PvdA wil gratis trajectkaart mbo’ers onder de achttien

Zwolle – Tweede Kamerlid Jacques Monasch bezocht vrijdagochtend 16 december 2011 het de Deltion College in Holtenbroek. Samen met vrijwilligers en leden hield de PvdA Zwolle een enquete onder de studenten van het Deltion, om zo te achterhalen wat hun ervaringen met het openbaar vervoer zijn.

pvda_deltion_3589.jpg
Foto: Ron van Toorenenburg

Uit de 100 tot 120 enquetes werd al snel duidelijk dat de studenten die niet in Zwolle wonen erg veel kosten maken om hier een opleiding te kunnen volgen. Naast de hoge kosten valt ook de enorme reistijd op. Zo zitten studenten uit Hardenberg, Emmen en Steenwijk per dag uren in de bus om naar het MBO in Zwolle te kunnen. Een student uit Steenwijk vertelde dat hij met de trein binnen een half uur in Zwolle is. Maar met de bus is hij €1000,- per jaar goedkoper uit, maar moet er dan wel voor over hebben dat hij iedere dag 3 uur in de bus zit.Een student uit Balk (Zuid-West Friesland) reist iedere dag met de bus naar Zwolle, is dan per dag 4 uur onderweg en dat kost hem €450,- per maand. Uit de enquetes bleek ook dat veel studenten de MBO’s in hun omgeving links laten liggen en kiezen voor een opleiding in Zwolle, vanwege de mogelijkheden alhier.

De PvdA wil dat er een gratis trajectkaart voor mbo’ers onder de achttien jaar komt. Nu draaien 130.000 mbo’ers die jonger dan achttien jaar zijn zelf op voor hun reiskosten. De PvdA hecht grote waarde aan het mbo en wil het mbo zo laagdrempelig en aantrekkelijk mogelijk maken. Op deze manier kan het mbo een extra impuls krijgen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

54 gedachten over “PvdA wil gratis trajectkaart mbo’ers onder de achttien”

  1. Goed lezen, dit is geen “deltion probleem”, maar een algemene klacht van mbo-ers die nog geen 18 zijn, maar wel dagelijks moeten reizen om op school te kunnen komen. Ben je hbo-er of 18 jaar of ouder, krijg je een studiefinancieringen een Ov.-kaart, mbo-ers onder de 18 krijgen niets vergoed, vissen overal naast. Het komt dan ( meestal) neer op de ouders, die moeten de reiskosten voor hun kinderen betalen, als je dan buiten, in dit geval Zwolle woont, ben je kapitalen aan reiskosten kwijt. Deze discussie had ook gevoerd kunnen worden op bijv. ’t Cios in Heerenveen, als jij in Zwolle woont en je 16 jarige zoon/ dochter gaat daar naar school, tel maar op. Maar de overheid stelt wel dat jongeren tot hun 18e leerplichtig zijn, dan mag er ook wel wat tegenover staan.

  2. @irma ; vanzelfsprekend is het probleem niet school-gebonden; en natuurlijk komt het meestal op de ouders neer…

    Maar laat de school maar voor een deel van de oplossing zoeken; dat is dan tevens een pluspunt om nog meer leerlingen binnen te halen.

  3. Eens met

    Maar de overheid stelt wel dat jongeren tot hun 18e leerplichtig zijn, dan mag er ook wel wat tegenover staan.

    en dit vind ik ook nog niet zo gek

    Maar laat de school maar voor een deel van de oplossing zoeken; dat is dan tevens een pluspunt om nog meer leerlingen binnen te halen.

    Misschien zette voormalig strateeg Monasch gewoon hoog in.

  4. Ach, Monasch heeft het natuurlijk landelijk doorgerekend, en aangegeven uit welk potje het dan moest, en wat er dan niet meer uit dat potje betaald kon worden. Hij heeft het gewoon even vergeten door te geven. sommigen doen het toch nooit goed.

  5. Dag Irma en anderen.

    Het probleem speelt inderdaad niet alleen bij scholieren op het Deltion College. Ik ben het op diverse plekken al tegengekomen. Daarom doen we deze enquete de komende maanden op veel meer MBO’s. Gaat niet alleen om de gratis trajectkaart, maar ook om de vaak te lange reistijden en de dienstregeling die lang niet altijd goed lijkt aan te sluiten bij de lesroosters. Daar willen we meer van weten en zonodig proberen te verbeteren.

    groet,

    Jacques Monasch

    groet,

    Jacques Monasch

  6. De PvdA wil alles gratis en vooral als het om andermans centen gaat. Zet dan die scholen neer in de desbetreffende steden. Probleem opgelost en zijn we ook meteen van die leerfrabieken af.

