Interreligieuze gebedsdienst druk bezocht

Zwolle – Er waren maar liefst 140 mensen op de jaarlijkse vredesdienst van 2 januari j.l. in de Gulzar-e-Medina Moskee, afgekomen. Vertrouwde en nieuwe gezichten met verschillende geloven en culturen. Het thema Compassie als Kompas was goed uitgewerkt aan de hand van lezingen uit de Tenach, Nieuwe testament en Koran.

compassie_iiii.jpg

Compassie (mededogen) is onmisbaar voor het realiseren van een eerlijke economie en een harmonieuze wereldgemeenschap die in vrede leeft met elkaar. Tijdens de dienst waren er mooie inspirerende liederen van het jongeren-koor uit de Gulzar-e-Medina gemeenschap. De collecte werd gehouden ten behoeve van de nieuwe Ulu-Moskee. Na de dienst was er koffie en thee, waarbij men de gelegenheid kreeg tot uitwisselen van goede wensen voor 2011.

compassie_i.jpg

compassie_v.jpg

 

Eerste zondag van het nieuwe jaar

Ontmoeting, gelukwensen, interreligieus

Momenten van ontroering met elkaar

Verlangend bidden, emotioneel, serieus.

Naar die ene God die ons zo diep raakt

Hij die ene ons aanziet met grote barmhartigheid

En ons graag tot Zijn heilig volk maakt

Met gevoelens van begrip en saamhorigheid.

In Zijn huis is plaats voor ons allemaal

Met de Tora, het Evangelie en de Koran

Want Hij spreekt ieder aan in de eigen taal

Om te zeggen dat gelovig samenleven prima kan.

 

Mensen van Mozes, Jezus en Mohammed

Laten wij met hart en ziel omhelzen Schepper’s hemelwet

En geloven met hoop en liefde in onze strijd

Voor een vredeswereld gevuld met Goddelijke genegenheid

                                                                  Berry Klein Meuleman

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

34 gedachten over “Interreligieuze gebedsdienst druk bezocht”

  1. Wil God kwaad voorkomen, maar kan hij niet? Dan is hij niet almachtig.

    Kan hij wel, maar wil hij niet? Dan is hij kwaadaardig.

    Kan hij wel en wil hij wel? Waar komt dan het kwaad vandaan?

    Kan hij niet en wil hij niet? Waarom noemt men hem dan God?

  2. @Dirk, jij (en alle andere mensen) hebt van die God een eigen verantwoordelijkheid en een eigen wil gekregen.
    Zou jij dan een marionet van een almachtige God die alles regelt willen zijn?

  3. Mooi initiatief, ik geloof dat er iets is en of dat iets nu God, Allah of Boedha heet maakt me niet zoveel uit. Goed dat deze dienst gehouden is!

  4. God of hoe hij of zij ook heten mag, heeft ons al heel lang in de steek gelaten als ik kijk naar alle ellende, oorlogen, armoede, kindersterfte, aardbevingen etc. etc. in onze mooie wereld.

  5. @zusenzo; hoezo tegenstrijdigheden? Ik geloof niet in God, Allah of wie dan ook, ik geloof wel in mensen. Tegelijkertijd maken diezelfde mensen er een zooitje van, wij zijn in staat om alle problemen op te lossen, alleen doen we dat niet. En wat God betreft….

  6. 140 mensen vind ik eigenlijk erg weinig als je hoort dat de “vrije” evangelisten en de gereformeerden van diverse gezindten sporthallen vol hebben met hun kerstdiensten…

  7. Dit gedicht vond mijn moeder heel mooi; vandaag is haar verjaardag. Dus ik vind het wel mooi om het te plaatsen. Het geeft een antwoord hoe religieuze mensen aankijken tegen God en de problemen van de wereld en in het eigen leven:

    Voetstappen in het zand

    Ik droomde eens en zie
    ik liep aan ’t strand bij lage tij.
    Ik was daar niet alleen,
    want ook de Heer liep aan mijn zij.

    We liepen samen het leven door,
    en lieten in het zand,
    een spoor van stappen; twee aan twee,
    de Heer liep aan mijn hand.

    Ik stopte en keek achter mij,
    en zag mijn levensloop,
    in tijden van geluk en vreugde,
    van diepe smart en hoop.

    Maar als ik het spoor goed bekeek,
    zag ik langs heel de baan,
    daar waar het juist het moeilijkst was,
    maar één paar stappen staan.

