n blauw bord staat met zo’n autootje met 2 wieltjes op de stoep.
Ik juich het toe dat er gecontroleerd wordt op niet-geoorloofd parkeren op een invalidenparkeerplaats. Dat vind ik vreselijk asociaal. Ook die bromfietser zonder licht mag blij zijn dat hij een bekeuring heeft gehad en geen ongeluk. Levensgevaarlijk.
@WFvN men kan mijn bericht op meerere manieren interpreteren. Het is zeker niet mijn bedoeling geweest om op de man te spelen, dat voorop gesteld.
Ik zie in vele reacties hier begrip voor veel situaties die bestaan omdat wij dat met elkaar zo hebben afgesproken, dus wetten en regelingen, totdat het hun zelf aan gaat.
Of dit nu gaat om de gasten van bon jour, horeca in het park, honden, of bekeuringen omdat men zijn / haar verlichting niet in orde heeft. En noem maar op.
Er is begrip tot aan de voordeur.
Ik ben absoluut voor het optreden tegen fietsers in voetgang gebieden, omgeacht of er ruimte is om te fietsen zoner de voetganger te hinderen.
Onlangs was ik met mijn meisje in Delft, waar het is het toe gestaan om te fietsen in de winkelgebieden. Wij hebben met verbazing waargenomen dat een fietser, daar, de voetganger gewoon de ruimte geeft. Hij /zij remt af, wacht tot de gegelegheid zich voor doet om te passeren en gaat dan verder. Geen verkeerd woord, geen discussie, slecht verdraagzaamheid en begrip.
Mooi hoor!
Zwolse binnestad wordt er echt niet beter op met afsluitingen van de binnenstad ( bussluizen ).
Waar is die goede en gezellige tijd gebleven dat je nog lekker kon parkeren op de melkmarkt en rondjes kon rijden met je auto over de grote markt en via de sassenstraat zo de stad in kon komen.
Bah het is nu niets meer aan in de zwolse binnenstad.
Wij gaan regelmatig naar meppel of apeldoorn.
@Wim:
Ik voel me verder niet aangevallen maar wel aangesproken. Had ik me echt aangevallen gevoeld, dan had ik anders gereageerd.
Begrip tot aan de voordeur zeg je. Dat zou je best zo kunnen stellen, ook in mijn geval. Hoewel…
Ik heb echt wel bekeuringen gekregen. Ik ben bekeurd voor fietsen in de Diezerstraat. Terecht, hoewel…. begrip tot aan de voordeur…. ik reed nog geen 4 km/h en er werden termen aangehaald als ‘fietsen’ … ‘klachten’ …. (tot dusver terecht) ‘levensgevaarlijk’ (daar ga je bij mij dus toch een stap te ver). Die boete heb ik zonder bezwaar, zonder verder mopperen betaald. Ik ben bekeurd voor rijden over de busbaan. Ik kon niet zo gek veel anders. Ik heb de situatie uitgelegd aan de agent, die helaas alleen het laatste deel geconstateerd heeft en niet de oorzaak van het geheel (ik had kunnen wachten tot ik een ons woog om uit een parkeervak te kunnen komen). Hij gaf aan dat ik bezwaar kon aantekenen. Heb ik niet gedaan, ik heb de regels (onbedoeld) overtreden en heb gewoon op de blaren gezeten. Daar dus gewoon begrip tot veel verder dan de voordeur.
Regels zijn er niet om je aan te houden. Regels zijn er om de mens te dienen. Jij gaat vast niet dagen lang stil staan voor een verkeerslicht dat op rood staat maar waarvan de detectielussen jou niet hebben opgemerkt. Je gaat als een kip zonder kop ook niet een weg naar links in als je daarna vast komt te zitten door bijvoorbeeld een stadsbus die in jouw richting rijdt en die eigenlijk voorrang moet verlenen aan jou. Soms is het dan handiger om de regels om te buigen en de bus voor te laten gaan zodat beiden gemakkelijker hun weg kunnen vervolgen.
Ik negeer regels bij de vleet maar dan wel op zodanige wijze (als ik ze bewust overtreed) dat een ander er geen hinder van ondervind. Word ik betrapt, jammer dan, dat wordt dan dokken. Dat begrip is er wel.
Begrip tot aan de voordeur is er wel als er situaties zijn die van geen kanten kloppen. Wegbeheerders zijn nogal eens goed in het plaatsen van borden waarbij onmogelijke situaties ontstaan. Gemeentes trouwens ook. Kijk voor de gein eens 50 meter verder dan het Meerminneplein, bij de Pletterstraat en dan met name de (ik denk) Krabbestraat.
Kom je vanaf de Vispoortenplas, dan zie je en bord ‘verplicht fietspad’ staan. Die eindigt bij de zijweg richting de Meerminnestraat (waar dus ook dat bord voetgangerszone staat). Er staat namelijk een bord ‘einde fietspad’. Ga je echter vanaf de Librije in de richting van de Vispoortenplas, dan is er geen verplicht fietspad te bekennen. Daar kan je dus de verkeersregels niet eens met goed fatsoen opvolgen.
Mocht jij wel iemand zijn die meent dat alle regels op jou van toepassing zijn, dan heb ik een leuke voor je:
Veel voorkomende foute situatie
Weet je dat je hier als auto OOK niet verder mag? Houd daar de volgende keer even rekening mee als je zo’n situatie voorbij komt 😛
Als je je daadwerkelijk aan alle regels gaat houden, ga je nog echt veel lastige problemen voor je kiezen krijgen.