  7. Misschien een feitje? Geen probleem Assie 😀

    Zet dan die scholen neer in de desbetreffende steden.

    Huh, het gaat juist over leerlingen die naar onze mooie stad moeten omdat ze in hun woonplaats niet genoeg leerlingen hebben om een betreffende school te stichten. 😉

  8. Bericht door Zwolse, op 16 december 2011 om 21:40
    Dick.

    Begrijpend lezen is een vak apart hoor.

    Klopt Zwolse, begin er maar eens mee. Leer je ook nog eens wat. Je loopt Dick wel achter zijn kont aan hoor. Je begint bijna elke reactie met Dick…..

  9. Jammer dat na de opmerking van Monasch himself op deze website de discussie en de mogelijkheid om te reageren wordt neergeslagen door een flame van een drietal dat zichzelf zo te zien belangrijker vindt.

  10. Helaas, nixxx weer schijnbaar. De interuptie van 23:37 vind ik tendentieus en ongepast. Temeer omdat juist het reageren wordt geprezen. Ach, schiet lekker op “er verder op in gaan”. Nog maar eens de aansprekende reactie voor de voetlichten dan:

    Bericht door Jacques Monasch, op 16 december 2011 om 21:05
    Dag Irma en anderen.

    Het probleem speelt inderdaad niet alleen bij scholieren op het Deltion College. Ik ben het op diverse plekken al tegengekomen. Daarom doen we deze enquete de komende maanden op veel meer MBO’s. Gaat niet alleen om de gratis trajectkaart, maar ook om de vaak te lange reistijden en de dienstregeling die lang niet altijd goed lijkt aan te sluiten bij de lesroosters. Daar willen we meer van weten en zonodig proberen te verbeteren.

    groet,

    Jacques Monasch

  11. Goedemorgen, we zijn d’r weer.

    “Gaat niet alleen om de gratis trajectkaart, maar ook om de vaak te lange reistijden en de dienstregeling die lang niet altijd goed lijkt aan te sluiten bij de lesroosters.”

    Utopische prietpraat. Typisch van deze tijd: “de dienstregelingen en de lesroosters zijn niet afgestemd op MIJN situatie”, en daar gaat de PvdA zonodig!!! wat aan proberen te verbeteren.

  12. Linkse hobby’s,

    Meneer Monasch ….MBO studenten werken gemiddeld 20 uur in de week, hebben bijna allemaal een scooter en vaak zelfs al een eigen auto.
    Gaan we ze nu ook verwennen met een trajectkaart?
    PVDA kan alleen maar uitdelen. Totaal geen besef van wat er in de samenleving echt speelt.

  13. Bericht door zwolleschoon, op 17 december 2011 om 11:43
    Linkse hobby’s.

    Dus omdat een student gemiddeld 20 uur per week werkt(wat ik zeer betwijfel),hoeft dat volgens jou niet geregeld te worden voor de student die niet werkt(en tijd besteed aan echt studeren) geen auto of scooter bezit?
    Beetje erg kort door de bocht geredeneerd vindt je dat niet?

    En PVDA uitdelen? dan klopt jou redenatie niet met wat dit kabinet voor ogen heeft.Alles moet efficienter,goedkoper.Het zal voor jou toch niet helemaal ontgaan zijn ,dat de doorsnee student al behoorlijk gekort zijn,dat vervoer stukken duurden is geworden,maar niet efficienter.En in dit neo-liberaal klimaat is tijd toch geld?

  14. nee Dick ; zo werkt het niet (het probleem en de oplossing bij een ander neerleggen) De PvdA maakt het “probleem” tot iets wat zonodig verbeterd zou kunnen worden. Ik ben benieuwd naar hun, en dus ook jouw, oplossing. Het is jouw partij, dus jij mag aangeven hoe je dit op gaat lossen:
    -gratis vervoer (uit welk potje, en wat wordt dan duurder?)
    -aanpassing van lesroosters aan openbaarvervoer-rijtijden
    -verkorting van de reistijd

    ben benieuwd.

  15. @Drama, ik denk dat er heel veel winst valt te halen, wanneer er gekeken wordt welke student heeft er echt een ov jaarkaart nodig.
    Er zijn veel studenten (18+)die verplicht een ov jaarkaart krijgen, daar wordt ook een x bedrag voor in gehouden op je studiefinanciering, maar die hebben hem niet nodig voor hun vervoer van/naar school.