    Ik zei toen “Heer waarom dan toch?
    Juist toen ik U nodig had,
    juist toen ik zelf geen uitkomst zag,
    op het zwaarste deel van mijn pad…”

    De Heer keek toen vol liefde mij aan,
    en antwoordde op mijn vragen;
    “Mijn lieve kind, toen het moeilijk was,
    toen heb ik jou gedragen…”

    Mary Stevenson

  8. @Dame, Je moeder had vast veel steun, troost en bemoediging aan dit gedicht.
    De diepgang hiervan te begrijen of althans te aanvaarden is helaas steeds minder mensen gegeven.

  9. Derk.
    Ik geloof persoonlijk niet in het instituut kerk,waar ik wel in geloof is dat je als mens je eigen instituut kunt hebben,door te kijken met respect naar je medemens,hulp aanbied waar nodig is ,en zo je eigen hemel op aarde schept.

  10. Derk.

    Daarom heb ik gisteren met genoegen gekeken naar de RKK uitzending die een weergave lieten zien van de bijeenkomsten van die 30.000 mensen in Ahoy, die elkaar met volle overtuiging respecteerden ongeacht hun kleur /ras of religie.
    Een priester die met de jongeren danste,een moslim burgemeester die 30.000 mensen aan zijn lippen had,en ieder hand in hand uit volle overtuiging zongen en dansten.
    Ik vond het een lust voor het oog,maar ook het besef dat het zo ook kan,en eingenlijk zou moeten zijn.

  11. Het jammere is dat dit soort zaken altijd onderbelicht blijven door de media en zodra er weer eens ergens een lijst van mogelijke doelwitten onze media vult dit weer lang en breed uitgemeten moet worden. Dat de angst de verkoop doet stijgen is blijkbaar belangrijker dan een bericht wat mensen meer bij elkaar brengt.

  12. Een aangepast, op maat gesneden, geloof dus.

    Ontopic; vind dit echt bijzonder en een voorbeeld voor de toekomst. Sprak gister nog een Hindoestaan, Hindoes er ook bij wat mij betreft.

  13. Dick.

    Mee eens,zo zou het moeten zijn.
    Maar de media is alleen maar geinterreseerd in bangmakerij en populistische doodoeners,suggestieve koppen en kreten.

  14. @Eva
    En ook daar heb je toch echt niet de illusie van een hogere macht nodig om dat te bereiken. Toegeven, het wordt er wel een stuk makkelijker van.

  15. Een atheïstische professor in de wijsbegeerte sprak tot zijn klas over het probleem dat de wetenschap heeft met God, de almachtige. Hij vroeg een van zijn christelijke studenten om op te staan en naar voren te komen.

    Professor : Ben jij een christen?
    Student : Ja meneer.
    Professor : Dus je gelooft in GOD ?
    Student : Absoluut, meneer.
    Professor : Is GOD Goed ?
    Student : Zeker.
    Professor : Is GOD ALMACHTIG ?
    Student : Ja.
    Professor : Mijn broer is gestorven aan kanker terwijl hij GOD gebeden had hem te genezen.
    De meesten van ons zouden anderen die ziek zijn helpen. Maar GOD deed dat niet. Is GOD dan wel goed geweest
    voor hem? Hmm?

    (De student was stil )

    Professor : Daar heb je geen antwoord op, he? Laten we eens opnieuw beginnen, jongeman. Is GOD Goed?
    Student : Ja.
    Professor : Is Satan goed ?
    Student : Nee.
    Professor : Waar komt Satan vandaan ?
    Student : Van . . . GOD .. …
    Professor : Dat is juist. Zeg eens, is er kwaad in deze wereld?
    Student : Ja.
    Professor : Kwaad is overal, niet ? En GOD heeft alles gemaakt, Correct?
    Student : Ja.
    Professor : Wie heeft het kwaad gecreëerd ?

    (Student geeft geen antwoord)

    Professor : Is er ziekte? Immoraliteit? Haat? Lelijkheid? Al deze dingen bestaan in de wereld, toch?
    Student : Ja, meneer.
    Professor : Zeg eens, wie heeft dat allemaal geschapen?

    (Student had geen antwoord)

    Professor : De wetenschap zegt dat we 5 zintuigen hebben waarmee we de wereld om ons heen identificeren en waarnemen. Zeg
    eens . .. Heb jij ooit GOD gezien?
    Student : Nee, meneer.
    Professor : Zeg eens . .. Heb jij ooit je GODgehoord?
    Student : Nee, meneer.
    Professor : Heb jij ooit GOD gevoeld, aangeraakt, geroken of geproefd? Heb je ooit enige sensuele perceptie van GOD in welke vorm
    dat ook gehad?
    Student : Nee, meneer. Ik ben bang van niet.
    Professor : Toch geloof je nog steeds HEM?
    Student : Ja.
    Professor : Volgens empirische, testbare, aantoonbare protocol, zegt de wetenschap dat jouw GOD niet bestaat. Wat heb je daarop
    te zeggen?
    Student : Niets. Ik heb slechts mijn Vertrouwen.
    Professor : Ja,Vertrouwen . En dat is het probleem dat de wetenschap heeft. . . . .