Nog even een leuke aanvulling bij de verkeersregels. In 1990 is het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) stevig aangepakt waarbij veel regels geschrapt zijn met als motto: Geef je verstand eens voorrang
en nou is dat natuurlijk niet bedoeld om gewoon alle regels te negeren en ook niet bedoeld om aan te zetten tot overtredingen behalve als het de situatie ten goede komt.
Nu wil ik niet beweren dat dat het geval is bij het Meerminneplein.
De argumentatie van de politie om je te bekeuren is idd af en toe treurig lachwekkend. Komt ook omdat ze je vragen om een verklaring. Vorig jaar kreeg ik een keer een bekeuring voor door rood rijden (met de fiets). Agent: Wat is uw verklaring? Ik: het is pokke weer, ik heb haast en ik ken dit kruispunt precies, dus ik wist dat het kon. Agent: “maar er zou iemand achter je kunnen rijden die de situatie niet kent en denkt dat het groen is doordat jij doorrijd. Dat is levensgevaarlijk.” Zucht. Zeg gewoon; rood is rood ook als het regent. Volkomen terechte bekeuring, maar doe nou niet alsof je zojuist een mensheid voor een ramp hebt behoed…
😀 ;D ;D
:D:D:D
Toen ik nog geen auto reed maar altijd op de fiets vond ik verlichting niet belangrijk. Ze zagen me toch wel. Bij m’n eerste rijles in het donker heb ik alle voetgangers en vooral de fietsers zonder licht vervloekt. Je ziet ze echt niet. >:(
Ik heb al eens vaker gereageerd hier opdat de prioriteit op de binnenstad ligt daar is de meeste aandacht zowel van de politiek als van de politie.Hier in het winkelcentrum Zwolle zuid mag sinds de verbouwing niet meer gefietst worden en staan de voetgangers borden duidelijk geplaatst.Maar zelden zie je hier een politie en je wordt er dagelijks als voetganger van de sokken gereden.ik heb mij daar bij de wijkagent al eens over beklaagt en vind dat ik gelijk heb maar er is gebrek aan mankracht.Dus die mankracht uit het centrum moeten ze eens een paar dagen hier in de wijk zetten.
Ik heb al eens vaker gereageerd hier opdat de prioriteit op de binnenstad ligt daar is de meeste aandacht zowel van de politiek als van de politie.Hier in het winkelcentrum Zwolle zuid mag sinds de verbouwing niet meer gefietst worden en staan de voetgangers borden duidelijk geplaatst.Maar zelden zie je hier een politie en je wordt er dagelijks als voetganger van de sokken gereden.ik heb mij daar bij de wijkagent al eens over beklaagt en vind dat ik gelijk heb maar er is gebrek aan mankracht.Dus die mankracht uit het centrum moeten ze eens een paar dagen hier in de wijk zetten.
Ik heb al eens vaker gereageerd hier opdat de prioriteit op de binnenstad ligt daar is de meeste aandacht zowel van de politiek als van de politie.Hier in het winkelcentrum Zwolle zuid mag sinds de verbouwing niet meer gefietst worden en staan de voetgangers borden duidelijk geplaatst.Maar zelden zie je hier een politie en je wordt er dagelijks als voetganger van de sokken gereden.ik heb mij daar bij de wijkagent al eens over beklaagt en vind dat ik gelijk heb maar er is gebrek aan mankracht.Dus die mankracht uit het centrum moeten ze eens een paar dagen hier in de wijk zetten.
Nou dat is nu wel duidelijk @ Pieters 🙂
Tsjonge, de ‘mankracht’ bekeurde vier fietsers maar liefst! soooohoooooow!
Beneenster,
ze beginnen pas om negen uur!
Fietsers in het donker zonder licht zijn levensgevaarlijk bezig. Dik bekeuren want als ik ze aanrijdt heb ik het gedaan, is dat fair?
Belangrijker dan wie de schuld krijg, is wie er in het ziekenhuis (of erger) belandt. Het valt me op dat bekeuringen vaak worden gezien als een soort ‘straf’, terwijl je ze ook kunt zien als een milde poging om je tegen jezelf te beschermen. Dan heb ik het natuurlijk niet over parkeerboetes en bekeuringen voor fietsen op het Meerminnenplein, maar over fietsen zonder licht, te hard rijden, rijden met een slok op en dergelijke.
Stel je eens voor dat alle auto’s dat ook deden, rijden zonder licht. Dan moet je al die fietsers eens horen. Dan heb ik het nog niet eens over scooterrijders zonder licht die veel te hard rijden. En dan ben je ook nog schuldig als je zo’n sukkel aanrijdt. Hand uitsteken schijnt ook al zo moeilijk te zijn. Is het nou zoveel gevraagd dat fietsers en scooterrijders zich ook gewoon aan de verkeersregels houden? Dat maakt het voor iedereen veiliger!
Je zult er in je auto maar één ondersteboven rijden omdat je hem/haar niet ziet.
Ik snap die commotie niet over bekeuringen.In principe ben je zelf verantwoordelijk,en als je zelf het risico neemt om zonder verlichting te rijden,dan niet lopen miepen en piepen als je een bon gepresenteert krijgt.Regels zijn er ,om nageleeft te worden en voor ieders veiligheid lijkt mij.
Inderdaad: gewoon bekeuren voor fietsen zonder licht. Maar ook de kwaliteit van het licht moet afdoende zijn! Onlands schoot er een fietser langs me terwijl ik achteruit de oprit afreed. Ik schrok me wezenloos! Ik kijk altijd goed uit, maar deze fietser had geen voorlicht, maar gewoon een “lichtpuntje”!
En het fietsen in het winkelcentrum in Zwolle Zuid…inderdaad…daar moet ook maar eens naar gekeken worden!