Zwolle – Na zes jaren bouwen wordt 7 december 2012 de nieuwe spoorlijn van Lelystad naar Zwolle, de Hanzelijn, officieel geopend. Zaterdag 8 december zal er een Open Dag zijn. Je kan dan gratis de nieuwe Hanzelijn proberen tussen Zwolle en Lelystad. Er zijn die dag ook andere activiteiten. Op zondag 9 december 2012 wordt de Hanzelijn in de dienstregeling opgenomen.
De Hanzelijn verbindt de steden: Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle. Lelystad en Zwolle zijn de buitenste steden van de lijn. De steden Dronten en Kampen hebben speciaal voor deze verbinding een geheel nieuw station gekregen. De stations Lelystad en Zwolle worden aangepast. Tussen Hattem en Zwolle wordt de Hanzelijn gekenmerkt door een rode brug van 938 meter: ‘de Hanzeboog’. Tussen Dronten en Kampen verbindt de 790 meter lange Drontermeertunnel Flevoland met Overijssel. Naar verwachting zullen dagelijks 32.000 reizigers van de verbinding gebruik maken. Aan de lijn zijn 5 gemeenten gevestigd en de spoorlijn heeft ongeveer 1.000 huishoudens als directe buur. De aanleg van de Hanzelijn kost ruim 1 miljard euro.
Na twaalf jaar onderzoek en voorbereiding en zes jaar bouwen liggen de sporen, de wissels, de seinen, de tunnel en de brug op hun plek. Nu is het tijd om alles uitvoerig en zorgvuldig gereed te maken. Zo testen we alle seinen en wissels en wordt de aansturing vanuit de verkeersleiding van ProRail in Zwolle beproefd. Gelijktijdig krijgen machinisten een opleiding, zodat zij deze spoorlijn optimaal leren kennen. Dat betekent voor u dat het bouwmateriaal langzaam uit het zicht verdwijnt en treinen gaan rijden. Alles gericht op december 2012, zodat we helemaal klaar zijn om de lijn officieel te openen voor reizigers- en goederenverkeer.
Hee, dat is een tegenvaller voor de Fundatie. Dat heeft altijd gezegd dat ze de opening van het nieuwe OOG samen met de start van de Hanzelijn op 12-12-2012 gaan houden.
Dit persbericht vermijdt zorgvuldig de begane blunder: in plaats van 20 minuten tijdwinst op het traject Groningen-Schiphol blijft er een magere 5 minuten tijdwinst over.
Rekenfoutje?
@Ingenieur P:
Nee, technisch gezien is die 20 minuten tijdwinst mogelijk, maar ze zijn zeg maar vergeten om de vervoerder te verplichten om het snellere materiaal aan te laten schaffen.
Klopt, de lijn is geschikt voor HSL-verkeer, alleen het materieel wat er op gaat rijden zijn gewoon bestaande IC’s en die kunnen maar 140. Dat is dus het probleem.