    Student : Professor, is er zoiets als warmte?
    Professor : Ja.
    Student : En is er zoiets als koude?
    Professor : Ja.
    Student : Nee, meneer. Dat is er niet.

    (Het werd erg stil in de klas)

    Student : Professor, je kan warmte hebben, gematigde warmte, intense warmte, zelfs hitte, gloeiend heet, maar ook een heel klein beetje warmte. Maar we hebben niet zoiets als koude. Wanneer we 273 °C onder nul, het absolute nulpunt bereiken, is er geen warmte meer, maar verder dan dat kunnen we niet gaan. Er is niet zoiets als koude. Het woord beschrijft slechts de afwezigheid van warmte. We kunnen koude niet meten. Warmte is energie. Koude is niet het tegenovergestelde van warmte, meneer, het is alleen de afwezigheid ervan.

    (Je kon een speld horen vallen)

    Student : Hoe zit het met donker, Professor? Is er zoiets als donker?
    Professor : Ja. Wat is de nacht anders als het niet donker is?
    Student : U heeft het verkeerd, meneer. Donker is alleen de afwezigheid van iets. Er is flauw licht, normaal licht, fel licht, flits licht, helder licht. Maar als er geen licht is dan is er niets en dat noemen we donker, toch? Als donker zou bestaan, zouden we donker nog donkerder kunnen maken, toch?
    Professor : En wat wil je daarmee zeggen, jongeman?
    Student : Meneer, mijn punt is dat uw filosofische uitgangspunt onjuist is.
    Professor : Onjuist? Kan je dat uitleggen?
    Student : Meneer u gebruikt het uitgangspunt van dualiteit. U stelt dat er leven is dat er dood is, dat er een goede god en een slechte god is. U beziet het concept van GOD als iets eindigs, als iets dat we kunnen meten. Meneer, de wetenschap kan niet eens verklaren wat een gedachte is. Wij weten dat de hersenen daarvoor elektriciteit en magnetisme gebruiken, maar het is nog nooit gezien en nog veel minder begrepen.
    Wanneer u de dood beschouwt als het tegenovergestelde van leven dan gaat u eraan voorbij dat de dood niet zelfstandig als iets kan bestaan zonder leven. De dood is niet het tegenovergestelde van leven, maar alleen de afwezigheid ervan.
    Vertel eens, Professor, leert u uw studenten dat zij zijn geëvolueerd van een aap?
    Professor : Wanneer je refereert aan het natuurlijke evolutieproces, ja zeker.
    Student : Heeft u ooit evolutie geobserveerd met uw eigen ogen?

    (De professor schudde zijn hoofd met een glimlach terwijl hij zich begon te realiseren waar de discussie heenging)

    Student : Aangezien nog nooit ook maar iemand het evolutieproces in werking heeft kunnen zien en het zelfs niet bewezen kan worden dat het een voortgaand proces is, is het daarom niet zo. professor, dat u ons slechts uw mening probeert te onderwijzen? Bent u niet in plaats van een professor in de wetenschap eigenlijk een predikant?

    (De klas ging even plat )

    Student : Is er iemand in the klas die ooit het brein van de professor heeft gezien?

    (De klas bulderde van het lachen )

    Student : Is er iemand die ooit het brein van de professor heeft gehoord, gevoeld, aangeraakt, geroken, geproefd? . . . Niemand lijkt dat ooit gedaan te hebben. Dus, volgens het empirisch, testbare, aantoonbare protocol, zegt de wetenschap, professor, dat u geen brein heeft. Met alle respect, meneer, maar hoe kunnen we geloven dat het juist is wat u ons onderwijst?

    (De klas was stil. De professor staarde de student aan, zijn gezicht ondoorgrondelijk )

    Professor : Ik denk dat je daar maar op moet vertrouwen, jongeman.
    Student : Dat is het meneer . . . Exact !
    De band tussen de mens en GOD is vertrouwen.
    Dat is alles dat de dingen in leven houdt en in beweging..

    Die student was Albert Einstein.

Reacties zijn gesloten.