Zwolle – De provinciale coalitie van CDA, VVD, SGP en GPV steunt het voorstel voor een tram tussen Zwolle en Kampen. Ook één Statenlid van de PvdA steunde het voorstel.
Om de lijn mogelijk te maken, koopt de provincie het materieel en verhuurt dat vervolgens weer aan de maatschappij die de lijn zal gaan exploiteren. De kosten van die aanschaf zijn maximaal 35 miljoen euro. Met deze constructie hoopt de provincie een exploitant voor de lijn te vinden. Die partij wordt eind november bekend gemaakt. Eerdere aanbestedingen liepen op niets uit.
Bijzonder dat het voorstel niet gesteund wordt door de progressieve partijen. Wat is er mis mee?
@bernard ; dus als de progressieve partijen er niet vòòr zijn, is er iets mis mee?;)
ik stel me het volgende voor:
Iemand heeft bedacht dat een tramlijn wel leuk was, en dat idee is door de provincie en de gemeentes omarmd en van de daken geschreeuwd. Nu gaan de martktpartijen achterover zitten, en kijken: “als jullie graag zo’n tramlijn willen: wat is het jullie waard?”
De kosten van die aanschaf zijn maximaal 35 miljoen euro. Met deze constructie hoopt de provincie een exploitant voor de lijn te vinden. Die partij wordt eind november bekend gemaakt. Eerdere aanbestedingen liepen op niets uit.
Misschien een idee voor de gemeente Zwolle/Kampen:
ga dit lekker in eigen beheer doen (en meedoen in de aanbesteding)
@drama Aanvulling: ‘in de ogen van die partijen’ dan.:)
Ik vind dit toch een heel aardig project wat je als vooruitstrevend kunt zien. Wellicht in een later stadium ook nog doortrekken naar de Hessenpoort. Dat zou D66 en Groenlinks toch ook een goed idee moeten vinden.
waarom alleen d66 en gr links,hier wordt toch allang over gepraat Bernard.
Wat zou een (tweedehands) stadsbus kosten….?
eigenlijk: electrobus over bestaande spoorlijn…..8)
@ Bernard uit de Stentor
Wicher, die discussie heb ik dus niet goed gevolgd. Dus wist ik niet precies hoe de verhoudingen lagen. Dat is nu dan duidelijk. Ik zal eerst even de oude discussies nalezen voordat ik verder vraag.
Na me ingelezen te hebben vind ik het nog steeds een goed idee. Hoewel je reizigers kwijt raakt aan de Hanzelijn zul je wel weer reizigers winnen doordat er meer haltes zijn, vooral Stadshagen-Zwolle vice-versa. En eigenlijk moet je de lijn dan ook meteen doortrekken naar de Hessenpoort via de binnenstad.