Proef parkeerterrein Wehkamp valt tegen

Zwolle – De fractie van de SP in de Zwolse gemeenteraad heeft vragen gesteld over de proef om het parkeerterrein van Wehkamp voor bezoekers aan de binnenstad open te stellen. De SP wil de eerste cijfers over het gebruik van het parkeerterrein inzien, omdat er bij de fractie grote twijfels bestaan of er wel gebruik van wordt gemaakt.

Sinds begin dit jaar is het parkeerterrein van Wehkamp op zaterdagen, koopavonden en koopzondagen opengesteld om de verkeersdruk vanwege parkeerverkeer op de binnenring te laten afnemen en daarmee de verkeersveiligheid op diezelfde binnenring te laten toenemen. Dit zou de binnenstad ook aantrekkelijker moeten maken voor bezoekers van buiten. Uit waarnemingen van de SP de afgelopen weken blijkt echter dat het gebruik van het parkeerterrein erg beperkt is.

SP-raadslid Edwin Koster: ‘Ik ben zelf zeven weken lang elke zaterdag gaan kijken en zie maar zeer weinig auto’s gebruik maken van de mogelijkheid. Ik wil graag van het gemeentebestuur weten of mijn waarnemingen kloppen met hun gegevens over het gebruik. Als het klopt dat er weinig gebruik wordt gemaakt van het parkeerterrein zullen we met elkaar in discussie moeten wat de consequentie voor het parkeerbeleid in de binnenstad. Kennelijk leidt aanbod niet automatisch tot vraag.’

Brief aan college:

Geacht college,

In het kader van artikel 45 van het reglement van orde voor de gemeenteraad wil ik namens de SP vragen stellen over resultaten benutting parkeerterrein Wehkamp voor de bezoekers van de binnenstad.

Inleiding

In november vorig jaar informeerde u ons via een informatienota over uw voornemen om het parkeerterrein Wehkamp op de koopavonden, koopzondagen en zaterdagen te gaan gebruiken voor de bezoekers van de binnenstad. U gaf hiermee invulling aan de ambitie van de gemeenteraad om een gastvrije binnenstad te creëren.

Om zelf ook een vinger aan de pols te houden over de effecten van deze pilot heeft de fractie van de SP haar eigen ‘veldonderzoek’ gedaan de afgelopen 7 weken. Dit onderzoek bestond er uit om op de dagen dat het parkeerterrein beschikbaar is voor binnenstadbezoekers zelf te kijken naar het aantal geparkeerde auto’s. Op basis van onze eigen waarnemingen stellen wij vast dat het aantal parkerende bezoekers erg gering is. Die conclusie wil de fractie van de SP graag toetsen aan de gegevens die de gemeente bijhoudt in het kader van deze proef.

Dit brengt ons bij de volgende vragen;

§      Hoeveel bezoekers van de binnenstad hebben tot op heden gebruik gemaakt van het parkeerterrein en is dit in lijn met de verwachtingen?

§      Is de druk op de binnenring van Zwolle afgenomen als gevolg van het beschikbaar komen van het parkeerterrein bij Wehkamp?

§      Is de doorstroming en veiligheid op piekmomenten rondom de Maagjesbolwerkgarage verbeterd als gevolg van het beschikbaar komen van het parkeerterrein bij Wehkamp?

§      Kan het college aangeven of de mate gastvrijheid die wordt ervaren is toegenomen?

§      Is het parkeerterrein al actief ingezet tijdens evenementen en wat zijn hiervan de resultaten?

§      Tenslotte geven bovengenoemde cijfers aanleiding voor aanpassingen? Bijvoorbeeld verbeteren van de bebording, de looproute of tariefstelling of tot het stoppen van de proef?

Wij verzoeken u om deze vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Edwin Koster

SP Zwolle

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

15 gedachten over “Proef parkeerterrein Wehkamp valt tegen”

  1. Luxe probleem denk ik. Mensen zijn tegenwoordig zo verwend, dat ze geen kilometer willen lopen naar een winkelcentrum. Alleen touristen zullen de wegwijzers vanaf de A28 volgen, maar bekenden uit de regio weten wel beter. En de Zwollenaar fietst gewoon (toch?).

