Zwolle – Hong Kong, here we come! Vanaf 1 juni 2011 zet een viertal studenten van Windesheim zijn tanden in een pittige internationale, Engelstalige ‘business case’. Het doel? Zo’n veertig andere studententeams uit landen van over de hele wereld verslaan en met de vijf beste teams door naar de finale in Hong Kong. Want deze ‘business-case competition’ gaat om de uitdaging, de roem en ‘erbij zijn’ in Hong Kong.
Foto: Sander Janssens
Elk jaar schrift het International Institute for Business Development van Wing Lung Bank uit Hong Kong een ‘business case competition’ uit. Dit jaar samen met het Chinese Business Case Research Centre, de Hong Kong Business School en Hong Kong Baptist University. Sinds twee jaar doet ook Windesheim met deze competitie mee.
De voorronde
Het team bestaat dit jaar uit de derde- en vierdejaars studenten Jill Schreuder en Ramon Lamberink van de opleiding International Business and Languages, Leonie Olsman van Communicatie en Marleen van Nuil van Bedrijfskunde MER. Om de studenten heen staat een team van docenten, dat hen de afgelopen weken bijles gaf in ‘international branding’.
Op 1 juni 2011 start de voorronde. Vanaf dat moment bijten Jill, Ramon, Leonie en Marleen – en de veertig andere teams – zich vast in een case ‘Value Creation Through Branding’. Tien dagen later verzenden ze hun rapportage met een analyse van de case aan de organisatie in Hong Kong. En dan begint het wachten op het oordeel van de jury…Nieuwsgierig hoe het de studenten vergaat? Volg ze op http://hongkongbusinesscase.blogspot.com
Orange Four
Met de motivatie in het team zit het wel goed, volgens Ramon: “Sinds de kennismaking heb ik al de indruk dat we de finale kunnen halen met dit team. Iedereen is erg gemotiveerd.”Ook Jill verwacht dat ze tot een goed eindproduct kunnen komen: “Zodat wij als ‘Orange Four’ uitgekozen zullen worden en in Hong Kong een verpletterende indruk achter zullen laten”. Marleen verwacht niet dat het gemakkelijke opgave wordt, maar verheugt zich op de samenwerking: “Tijdens het eerste gesprek bleek al duidelijk dat we allemaal met één doel meedoen: strijden om de eindtitel.” Ook Leonie ziet die samenwerking wel zitten: “We weten inmiddels van elkaar wat onze sterke en zwakke punten zijn en qua persoonlijkheid liggen we elkaar ook goed. Wie weet houden we hier ook nieuwe vrienden aan over!”
Super
Alle vier studenten zien in deze competitie een mogelijkheid om hun kennis in praktijk te gaan brengen en om zich te meten met andere studenten van over de hele wereld. Leonie: “Ik wil leren in een korte tijd tot een oplossing te komen. Van belang bij deze case is de analyse: wat is nu echt het probleem? En dat onder een behoorlijke tijdsdruk. De kunst is om juiste prioriteiten te stellen en elkaar goed aan te vullen.” Marleen beaamt dat en Ramon voegt toe: “Het belangrijkst vind ik de ontwikkeling van het team. Daarmee valt of staat het uiteindelijke resultaat.” Jill sluit af: “Ik verwacht veel te leren, van zowel de case als van mijn teamgenoten. Doordat iedereen andere interesses en ideeën heeft, kom je tot een resultaat met verschillende invalshoeken. Ik ben ervan overtuigt dat we een super eindproduct zullen afleveren.”