Zwolle – In een land als Nederland, met heel veel water, zouden we nergens komen zonder bruggen. Bedenk eens hoeveel lastiger Zwolle te bereiken zou zijn zonder de bruggen over de IJssel en de Vecht. Van 2 t/m 5 april waren alle 2atheneum en 2HAVO/atheneum klassen van de Thorbecke Scholengemeenschap bezig met het Bruggenproject. Totaal 175 leerlingen hadden deze week geen reguliere lessen, maar werkten volgens een eigen rooster aan dit project. Donderdagmiddag vond in de aula van de school de presentatie van het Bruggenproject plaats.
Deze leerlingen hebben ieder een cadeaubon van 7,50 euro gekregen. Factor wil zeggen hoeveel keer de brug zijn eigen massa kan dragen.
Op maandag 2 april maakten de leerlingen een fietstocht langs de mooiste bruggen van Zwolle om daar eens met andere ogen naar te kijken. De tweede en derde dag van het project vergaarden de leerlingen kennis om vervolgns een eigen brug te bouwen. Het project werd donderdagmiddag afgesloten met een wedstrijd. De brug die het meeste kon houden werd de winnaar. Altijd een spannend moment voor de leerlingen. De winnaars van de fietstocht waren: Sander, Kars, Luuk de H, Denise, Lisa en Lisanne. Deze leerlingen hebben een eetbare prijs gewonnen, een smakelijke slagroomtaart.
"Een mini-opleiding tot civiel ingenieur."
De geschiedenis van de bruggenbouw laat zien dat de overspanning niet het enige is waar architecten op letten. Bruggen kunnen ook mooi zijn om naar te kijken en kunnen het gezicht van een stad bepalen. Denk maar eens aan de Erasmusbrug bij Rotterdam en één shot van de Brooklyn Bridge en iedereen weet dat de film zich afspeelt in … Ook onze eigen Hanzeboog en IJsselbrug mogen er zijn.
Pas in de 18e eeuw werd de kunst van het berekenen van bouwconstructies ontwikkeld, evenals het uitproberen en testen van materialen. Tot die tijd bouwde men uitsluitend op grond van ervaring en intuïtie, waarbij wel overspanningen tot 60 m bereikt werden.
Tegenwoordig duurt een opleiding tot civiel ingenieur 5 jaar. Zoveel tijd hebben we natuurlijk niet.
In alle constructies en gebouwen werken dezelfde krachten die ervoor zorgen dat de boel niet instort. De belangrijkste krachten zijn duw en trek. Deze zijn bij bruggen gemakkelijk te onderzoeken, omdat daar immers geen dak op zit.
Om de leerlingen op weg te helpen bij het zelf bouwen van een brug hadden de secties wiskunde, techniek en natuurkunde verschillende opdrachten gemaakt waarbij de leerlingen leerden deze krachten te herkennen en hier hun voordeel mee te doen om per materiaalsoort een zo sterk mogelijke brug te maken.
Voor het Bruggenproject werden de klassen verdeeld in groepjes: elk groepje nam aan de volgende onderdelen deel:
- De bruggentocht. Een de fietstocht langs de mooiste bruggen van Zwolle. Hierbij krijgen de leerlingen opdrachten over materialen, overspanning, hoogte, vorm en werking van een brug.
- Wiskundeopdracht. In vele bruggen is immers de vorm van een parabool te herkennen.
- Natuurkundige opdrachten. Hierbij komen de leerlingen meer te weten over krachten en het verband tussen stevigheid en vorm van bruggen. Tenslotte wordt nog extra aandacht besteed aan de hang- en tuibrug.
- Het zelf bouwen van een brug. Elke groep krijgt een materiaalsoort: spaghetti, balsahout, ivoorkarton of rietjes. Voor de groep die de sterkste brug (per
materiaalsoort) bouwde was een prijs beschikbaar.
Het project startte met een film over het instorten van de Tacoma Narrows Bridge in Amerika: een film over hoe het niet moet.
Aan de te maken brug werden per materiaalsoort eisen gesteld aan de overspanning, de maximale hoogte en breedte. Natuurlijk was het niet de bedoeling dat de bruggen uit lijm zouden bestaan, dus ook het aantal te gebruiken lijmpatronen lag vast. Na het maken van een ontwerp en toestemming van de docent gingen de leerlingen aan de slag met het bouwen van hun brug.
Het leukste moment voor de docenten is altijd weer als het materiaal uitgedeeld wordt en het ongeloof op de gezichten verschijnt. "Moeten we van die paar strookjes papier een brug bouwen die 50 cm kan overbruggen?" " Moet daar echt een paar kilo aan kunnen?"
Nadat elke groep een presentatie hield over hun brug werd het project met alle klassen in de aula afgesloten met de sterktemeting en natuurlijk de prijsuitreiking.
De leerlingen kregen deze week op een ander manier les. Geen huiswerk deze dagen, maar wel ontzettend hard werken. Sommigen willen aan het eind van een dag niet naar huis, omdat ze toch nog iets aan hun brug willen verbeteren. Dat doet de docenten toch alleen maar goed.
De leerlingen leerden deze week niet alleen hoe je een zo sterk mogelijke brug kunt bouwen, maar leerden ook wat voor constructies je in het dagelijkse leven kunt gebruiken. Bijvoorbeeld: hoe kan je een wiebelende boekenkast verstevigen? Hoe maak je het tuinhek steviger? Wat moet je doen om een voorwerp dat snel omvalt steviger neer te zetten?