Zwolle – Een Duitse Inter City Express (ICE) is maandagmiddag via Deventer en Zwolle de Hanzelijn op gereden. De trein stak omstreeks 15.35 uur de IJssel over via de Hanzeboog om vervolgens richting de zogenaamde wachtsporen bij Swifterbant te rijden.
Bronnen op diverse fora voor treinenspotters schrijven dat ProRail de komende dagen testritten gaat rijden op de Hanzelijn om zo te testen of er 200km/h gereden kan worden op de nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle. Treinreizigers kunnen de komende dagen regelmatig de ICE tegenkomen op het station van Zwolle. De testritten zullen later deze week plaatsvinden tussen de normale treindiensten door, waarbij treinen op het traject Zwolle – Amersfoort gewoon volgens de dienstregeling zullen rijden.
Ziet er veelbelovend uit !
Doet u mij deze maar elke dag naar Schiphol…….
Kan de DB de NS niet overnemen? Dat is pas mooi materieel ;D
Slopen deze treinen
Inderdaad,
ze lopen deze treinen,
wel 200 km per uur.
Vraag mij af hoe de toekomst eruit ziet met deze hoge snelheden op het spoor.En dan vooral bij onbewaakte overwegen .Hopelijk komt deze hoge snelheidstrein niet in botsing met een tegenligger bij 200km per uur zou een verschrikkelijke ramp zijn .Als mensen zich sneller willen verplaatsen kunnen ze beter meer luchthavens creëren met goedkopere vluchten
Leuk idee Pieters, je houdt alleen geen rekening met dat een vliegtuig ten allertijden kerosine nodig heeft (of andere oliederivaten), een trein rijdt op stroom, die op allerlei manieren geproduceerd kan worden. De één is eindig, de andere niet.
@Pieters:
Bij dit soort snelheden zijn er geen overwegen, maar zijn alle kruisingen ongelijkvloers.
De HSL en de Hanzelijn kunnen dus niet botsen met kruisend verkeer.
@fczz: het cargo gedeelte is al van ns overgenomen door db-schenker 😉
Materieel dat op de Hanzelijn gaat rijden kan/mag maar 140km/uur.
laatst al in een trein van DB gezeten tussen Hilversum en Schiphol. Heerlijk genoten, mooi half ronde zitjes en statafels.
Een goede restauratie was aanwezig!
@Tevens
Onzin, de dubbeldeks InterCity (VIRM) haal zonder de begrenzer 175+ km/u en ze zijn begrensd op 16o km/u. Daar komt bij dat de Hanzelijn gemaakt is voor dienstsnelheden van, goh wat verrassend, 200 km/u.