Bellende vrouw belandt in vangrail

Zwolle – Een 50-jarige inwoonster van Heerenveen werd dinsdagavond 2 augustus voor controle overgebracht naar het ziekenhuis, nadat zij op de A28 tegen een vangrail was gereden.

politie_logo_4.jpg

De bestuurster was vermoedelijk aan het bellen met als gevolg dat ze de controle verloor over het voertuig.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

17 gedachten over “Bellende vrouw belandt in vangrail”

  1. Ik neem aan dat als handsfree bellen wordt aangetoond, dat de schade aan haar voertuig en de vangrail niet wordt gedekt door de verzekering.

  2. ach ja sommigen staan voor de verkeerslichten te bellen en sms,en en zien helemaal niet dat het groen is en toeter je krijg je boze blikken>:(>:(

  3. Maar als je stil staat mag je dus WEL bellen met het telefoontje in de hand. Ze overtreden daar dus de regels niet op dat vlak…. en dat het groen is, niet zeuren dan natuurlijk want op het andere punt doen ze het al heel goed. Het kan niet op alle vlakken 100% goed gaan natuurlijk 😛

  4. @Reiziger: Precies andersom.

    @WFvN: Volgens mij mag je ?berhaupt geen telefoontje in de hand hebben op het moment dat je met een voertuig met (hulp)motor aan het verkeer deelneemt. Wanneer je voor een verkeerslicht staat te wachten neem je ook deel aan het verkeer, dus is het ook niet toegestaan.

  5. @Arie: klopt niet wat je zegt:

    Artikel 61a: mobiele communicatie

    Het is degene die een

    motorvoertuig,
    bromfiets
    snorfiets
    gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor
    bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

    Het handmatige telefoneren en het gelijktijdig besturen van een motorvoertuig, gehandicaptenvoertuig, snorfiets of bromfiets vormt een gevaar voor de verkeersveiligheid. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid schat dat per jaar in het verkeer enkele tientallen doden en bijna driehonderd gewonden vallen door het gebruik van de mobiele telefoon.

    De oorzaak hiervan is gelegen in een tweetal factoren.

    bij het handmatig telefoneren ?? vaak gedurende enige tijd ?? slechts één hand beschikbaar voor het verrichten van de noodzakelijke verkeershandelingen.
    De aandacht van de bestuurder wordt door het voeren van een telefoongesprek afgeleid van de verkeerssituatie.
    Door de combinatie van deze twee factoren ontstaat een groot risico voor de verkeersveiligheid.

    Dit artikel richt zich tot degene die een motorvoertuig, gehandicaptenvoertuig of bromfiets bestuurt. Het verbod is niet van toepassing op fietsers omdat deze, gelet op hun geringe gewicht en de beperkte snelheid die ermee kan worden bereikt, aanzienlijk minder gevaar op de weg opleveren. Overigens blijft artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 hier wel van toepassing. Dat betekent dat indien een fietser door het gebruik van een mobiele telefoon gevaar of hinder op de weg veroorzaakt, hij een strafbaar feit pleegt en daarvoor kan worden veroordeeld.

    Het gaat om degene die daadwerkelijk achter het stuur zit, de feitelijk bestuurder. Het verbod is dus niet van toepassing op de rij-instructeur.

    Het verbod beperkt zich tot die gevallen waarin deze bestuurders rijdend deelnemen aan het verkeer. Wie het voertuig heeft geparkeerd of daarmee stilstaat mag dus wel handmatig gebruik maken van een mobiele telefoon.

    In artikel 61a RVV 1990 wordt gesproken van het vasthouden van een mobiele telefoon en niet van telefoneren. Hiervoor zijn verschillende redenen te geven.

    Ten eerste wordt hiermee de afwijzing van het fysieke aspect van het handmatig telefoneren beter tot uitdrukking gebracht. Onder vasthouden wordt verstaan het in de hand houden, het tussen oor en schouder geklemd houden etc.
    Ten tweede kan bij de term telefoneren onduidelijkheid bestaan wanneer daarvan sprake is. Is dat op het moment dat de telefoon ter hand wordt genomen, een nummer wordt ingetoetst of bijvoorbeeld op het moment dat de verbinding tot stand komt.
    Ten derde wordt met de term telefoneren de reikwijdte beperkt tot de overdracht van spraak. Door de gekozen formulering van artikel 61a RVV 1990 wordt tevens het verzenden of ontvangen en lezen van SMS-berichten of e-mailberichten of het internetten met een mobiele telefoon tijdens het rijden onder de verbodsbepaling gebracht.
    Onder mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten. Hieronder vallen niet de zogenoemde 27MC-bakkies. Deze maken immers geen gebruik van het mobiele telecommunicatienetwerk. Ook apparaten die worden gebruikt ten behoeve van het gesloten netwerkverkeer, zoals mobilofoons van de politie en taxichauffeurs, vallen hier niet onder.

  6. Hoop het Arie! Die l*lijzers zijn al véél te belachelijk nadrukkelijk aanwezig in onze maatschappij…en we komen er nooit meer af, het wordt eerder nog gekker >:(

  7. Nee hoor Fredje, het bevalt me hier uitstekend. Maar heb een enorme hekel aan die (vaak asociaal gebruikte) krengen. Had er 1 van mijn werkgever…die raakte ik kwijt. Dacht: nu moet je ook bewijzen dat je zonder kunt en em liever niet hebt. Heb gezegd dat ik geen nieuwe wilde en dat gaat al jaren goed. Heerlijk: niet overal bereikbaar moeten en willen zijn. Het gaat in mijn werk uitstekend met de vaste telefoon en de computer (vooral mail). Kids zijn natuurlijk wel door de telecomm-reuzen besmet….maar zullen ook met de bijbehorende kosten moeten omgaan. Heb je gelezen hoeveel winst de “mobieltjes en aanverwante prul-exxploitanten” elk jaar weer maken? Crisis or not crisis.

  8. @ Fredje: Je zult ’tussen de regels door’ wel gelezen hebben dat acceptatie (al vrij lang) van mij meester heeft gemaakt.;)
    Maar het is (helaas) al weer te lang geleden dat iemand met me aan de babbel was, dat kreng ging en hij/zij draaide zich ineens om…..want dat was altijd een heerlijk moment om later op terug te komen 8)
    Met kids, bedoel ik ook eigen kinderen.
    No…natuurlijk Crisis or not crisis

  9. Dick ik ben het gedeeltelijk met je eens .Maar als onze kinderen zoals nu op vakantie zijn ,of we gaan zelf weg,of met ziekte zoals wij onlangs meemaakten is het wel handig.Ik heb hem echter ook lang niet altijd bij me.Mijn vrouw had een kapotte fiets afgelopen maandag en stond midden in de bossen,ze belde en we spraken een plekje af waar ik haar kon ophalen b.v.Toch wel makkelijk.Vanavond onder het klaverjassen zet ik hem gewoon UIT.
    Dat kan ook met een TV mooi he

  10. En met een pc, met een radio, met een auto, met gemotoriseerde 2-wielers, helaas niet met een vrouw 😉 en niet met bijvoorbeeld “dorst” 😮

Reacties zijn gesloten.