Zwolle – Zwolle werkt intensief samen met de marktpartijen, de provincie en de Rijksoverheid aan een verantwoord kantorenaanbod in de Overijsselse hoofdstad. Om de oplopende leegstand tegen te gaan wordt vooral op basis van eigen verantwoordelijkheid en onderling vertrouwen ingezet op een gezonde kantorenmarkt. Burgemeester en wethouders zien goede kansen om Zwolle als kantorenstad aantrekkelijk te houden.
In Zwolle is een flink pakket ontwikkeld om waar mogelijk leegstand van kantoren te voorkomen en om voor leegstaande kantoren een goede (her)bestemming te vinden. Het pakket bestaat uit monitoren, gebiedsgerichte samenwerking tussen gemeente en pandeigenaren, herontwikkeling/transformatie, investeren in de kwaliteit van kantoorparken, promotie, acquisitie en accountmanagement, een inspanningsverplichting bij nieuwbouw en samenwerking tussen de verschillende overheden.
Op verzoek van de gemeenteraad heeft het college in kaart gebracht welke maatregelen allemaal worden genomen om leegstand op de Zwolse kantorenmarkt tegen te gaan. Van de bijna 800 duizend vierkante meter kantoorruimte in Zwolle staat ongeveer dertien procent leeg – net onder het landelijk gemiddelde. Met name Oosterenk I en II en in mindere mate Hanzeland zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de Zwolse kantorenleegstand.
De jaarlijkse Vastgoedmonitor Zwolle, onlangs verschenen, geeft een actuele kwantitatieve analyse van de lokale kantorenmarkt. Zwolle heeft net als andere gemeenten te maken met een overschot aan verouderde kantoren op minder goede plekken in de stad. Bovendien neemt de vraag naar kantoorrruimte af door de economische crisis en is er de invloed van het het Nieuwe Werken waarbij er minder ruimte per werplek nodig is. Daar staat tegenover dat Zwolle als (economische) groeistad in de regio ook in de toekomst behoefte blijft houden aan hoogwaardige kantoren.
Om bedrijven te verleiden zich in Zwolle te vestigen en om bestaande Zwolse bedrijven zo goed mogelijk in de stad te faciliteren heeft de gemeente een accountmanager kantoren aangesteld.
De komst van deze accountmanager is aanvullend op andere maatregelen. Zo overlegt de gemeente al langere tijd met kantooreigenaren over bijvoorbeeld de aanpak van de leegstaande kantoren op Oosterenk. Uitgangspunt is dat pandeigenaren zelf hoofdverantwoordelijk zijn voor oplossingen van hun leegstaande kantoren. De gemeente wil nadrukkelijk obstakels wegnemen om constructieve oplossingen mogelijk te maken. Zo werkt de gemeente mee om ander gebruik van een leegstaand kantoorpand (planologisch) mogelijk te maken. Ook wordt meegedacht aan het verhogen van de kwaliteit van het gebied. Zwolle zoekt samenwerking met de provincie en de Rijksoverheid om te onderzoeken hoe de kantorenleegstand in de stad tegengegaan kan worden.
De gemeente heeft verder bepaald dat kantorennieuwbouw in Zwolle in principe alleen plaats mag vinden op Voorsterpoort (langs de A28), in de Spoorzone (bij het station) of Oosterenk-Watersteeg. Indien bedrijven binnen Zwolle willen verhuizen naar nieuwbouw en een leeg kantoor in de stad achterlaten wordt een beroep gedaan op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en gevraagd naar een alternatieve invulling van het gebouw. Van eigenaren wordt verwacht dat zij zich maximaal inspannen om leegstand te voorkomen, bijvoorbeeld door voor een leegkomend pand nieuwe gebruikers of een nieuwe bestemming te vinden. Bij nieuwbouw is duurzaamheid een van de uitgangspunten: al in de ontwerpfase kan nagedacht worden over flexibele gebruiksmogelijkheden van een gebouw in de toekomst.
Verantwoordelijk wethouder Rene de Heer ziet goede kansen om met de genoemde maatregelen de Zwolse kantorenmarkt aantrekkelijk te houden en gezonder te maken. “Ik geloof heel erg in een gezamenlijke aanpak van knelpunten, met concrete afspraken. Wij gaan niet over de verkoop en verhuur van kantoren, dat doet de markt zelf. We kunnen als gemeente wel zorgen dat er goed overleg mogelijk is, en dat procedures snel en goed geregeld worden. De gemeenteraad heeft aangegeven ook een gezonde toekomst te zien voor kantorenstad Zwolle. Met deze maatregelen verwacht ik dat we de komende jaren goede zaken kunnen doen.”
een projectontwikkelaar die van de gemeente grond koopt om daar een kantoorgebouw op te zetten is volgens mij verder verantwoorderlijk voor de verhuur of verkoop daarvan. de verantwoorderlijkheid van de gemeente houdt op bij de verkoop van de grond. als ze het niet meer kunnen verhuren of verkopen is dit hun risico en niet van de gemeente(lees zwolse belastingbetalers) laten ze zelf voor een oplossing zorgen,kortom de gemeente moet haar handen daarvan aftrekken. ze bemoeien zich toch ook niet met mensen die een huis gekocht hebben en dit door omstandigheden niet of moeilijk kunnen verkopen? ondernemen is voor eigen risico en soms maak je winst en soms verlies. dus gemeente,laat ze het allemaal zelf maar uitzoeken en zorg voor diegenen die de zaakjes wel voor elkaar hebben dat ze niet moeten opdraaien voor hun mismanagemaent. op de effectenbeurs kun je dagelijks ook winnen of verliezen,maar dat is ook je eigen wil en dus ook je eigen risico.
Klinkt allemaal fantastisch, maar net achter het stadskantoor, aan de hanzelaan, staat al een jaar of wat een ontzettend mooie lokatie leeg.
Splinternieuw, iets verderop in hanzeland, het toch nieuwste en best bereikbare stukje kantorenland van zwolle, staan diverse panden te grabbel.
Fantastische lokaties voor kleine, beginnende bedrijfjes, die kantoorruimte nodig hebben.
Subsidieer het gebruik van tijdelijke kantoorruimte, zodat ze kunnen doorgroeien, en maak er bijv. een leerbedrijf voor windesheim studenten van.
Gemeente Zwolle is zelf mede verantwoordelijk door de vergunningen af te geven. Ze weten dat project ontwikkelaars toch beginnen te bouwen als ongeveer 60% verkocht of verhuurd is van een project. Schuin tegen over de MC Drive in de buurt van Zwolle stadion is bijv ook een nieuw industrie terrein gerealiseerd met kantoor/productie en winkel ruimte.
Een kleine rond gang door dit gebied leert je dat de helft leeg staat, te huur of te koop. Dit is allemaal nieuwbouw.
@ birkoff , zo iets heet her ontwikkelen , sligro en staples gaan naar een nieuwer pand , nieuwbouw komt wel vol , alleen ze laten leegstand achter . dus het oude maar slopen
@ assendorper, ik wist niet dat de sligro zich daar ook gaat vestigen, maar dan nog staan er zeker tussen 10 en 15 panden leeg. Moet nog zien hoe lang het duurt voor dat het volkomt in deze huidige economie.