Zwolle – Al geruime tijd is er in de wijk Schellerbroek sprake van parkeeroverlast, wat grotendeels wordt veroorzaakt door bezoekers van de Hogeschool Windesheim en Hanzeland. De bewoners van Schellerbroek hebben dit dan ook meerdere malen aangegeven.
Hierover zijn volgens Swollwacht vele gesprekken gevoerd door de Gemeente Zwolle met de bewoners, en tenslotte is er door aandringen van de bewoners tot een oplossing te komen besloten een Pilot Blauwe Zone starten. "Ook is door de Gemeente een enquete gehouden over de Pilot Blauwe Zone in de wijk Schellerbroek, en tevens is er ook speciaal voor deze Pilot een Buurtcollectief parkeren opgesteld." Swollwacht vindt het niet terecht dat de rekening van de parkeer-belemmerende maatregel bij de bewoners wordt neergelegd. Swollwacht vindt het rechtvaardiger naar de bewoners toe, dat zij tenminste één gratis parkeervrijstelling op naam/woning ter beschikking krijgen na afloop van de pilot en bij start van de definitieve regeling. Tijdens de pilot fase moet het Buurtcollectief nauw betrokken worden en moet er regelmatig overlegd worden, vindt Swollwacht. "Ook is het van belang dat er tijdens de pilotfase de handhaving goed wordt uitgevoerd. Dit uiteraard in goed overleg met de bewoners en de uitvoerders. Tevens moet er tijdens de pilot fase voldoende inzicht worden verkregen in het effect van deze regulering. Vervolgens moeten de resultaten hiervan gedeeld worden met de Buurtcollectief" Totale transparantie hierin is een vereiste van Swollwacht.
Naar aanleiding van bovenstaande heeft Swollwacht voor het college de volgende vragen:
1-Van uit de verplichting,die de gemeente Zwolle heeft naar de bewoners van Schellerbroek is de stelling gerechtvaardigd,dat de bewoners na afloop van de pilot en bij ingang van enige definitieve regeling tenminste 1 gratis parkeervrijstelling op naam/woning gratis ter beschikking krijgen.Gaat u dat realiseren?Zo ja ,voor hoeveel jaar gaat u dat toezeggen?
2-in de nota wordt als schot voor de boeg al het hoogste (tarief) genoemd,terwijl Schellerbroek nog niet als parkeerzone is aangemerkt en er nog geen parkeerregeling Blauwe zone in Zwolle is, ook is er nog geen verkeersbesluit genomen.Wie heeft dit bepaalt,vanuit welke achtergrond is dat bepaald en bent u met mij eens,dat dat tenminste voorbarig genoemd moet worden?
3-Bent u het met Swollwacht eens dat bezoekers van Hogeschool Windesheim en Hanzeland de veroorzakers zijn van de parkeeroverlast? Hoe kan het dan zo zijn dat de gemeente de rekening van de parkeer-belemmerende maatregelen bij de bewoners neerlegt?
4-Hoe wordt de handhaving binnen de beoogde Blauwe Zone concreet uitgevoerd?Welke afspraken zijn of worden hierover gemaakt met de betrokkenen?
5-Hoe en op welke wijze gaat u de speciaal voor deze pilot opgerichte Buurtcollectief Parkeren hierin betrekken en hoe gaat u om met hun wens om regelmatig “en petit comite ” te overleggen?
6-Hoe gaat u ervoor zorgen dat u tijdens de pilot voldoende inzicht krijgt in het effect van deze regulering? En op welke wijze gaat u dat inzicht delen met het Buurtcollectief?
Met vriendelijke groet,
Cemal Yildirim
Raadslid Swollwacht
Toen dit het geval was in Assendorp doordat o.a. Personeel van Wezenlandenziekenhuis hun auto’s in de wijk parkeerden (met vouwfietsen in kofferbak omdat ze anders nog te ver moesten lopen) moesten wij ervoor betalen middels parkeervergunningen. Het probleem schoof zich steeds een paar straten op. Geen discussie dat je recht zou hebben op gratis parkeerplek per woning. En nu hebben bewoners in Schellerbroek recht op 1 gratis parkeerplek? Dit lijkt op meten met 2 maten. Raar hoor!
