Bouwkuip passagierstunnel Station Zwolle gereed

Zwolle – De afgelopen maand heeft het bedrijf Dura Vermeer in vier fases de bouwkuip voor de in 2012 aan te leggen passagierstunnel gebouwd. Er werkten in deze periode circa 110 man per dag aan ZwolleSpoort en ook ’s nachts werd doorgewerkt. Er moesten damwanden, palen en injectiebuizen worden aangebracht, terwijl de zomerdienstregeling gewoon doorgang moest vinden.

bouwkuip_station.jpg

Dura Vermeer werkt in opdracht van ProRail aan het vernieuwen en uitbreiden van station Zwolle. Onlangs zijn de eerste drie sporen vrij en onbelemmerd in dienst gegaan. ZwolleSpoort is een goed voorbeeld van de integrale werkwijze van Dura Vermeer. Zo verzorgt Dura Vermeer Railinfra de spooraanleg, realiseert het de Beton- en Waterbouw de reizigerstunnel, bouwt en renoveert het onderdeel Infrastructuur de perrons en realiseert Dura Vermeer Bouw Hengelo de relaishuizen. ZwolleSpoort gaat nu een nieuwe fase in. Aan de zuidzijde (Hanzeland) worden de laatste damwanden in de grond gedrukt en de waterremmende laag in de grond geïnjecteerd. Daarna start de aannemer met het ontgraven van de bouwkuip en het voorbouwen van de tunneldelen op het bouwterrein aan de Hanzelandzijde. In het derde en vierde kwartaal worden de sporen, de bovenleiding en de beveiliging aan de oost- als westzijde van het station aangepast. Hiervoor bouwt de aannemer 2 nieuwe relaishuizen. Deze werkzaamheden zullen we in de volgende nieuwsbrieven onder de aandacht brengen en met foto’s toelichten.

Het plan voor winkels in de nieuw te bouwen perrontunnel in Zwolle gaat niet door. Hiervoor zou de tunnel naar 47 meter worden verbreed. NS en ProRail hebben afgelopen periode samen gekeken en gerekend naar de mogelijkheden maar uiteindelijk bleek het beschikbare budget ontoereikend.

Gevolg is dat ProRail zich nu weer concentreert op het oorspronkelijke tunnelplan van 17 meter breed (nu 5 meter). Het besluit heeft geen gevolgen voor de planningen. Deze en volgende zomer zal er volop gewerkt worden. Eind 2012 is het extra vierde perron met spooraanpassingen gereed en medio 2013 wordt de nieuwe perrontunnel opgeleverd. In de zomer van 2012 zal het station Zwolle vier weken gesloten zijn.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)