Auto’s total loss na botsing op Stadionplein

Zwolle – Op de parkeerplaats van het FC Zwolle Stadion zijn maandag rond 17.50 uur twee personenauto’s tegen elkaar aan gereden. De klap en de schade was enorm. Een bestuurster van een auto moest vanwege zwangerschap voor controle naar een arts.

02-04-2012_aanrijding_parkeerplaats_fc_zwolle_02.jpg

Een Renault Twingo kwam uit het parkeervak op het Stadionplein en werd op het voorwiel hard geraakt door een huurauto, bestuurd door een Amerikaanse man. Beide auto’s waren als gevolg van de knal total loss. De bestuurster van de Twingo is 26 weken zwanger en werd onderzocht door de zogenaamde rapid responder. Zij kreeg het advies om morgen toch even bij de verloskundige langs te gaan. Zij is door haar partner opgehaald. De dienst Verkeers Ongevallen Analyse (VOA) heeft onderzoek gedaan, en heeft gekeken of de de geparkeerde Skoda het zicht zo erg belemmerde dat de bestuurster het niet kon zien. Tevens hebben ze de auto’s teruggezet in de uitgangspositie om zo een beter beeld te krijgen. Beide auto’s werden geborgen door een bergingsbedrijf.

02042012_ongeval_stadionplein_3.jpg

02042012_ongeval_stadionplein_4.jpg

02-04-2012_aanrijding_parkeerplaats_fc_zwolle_05.jpg

02-04-2012_aanrijding_parkeerplaats_fc_zwolle_03.jpg

02-04-2012_aanrijding_parkeerplaats_fc_zwolle_01.jpg

02-04-2012_aanrijding_parkeerplaats_fc_zwolle_04.jpg

02042012_ongeval_stadionplein_1.jpg

02042012_ongeval_stadionplein_2.jpg

02042012_ongeval_stadionplein_5.jpg

02042012_ongeval_stadionplein_6.jpg

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

18 gedachten over “Auto’s total loss na botsing op Stadionplein”

  1. Dit doet wel wat vermoedens rijzen over de snelheid inderdaad… Op de een-na-laatste foto zie m.i. dat de ABS behoorlijk heeft moeten ingrijpen voor de impact. Dus wat was er gebeurt als er niet geremd was?
    (Of is dat een spoor van een deels door vloeistof besmeurd wiel dat bij het wegrollen afwisselend wel of geen afdruk achterlaat)

  2. @Wilbert:
    Jij weet ongetwijfeld meer van auto’s dan ik. Ik dacht ook in eerste instantie aan ABS bij het zien van die ‘remsporen’.
    Maar hoe remt een auto? Zowel voor als achter? Wenselijker is het om vóór te remmen gok ik. Ik zie echter 2 sporen naast elkaar, wat zou suggereren dat voor ?n achter geremd moeten hebben.

    Maar ik zou meer denken aan een vloeistof waar hij doorheen gereden is omdat de strepen naast elkaar lopen. Dat kan bij ABS (mits voor en achter geremd wordt met ABS) mogelijk wel gebeuren maar dan denk ik dat toeval ook een flink aandeel heeft. Bovendien gaat ABS enorm vlot; te vlot om zo’n lang spoor te trekken (tenzij de snelheid absurd hoog ligt wellicht). Mijn gok is daarom toch eerder dat er door een vloeistof gereden is. Dat verklaart ook eerder waarom 2 sporen direct naast elkaar liggen.

  3. Hm….. even wat rekenwerk gedaan. Ik heb gelezen dat ABS wel tot 15 keer per seconde kan pompen. Uitgaande daarvan en een schatting van 1,5 meter van remstreep tot remstreep, dan zou het mogelijk toch wel kunnen.
    Bij 15 keer per seconde zou hij dan zo’n 80 km/h gereden hebben.
    Bij 10 keer per seconde wordt dat zo’n 54 km/h

    Maar goed, ik denk toch dat het geen ABS is maar een ‘uitgereden’ vloeistof.

  4. ABS staat voor Anti Blokkeer Systeem, om remsporen te krijgen moet je blokkeren. Wat dus niet gebeurt als het ingrijpt.

    Ik vermoed dat er veel te hard gereden is inderdaad. De helft van de verkeersdrempels liggen er daar uit, en om de andere helft kun je gemakkelijk heenrijden…

  5. ABS heeft ook bedenktijd om in te grijpen dus er zijn ook vaak remsporen te zien bij ABS vaak onderbroken en korte zie foto.

    ABS heeft ook een ondergrens waardoor die niet werkt bij sommige auto,s is dat 30 km/h.

  6. Als je bedenkt dat in een 30 km-zone al bijna niemand zich aan de maximum snelheid houdt, verbaast het me niets als hier absoluut niet aan de 15 km/u gehouden is…

  7. Vreemd dat dit zo groot op WLZ staat en de auto die over de kop is gegaan op de Rieteweg afgelopen zaterdag nergens wordt genoemd…

  8. Meld je aan bij de redactie Jasper 😉
    Ik kan me zo voorstellen dat de weblog niet overal bij kan zijn, en daarbij afhankelijk zijn van tips of persberichten. Maar bovenal kwam ik er laatst achter dat ze bij de weblog allemaal vrijwilligers zijn!!

  9. @Jasper
    We zijn allemaal vrijwilligers. En het is altijd een gok waar je op gaat rijden. Zo had ik bij dit ongeval verwacht dat een fietser geschept zou zijn bij uitrit stadion. Toen brandweer opgeroepen werd was het serieus.

    Maar jij gaf aan zaterdag de auto over de kop.
    Die dag had ik een verjaardag buiten Zwolle.
    Wij van weblog zwolle doen het in onze prive tijd.En proberen meestal overal te zijn.

    Jammer dat we dan geen compliment krijgen als we om 4.00 ’s ochtends ergens foto’s maken ;);) 😀

  10. Goed bezig Rob, jij en je team!

    Mensen als Japser denken dat jullie 24/7 op straat staan gewapend met je lens alsof het niks is. En dan ook nog kwalijk nemen als ze zelf toevallig iets zien en het niet direct terug zien op weblog.hahaha, ongelooflijk…

  11. Als iemand zelf wat ziet en hij twijfeld of er iemand van weblog bij is kan diegene altijd foto’s insturen.

    Dat houd in dat Jasper zo maar op Weblog had kunnen staan met foto’s als hij foto’s had geleverd :D;);)

    [BACK ONTOPIC]

  12. Bericht door Arie, op 3 april 2012 om 12:39
    Als je bedenkt dat in een 30 km-zone al bijna niemand zich aan de maximum snelheid houdt, verbaast het me niets als hier absoluut niet aan de 15 km/u gehouden is…

    Klopt, daar wordt door het merendeel gewoon 50km gereden. In mijn buurt omzeilen ze een kruispunt met verkeerslichten door even snel af te slaan en door een 30km straat te rijden (met vaak een snelheid van boven de 50km) Het is gewoon wachten tot er een keer een kind omver gereden wordt. Al zullen deze gasten wel zeggen dat ze heeeeeel goed kunnen rijden en dat dit hun nooooit zal gebeuren.

Reacties zijn gesloten.