Zwolle – In het kader van het actiejaar Zwolle Fietsstad 2011 dient GroenLinks deze maand een initiatiefvoorstel in om Fietscoaches in te zetten ter bestrijding van de fietsenchaos in de Zwolse binnenstad en rond het station.
Ondanks maatregelen als het plaatsen van extra fietsenrekken (en hopelijk fietsparkeer vakken als BenW onze vorige suggestie serieus neemt) blijft het toch vooral dweilen met de kraan open. Kennelijk hebben (brom)fietsers een actievere vorm van begeleiding nodig om hun fiets neer te zetten waar het wel zou moeten in plaats van waar het niet wenselijk is. GroenLinks Zwolle introduceert daarom in navolging van Haarlem, Utrecht en Amsterdam het concept van de Fietscoach. De voornaamste taak van de fietscoach is om aankomende fietsers en brommerrijders te verwijzen naar de plaats waar zij hun rijwiel dienen te stallen.
Het voorstel sluit aan bij het Koersdocument Parkeren van 14 juni jl. waarin het college van BenW voorstelt het aanbod aan fietsenstallingen op orde te maken en dan in het kernwinkelgebied van de binnenstad te handhaven op ‘los gestalde fietsen’.
GroenLinks denkt dat het voorstel van de fietscoach mooi aansluit bij de behoefte aan participatieplaatsen en werkervaringsplaatsen. Het biedt mensen die buiten de arbeidsmarkt zijn gevallen kansen om te participeren aan het maatschappelijk leven, daarin een eigen verantwoordelijkheid te ontdekken en iets van hun leven te maken. Het ligt dan ook voor de hand voor de functie van fietscoaches (voormalige) Stadswachten of werknemers van de Wezo en/of Pauropus in te schakelen.
Ongeveer de helft van alle verkeersbewegingen binnen Zwolle wordt per fiets uitgevoerd. Onze stad heeft dan ook een lange traditie van intensief fietsbeleid. Maar ook hier geldt: stilstand is achteruit gang. Om de mobiliteitsvisie voor ‘Zwolle Fietsstad’ waar te maken zal de gemeente ook in 2011 innovatief te werk moeten gaan. GroenLinks draagt daaraan haar steentje bij door een maandelijkse fiets-tip te geven. Een overzicht van de fietstips die GroenLinks tot nu toe gaf, is te vinden op de website http://zwolle.groenlinks.nl/fietsstad .
Goed plan, meteen uitbreiden naar scholieren die met z’n drieen/vieren naast elkaar fietsen, brommers die op het fietspad rijden en politie auto’s die door de fietstunnel rijden van de Koggelaan bij het Ecodrome om zo sneller op het bureau te zijn.
Vannacht weer zo’n politie auto tegen gekomen in de tunnel, je schrikt je rot
Ik ben ook wel eens ingehaald door een auto in de Hortensiatunnel. Dat is niet prettig! Echter, dat was een auto van een shoarmazaak aan de Vechtstraat.
Verder is het op zich te belachelijk voor woorden dat een fietscoach nodig is, maar schijnbaar is dat zo! Als je ziet hoe mensen in Zwolle-Zuid soms hun fietsen parkeren! Onder de bordjes waarop vermeld staat dat er geen fietsen geparkeerd mogen worden. Maar neeeeee ze zijn allemaal te lui om een stukje te lopen! Want ze FIETSEN natuurlijk ook door het voetgangersgebied naar het stuk waar ze niet mogen parkeren!
En dan graag ook nog iets doen aan mensen die denken dat ze overal met zijn tweeën naast elkaar mogen fietsen! Dat mag ook enkel als je daarbij ander verkeer niet hindert. Nou, geloof mij: in de Assendorperstraat hinder je daarmee ander verkeer! Of je moet er voor kiezen om een levende snelheidsremmer te worden 🙁
De coaches in A’dam werken inderdaad, maar alleen waar ze staan. Twee straten verderop staan de fietsen gewoon weer geparkeerd waar we ze liever niet hebben… een overload aan fietsers want de rekken zijn altijd gevuld. En dat is in Zwolle net zo goed het probleem bij het station. Dus MEER fietsenstallingen zonder dat je daarvoor eindeloos moet lopen. We fietsen immers omdat het tijd bespaart maar dan willen we geen tijd meer kwijt zijn met het stallen en lopen.
Het mooie is trouwens dat er zoveel fietspaden zijn in Amsterdam dat de auto’s niet worden gehinderd. En de paden zijn te krap om met 2-3 mensen naast elkaar te fietsen. Problem solved. Ik hoop trouwens dat de fietsbakken hier nooit zo populair zullen worden als in A’dam. Dat zijn pas frustrerende, onhandelbare, ruimte-in-beslag-nemende voertuigen! Daar zijn twee naast-elkaar fietsers niets bij.
@Plantje: veel bordjes met ‘verboden fietsen te parkeren’ zijn clandestien opgehangen en hebben totaal geen wettelijke betekenis. mijn gok is dat het in Zuid niet veel anders is.
(persoonlijk trek ik mij er doorgaans ook weinig van aan. Wel tracht ik m’n fiets zo neer te zetten dat er ruimte is voor minimaal een rolstoel/wandelwagen maar in fietsenrekken parkeren is er met mijn fiets niet bij)
De borden waar het in Zwolle Zuid over gaat zijn geplaatst door de gemeente. Het is ook geen gezicht! Allemaal die fietsen van dat volk dat te lui is om 10 meter verder te lopen!