Het is schandalig dat de studentes van de windesheim hogeschool met een auto moeten komen .Het merendeel daar komt van goede huize en krijgt van huis uit de auto mee daar mieterend wat aan gedaan worden door de hogeschool .De bewoners uit de nabij gelegen woonwijk zijn er de dupe van.Op een kleine loopafstand vanaf de hogeschool is het openbaar vervoer geregeld treinen bussen enz daar kan de student gebruik van maken die van buitenaf komen .
Toch lijkt het me dat de bewoners van Schellerbroek er op vooruit gaan als er vergunningenparkeren wordt ingevoerd. Hoezo is het dan een beperkende maatregel? Een blauwe zone verandert iets aan de parkeerduur, niet zozeer aan de hoeveelheid geparkeerde auto’s…
@ Pieters, wat een belachelijke opmerking. Het is gewoon zo dat ‘wij allemaal’ beter verdienen en er dus meer auto’s zijn(zelfs studenten!).
Toen ik nog op Windesheim zat had ik ook vaak een auto bij me ivm dat ik na school direct door ging naar werk en s’avonds na 23.00 uur niet meer alleen over de marslanden wilde fietsen.
Neemt niet weg dat er inderdaad overlast is..
Inderdaad zwollywoodster, dat is een belachelijke stelling van Pieters!
Als mensen een auto rijden mogen ze die gewoon op de openbare parkeergelegenheden parkeren. Klaar! En op andere locaties gewoon als ze netjes betalen.
De “oplossing” waar ze nu naar zoeken is het moeilijker en duurder maken van parkeren. Zo proberen ze mensen te dwingen zelf een alternatief te zoeken. Is niet de enige daadwerkelijke oplossing gewoon meer parkeerplaatsen aan te leggen?!?
Plantje het moeilijk en duurder maken doet Hogeschool Windesheim zelf door aan medewerkers en studenten 2 euro parkeergeld te vragen. Een alternatief is niet in de wijk parkeren maar gewoon op de totaal nog per dag ca. 200 vrije parkeerplekken op het parkeerterrein van de Hogeschool.
Inderdaad, dat wist ik niet. Maar je kunt mensen niet kwalijk nemen dat ze gratis willen parkeren als die mogelijkheid er is.
Eigenlijk is dit ziek dat bewoners die een eigen oprit hebben ook nog een Ontheffing op een openbare parkeerplaats moeten hebben.
Daar komt nog eens bij dat het net zo ziek is dat de hogeschool Windesheim en Hanzeland hun medewerkers laten betalen om naar hun werk te komen en daarmee het probleem bij de buurt en collega’s van Windesheim / Hanzeland neer leggen.
Tevens vangt Windesheim gemiddeld 2000 euro per dag, zeg is 8000 per week x 40 weken. Wie kan rekenen weet dat dit een wandelende kassa.
Beste Plantje,
In jou bericht heb je het over 200 vrije plekken.
WIE HEEFT JOU DAT WIJSGEMAAKT?
Daar komt nu bij dat de blauwe zone nu al ten onder gaat met de zomer voor de deur. Dit is zeker niet de oplossing.
Daar komt nog bij, dat deze deze pilot de buurt, die zich nu al vele jaren bezig houd met het parkeerbeleid in hun wijk weer de huilende derde is geworden.
Hoe gefrustreerd moeten ze wel niet zijn in dat stukje wijk, of is het prestige geworden van hen.
De gemeente heeft weer even rust en geen zeurende buurtbewoners en Windesheim vangt gewoon de pegels voor de parkeerplekken.
Als laatste komt daar nog bij, dat hoogstwaarschijnlijk de straaten er naast in opstand komen omdat het probleem groter gaat wordt en verschuift.
Hoe dom kan je eigenlijk zijn!!!!!!!!!!!!
Beste B.
In “mij” bericht heb ik het helemaal niet over 200 vrije plekken; het is Pa26 die het daarover heeft.
Ik weet niet wie je dom noemt, maar volgens mij moet je even wat beter lezen. 😉