Zwolle – Een gratis kop koffie als je bij je bezoek aan het café met je mobiel incheckt in de digitale versie van het café. Met het populaire social media platform FourSquare kunnen ondernemers hun klanten proberen te lokken of te binden. Windesheimstudenten Mike Tieben, Eren Polat en Marjo Kroese vergeleken het gebruik van FourSquare door ondernemers uit Zwolle en Deventer met het gebruik in Amsterdam. De belangrijkste conclusie: ondernemers in de regio laten kansen liggen op het vlak van deze ‘location based service’.
Voor ondernemers is FourSquare interessant, omdat nieuwe of eerdere bezoekers naar hun locatie kunnen worden getrokken. Online ingecheckte bezoekers worden vervolgens beloond met de zogenoemde ´special´ zoals een tweede consumptie gratis.
De analyse van de inzet in de plaatsen Zwolle en Deventer, die de studenten ter afsluiting van de minor online communicatie deden, levert op dat nog relatief weinig ondernemers gebruik maken van FourSquare. Het actiefst is de horeca en hier zijn de meeste ervaringen positief, vooral ten aanzien van een stijgende naamsbekendheid. In vergelijking met Amsterdam loopt Overijssel echter achter. In de hoofdstad gebruikt men de dienst al veel vaker om bezoekers naar een bedrijf, winkel of horecagelegenheid te trekken. Om het gebruik te stimuleren gebruiken ondernemers hier vaak een sticker om aan te geven dat mensen kunnen inchecken op FourSquare.
Opvallend is dat specials in Overijssel gericht zijn op de trouwe klant (loyaliteitsaanbiedingen), terwijl in de hoofdstad het instrument veel meer ingezet wordt om nieuwe bezoekers te krijgen. Oorzaak zou het aantal toeristen kunnen zijn. Veel mensen komen niet zo vaak in Amsterdam, maar gebruiken sociale media en dus ook FourSquare om aan anderen te laten zien waar ze zijn en wat ze daar doen. Ondernemers in Zwolle en Deventer laten dus nog kansen liggen om met FourSquare nieuwe klanten aan te trekken.
Bij bedrijven in Overijssel die FourSquare inzetten blijkt dat het personeel vaak onvoldoende of niet op de hoogte is van de dienst of de mogelijkheden ervan. Vervelend voor de ingecheckte klant en zonde, want het hele idee was juist bedoeld om klanten te binden. Bedrijven die de dienst inzetten doen er goed aan om niet alleen aanwezig te zijn op FourSquare, maar ook een duidelijk doel voor ogen te hebben en specials die dit doel ondersteunen.
Veel bedrijven in het studentonderzoek promoten FourSquare niet via andere kanalen. Vaak zijn ze wel actief op Twitter en Facebook, maar deze kanalen worden nog niet veel gekoppeld. Door dit te doen kan een veel grotere groep potentiële klanten worden bereikt.
Met FourSquare kun je door middel van een applicatie op je mobiele telefoon of een elektronisch tablet inchecken op fysieke locaties, waaronder cafés, bioscopen en winkels. Deze social media service geeft mensen online de mogelijkheid om informatie met anderen te delen, in dit geval hun locatie. Deze applicatie is interessant voor gebruikers omdat ze punten kunnen verzamelen bij elke ´check-in´. Degene met de meeste ´check-ins´ kan zelfs tot burgemeester worden benoemd. Regelmatige bezoekers kunnen beloond worden met ´specials´. Daarnaast biedt de applicatie gebruikersinformatie over alle locaties waar wordt ingecheckt, handig als je bijvoorbeeld een goed beoordeeld restaurant in de buurt zoekt.
De populariteit van FourSquare in Amerika en Australië is onmiskenbaar. Het gebruik is in 2010 met 3400% gestegen en iedere dag komen er meer dan 25.000 leden bij waarvan bijna tweederde afkomstig is uit de Verenigde Staten. Het totaal aantal check-ins in 2010 was 381 miljoen. Ook in Nederland maakt FourSquare een opmars.
Twitter en Facebook vind ik erg leuke sociale media, maar FourSquare heeft me nog nooit kunnen overtuigen.