  16. Drama.

    Misschien het potje aanspreken die gereserveerd is om 130 km op alle wegen te realiseren? Scheelt extra verkeer slachtoffers,minder luchtverontreiniging.Naar mijn mening is ondersteuning van onderwijs oa door dit voorstel efficienter dan te investeren om de veiligheid aan te passen van de wegen (die in 2018 pas geraliseerd zijn)om 130 km te mogen rijden.
    Daarbij wijzen alle cijfers aan dat de kwalteit van het onderwijs niet bijsterend goed zijn.En daar inspanningen en investeringen hard nodig zijn.

  17. Bericht door zwolleschoon, op 17 december 2011 om 11:43
    Linkse hobby’s,

    Even ter aanvulling dit gaat over studenten ONDER de 18 jaar,die zijn uberhaupt al niet in het bezit van een auto.

  18. @ingrid ; dat gaat al mooi richting een oplossing. Ik weet van OV-jaarkaarten niet veel: verplicht een ovjaarkaart krijgen: zijn die gratis?

    @zwolse ; dat 130kmidee (invoering en investeringen..) is natuurlijk kwatsj. Ben het met je eens dat er nog genoeg verbeterd moet worden aan het MBO. Maar door een gratis reiskaart te verstrekken voor 18-, wordt het onderwijs volgens mij niet verbeterd.

  19. En je redenatie dat de meeste studenten 20 uur werken gaat ook niet op.Denk dat je een hoop toetert,maar van regels geen kaas hebt gegeten.

    Jongeren van 16 en 17 jaar

    Regels voor jongeren van 16 en 17 jaar (ook minimumloon)

    Je mag 9 uur per dag werken. De uren die je naar school gaat, tellen ook als werkuren. Dus: zit je 7 uur op school, dan mag je nooit meer dan 2 uur bijklussen. Overwerken is namelijk verboden. Werk je langer dan 8 uur, dan heb je recht op drie kwartier rust.
    In een week mag je niet meer dan 45 uur werken. Per 4 weken mag je maximaal 160 uur werken. Per week heb je recht op 36 uur aaneengesloten rust. En per 24 uur moet je 12 uur kunnen uitrusten en ontspannen: tussen 22.00 uur in de avond en 6.00 uur ’s morgens of tussen 23.00 uur ’s avonds en 7.00 uur ’s morgens.
    Op zondag mag je werken als dat bij het werk hoort en het is afgesproken, maar alleen als je de zaterdag ervoor vrij hebt. En niet meer dan 9 zondagen in 13 weken.

  20. @zwolse ; ’t is natuurlijk ook afhankelijk van je lesroostertechnische mogelijkheden: hoeveel uur moet je naar school
    werken in een supermarkt, bijv.:
    zaterdag: 8 uur
    2 middagen + avonden = 12 uur.

  21. Drama.

    Dat weet ik,maar een doorsnee student van 16/17 jaar zal niet wekelijks 20 uur kunnen werken.

    En volgens mij ging het over deze leeftijdscategorie waar de PVDA met dit onderzoek op doelde.

  22. @Drama, nee ze zijn niet gratis. Er wordt een deel van je studiefinanciering in gehouden (en dat is geen keuze, dat is verplicht), weet niet prezies wat het bedrag is.
    Wanneer er een keuze was had mijn oudste er op dit moment er al lang voor gekozen om hem (tijdelijk) stop te zetten. Het kan natuurlijk zijn dat je hem omdat je buiten de stad je stage moet lopen, je hem weer nodig hebt.

  23. @Zwolse, het “probleem”is wat mij betreft dat je als student geen vrije keuze hebt. Mijn zoon zit in Zwolle op school, zo heel af en toe gebruikt hij hem wel eens voor school omdat ze een gezamelijk bedrijfsbezoek o.i.d hebben. Maar volgens mij staan kost hem de kaart momenteel meer dan dat hij hem gebruikt. Misschien kan er bij een onderzoek onder 18+ studenten ook eens gevraagd worden, wie de ove kaart nu echt nodig heeft voor zijn studie, of wie hem alleen gbruikt voor zijn eigen plezier (niet dat daar wat mis mee is, nu je hem momenteel verplicht moet afnemen, en er ook voor moet betalen).

  24. Ingrid.
    Lijkt me geen overbodige luxe.
    Bestaat er geen mogelijkheid om geen ov jaarkaart te nemen? In de situatie van jou zoon lijkt het mij stuk voordeliger om die enkele keer zelf de reis te betalen.

  25. Het lijkt mij goedkoper om MBO-ers van 18- (en dat zijn er veel) een OV-kaart te geven dan overal MBO-opleidingen met alle gewenste studierichtingen aan te bieden. En niet zo denigrerend over MBO-ers, Zwolleschoon, we hebben ze hard nodig in de maatschappij.