  2. oke bedankt.ik zou wel met de fiets willen maar helaas kom ik zelf niet uit zwolle.maar ook ik wist niet dat het kon.zet de auto vaak daar bij de parkeerplaats bij leenbakker neer en daar staan volgens mij ook geen borden dat men bij de wehkamp ook kan parkeren als dit vol is en wat vaak gebeurd.dus gemeente zwolle toch iet meer duidelijker zijn tegen over de mensen die buiten zwolle wegkomen zou ik zeggen

  3. Men breid het entrum maar uit met appartementen ed maar de parkeergelegenheden worden veel te ver weggewerkt voor bezoekers van het centrum.Als je koopjes hebt gedaan in de stad en met een paar tassen. Van winkel naar winkel sjouwd wil je wel graag het vervoer kort bijhebben.Maar als je van het hart van het centrum bepakt naar de Wehkamp parkeerplaats moet lopen vind ik nogal wat.Zoals steden Groningen en Utrecht hebben borden geplaatst voor mensen die via de snelwegen komen om aan de rand in de pendelbus naar het centrum te gaan.Dat moet hier ook in Zwolle een pendelbus bij de ijsselallee en goedkoop parkeertarief

  4. Als ze het terein nou gratis parkeren maken, dan zullen meer mensen de afstand wel willen overbruggen. Of zorg voor een pendeldienst zodat men met de boodschappen makkelijker naar de auto komt.

  5. @braniac, je kunt toch nog altijd gratis parkeren op zaterdag bij het provincie huis. Snap ook niet waarom de parkeerplekken achter het belastingkantoor niet ook op zaterdag gebruikt mogen worden.
    En inderdaad er beter naar verwijzen is helemaal belangrijk.
    Misschien is het een optie om een pendeldienst op te zetten vanaf de Hessenpoort (wanneer daar straks van der Valk en Ikea zit) voor 1 euro een retour buskaartje en gratis parkeren op de Hessenpoort.

  6. Mensen nemen hun auto het liefst mee tot voor/in de winkel net zoals vele fietsers.
    Ze kunnen wel uren in de stad lopen maar zijn te lui als ze een paar honderd meter moeten lopen naar de auto !

  7. @Ingrid… Wat een bijzonder goed idee!!!!! Alleen euh… denk je niet, dat het terrein van Ikea al stampensvol met auto’s zal staan met alleen al bezoekers voor de Ikea? Daar kunnen denk ik geen auto’s meer bij voor de binnenstad…
    Maar je snijdt wel een heel belangrijk punt aan! Naar mijn idee moet er ergens een groot parkeerterrein komen vanwaar mensen met de bus naar OF de Ikea, OF de binnenstad van Zwolle kunnen komen…

  8. Tegen o.a. shag wil ik zeggen (maar ook een paar anderen)… Jullie denken als mensen met gezonde benen. Gelukkig maar, want dat betekend waarschijnlijk, dat jullie ook gezond zijn. Maar denk nu eens als bijvoorbeeld een 70-plusser of, zonder meteen te discrimineren ten opzichte van de ouderenbevolking, een jonge vent op krukken? Wil boodschappen doen in de binnenstad, maar moet daarvoor de auto parkeren bij Wehkamp. Ik zou dan ook wegblijven, denk ik. Of moeders met kleine kinderen. Eén is nog te hanteren, maar stel dat je 3 kids bij je hebt in de leeftijd 0 tot 6. Pfff… ik geef het je te doen, om ze allemaal weer zonder gezeur weer terug in de auto te krijgen. Openbaar vervoer wordt ook niet makkelijker gemaakt, want tegenwoordig moet je per passagier 7 euro betalen voor een pasje, die maar een jaar geldig is, waar je vervolgens nog per stuk geld op moet storten om jezelf en je kinderen uberhaupt mee te kunnen krijgen in de bus. Gedoe!!

Reacties zijn gesloten.