Zwolle – Op maandag 6 februari vindt er vanuit het Meander College (Aa-landen) een veiligheidsheidsonderzoek plaats van de scholierenfietsroute Zwolle – Dalfsen. Vanaf 14.30 uur wordt er mee gefietst met de scholieren naar Dalfsen. Raadsleden en collegeleden van Zwolle en Dalfsen zijn uitgenodigd om actief mee te doen.
In Dalfsen is er een nagesprek met ouders, leerlingen, Meander College en aanwezige raadsleden en collegeleden. De eerste resultaten van het onderzoek worden dan gepresenteerd. De bedoeling is dat het Meander College ook de scholierenfietsroutes naar Hasselt en Nieuwleusen bekijkt. U kent ze vast wel, die lange linten scholieren op weg naar huis of school. Vanuit de omliggende plaatsen vertrekken de scholieren in groepen van tien, twintig en soms wel veertig. De veiligheid is vaak in geding. Vandaar dat vanuit het Meander College het initiatief is genomen om die routes eens te bekijken. Niet vanwege een verantwoordelijkheid van de school van deur naar deur, wel vanuit betrokkenheid van de school met de leerlingen en de ouders.
Wat zijn onveilige situaties op de route, hoe fietsen de scholieren, hoe reageert het overige verkeer op de scholieren, zijn er voldoende markeringspunten en waarschuwingssignalen. Dat zijn vragen waar het Meander College, en dan vooral de mentoren, graag antwoord op willen hebben.
Veiligheid is een hoofditem in de gesprekken met ouders uit de omliggende plaatsen. De onderzoeksresultaten over de veiligheid van de scholierenfietsroutes worden meegenomen in de gesprekken met ouders en toeleverende scholen.
De raadsleden en collegeleden zijn uitgenodigd om mee te denken over de veiligheid van de scholierenfietsroutes en over eventuele maatregelen en veranderingen. Want welke gemeente voelt zich verantwoordelijk voor deze routes die gaan over de eigen gemeentegrens ? Wat is daarbij de verantwoordelijkheid van de provincie ? De hoop van de organisatie is dat de eerste antwoorden op maandag 6 februari te horen zullen zijn.
Met ongetwijfeld alle goede bedoelingen lijkt dit meer op een reclamestunt om leerlingen te trekken dan op een effectieve actie. Voor welk probleem is dit een oplossing?
Kom liever met concrete knelpunten- als die er zijn zijn die allang bekend. In ieder geval komen ze echt niet naar voren in dit zogenaamde onderzoek.
Oh jé, de ouders……..
(Veiligheid is een hoofditem in de gesprekken met ouders uit de omliggende plaatsen.)
Als de ouders en de scholen er nou voor zouden zorgen dat hun kinderen, naast de verkeersregels, weten wat ze niet en wat ze wel op de fiets mogen doen, en hun op de eigen verantwoordelijkheid wijzen; dan was het wel duidelijk. Maar nu moet J&A er ook nog bijgehaald worden, c.q. meefietsen, en daarmee wordt de verantwoordelijkheid voor een deel schijnbaar weer weggehaald bij de ouders. Dat is wel gemakkelijk, maar lijkt me niet de bedoeling.
@jan dalfsen. helemaal eens: knelpunten zijn allang bekend.
Wat zullen deze jongeren zich keurig gedragen, terwijl ouders en anderen meefietsen. Dus ligt het aan van alles en nog wat behalve aan de jongeren. Om een echt beeld van hun gedrag te krijgen kun je beter eens onverwachts achter ze aan te fietsen, zonder dat deze jongeren weten waarom deze persoon achter hun fietst.
Ik vrees dat het teveel gevraagd is om van jongeren van die leeftijd te verwachten dat ze zich keurig aan de regels houden. Daarmee zeg ik niet dat je ze er niet op hoeft te wijzen, maar wel dat ik het effect daarvan niet hoog inschat. Het zou al heel wat zijn wanneer de ouders zorgen voor goede fietsverlichting. Fietsen in lange linten bevordert volgens mij de veiligheid van de jongeren omdat ze goed zichtbaar zijn en de meeste automobilisten er voorzichtig langs rijden. Ik iig wel omdat onvoorspelbaar gedrag niet is uit te sluiten.
@Dame, vind ook zeker dat mede weggebruikers rekening dienen te houden met onvoorspelbare jongeren:), en dat ouders op zijn minst kunnen zorgen dat deze jongeren goede verlichting op hun fiets hebben zitten. Dat lijkt mij nu we de losse lampjes hebben niet meer zo’n probleem.
Maar ik vind dat er van deze jongeren die vinden dat ze tegenwoordig over alles een mening mogen hebben of geven, toch ook soms een beetje hand in eigen boezem mogen steken.
Zeker, ik vind ook dat je ze moet blijven aanspreken, maar tegelijkertijd wel rekening met ze houden. Bij mij heeft het ook lang geduurd voor ik me verantwoord in het verkeer ging gedragen. Ik besefte onvoldoende hoe het verkeer is vanuit het oogpunt van een automobilist.
@Dame, inderdaad het is zeker zo dat wanneer ze zelf auto rijles krijgen, ze gaan beseffen hoe “irritant”fietsers zijn.
Maar ik blijf dit onderzoek zoals het hier beschreven staat een wasen neus vinden. Weggegooid geld.
Ze kunnen beter het onderzoek s morgens om acht uur doen en dan van Zwolle naar Dalfsen fietsen. Dus tegen de stroom leerlingen in. Dan merk je pas hoeveel onveilige situaties er ontstaan als je al die fietsende scholieren tegemoet komt.