  26. @zwolse ; dat 130kmidee (invoering en investeringen..) is natuurlijk kwatsj. Ben het met je eens dat er nog genoeg verbeterd moet worden aan het MBO. Maar door een gratis reiskaart te verstrekken voor 18-, wordt het onderwijs volgens mij niet verbeterd.

    Daar kun je van menig over twisten,maar het lijkt mij zeker een impuls om de toegankelijkheid door middel van verbeterde maatregelingen zowel van vervoer als financieel te stimuleren.Dit zijn wel 2 obstakels waardoor studenten eerder kunnen afhaken,lijkt mij.

  27. @Zwolse, nee de mogelijkheid om te kiezen voor geen ov kaart wanner je 18+ bent en dus studiefinanciering krijgt i.p.v kinderbijslag is er niet. Ook niet aangeven zet hem tijdelijk stop, totdat je hem eventueel wel nodig hebt, omdat je buiten de stad stage loopt.
    Er wordt standaard een bedrag ingehouden voor je ov, en zolang ze dat doen, houd hij hem maar, mocht ie dan in vrije tijd ergens heel willen, kan hij met de trein, en wanneer vrienden zonder ov mee willen, of wij krijgen 3 personen ook nog 40% korting.

  28. Ingrid.

    Vreemde constructie,je wordt dus eigenlijk verplicht iets te kopen wat je niet nodig hebt.Hier ontbreekt elke logica voor mij althans.

  29. De koppeling studiebeurs-OVkaart was een ideetje van wijlen Pim Fortuyn binnengehaald door crisismanager Studiefinanciering R. in ’t Veld. Het doel was de studiefinanciering te korten en tegelijk een impuls aan het OV te geven. Ingevoerd in 1991 door kabinet Lubbers-III, minister Ritzen en staatssecretaris Wallage waren verantwoordelijk.

  30. @ drama, sorry maar dit nodigt niet echt uit tot verder lezen

    nee Dick ; zo werkt het niet

    Is het mogelijk de discussie verder te voeren op dit punt

    Eens met
    Maar de overheid stelt wel dat jongeren tot hun 18e leerplichtig zijn, dan mag er ook wel wat tegenover staan. (Irma)

    en dit vind ik ook nog niet zo gek
    Maar laat de school maar voor een deel van de oplossing zoeken; dat is dan tevens een pluspunt om nog meer leerlingen binnen te halen. (drama)

    Misschien zette voormalig strateeg Monasch gewoon hoog in.

  31. Eens en ook persoonlijk ERG interessant :D:D:D

    Bericht door Zwolse, op 17 december 2011 om 13:53
    Ingrid.

    Misschien heb je hier iets aan,om de ov jaarkaart om te wisselen.

    http://www.studiefinancieringinfo.nl/ovjaarkaart/
    Bericht door ingrid, op 17 december 2011 om 14:21
    @Zwolse, het “probleem”is wat mij betreft dat je als student geen vrije keuze hebt. Mijn zoon zit in Zwolle op school, zo heel af en toe gebruikt hij hem wel eens voor school omdat ze een gezamelijk bedrijfsbezoek o.i.d hebben. Maar volgens mij staan kost hem de kaart momenteel meer dan dat hij hem gebruikt. Misschien kan er bij een onderzoek onder 18+ studenten ook eens gevraagd worden, wie de ove kaart nu echt nodig heeft voor zijn studie, of wie hem alleen gbruikt voor zijn eigen plezier (niet dat daar wat mis mee is, nu je hem momenteel verplicht moet afnemen, en er ook voor moet betalen).

  32. Stdiefinanciering afschaffen!!
    Laten we ook de studiefinanciering gewoon afschaffen. Ga gewoon geld lenen. of betaal je studie zelf van je baantje. In het MBO werken studenten het meest. Ze hoeven namelijk maar 800 uur naar school, waarvan d ehelft thuis kan worden gedaan Tijd te over dus.
    Heb je bijvoorbeeld wel eens bij Blokker gekeken? Allemaal jonge MBO grietjes. En niet alleen op koopavond en zaterdag.
    Veel MBO-ers onder de 18 jaar rijden in zo’n opgevoerd invalidenautootje waar je met een bromfietscertificaat in mag rijden.
    Kortom….het kan allemaal veel goedkoper en de PVDA zit weer eens geld uit te delen dat er niet is.
    Oh ja…130 km op de snelweg is veel te langzaam. Laten we net als in Duitsland de 140 km invoeren als maximale adviessnelheid.

Reacties zijn gesloten.