Zwolle – Als je op JenaXL zit en je komt met een leuk idee dat je goed weet te onderbouwen, dan kan het maar zo zijn dat je het ook mag uitvoeren. Zo kwam Rutger Kroeze met het plan om een UNICEF Sponsorloop te organiseren, omdat hij kinderarbeid echt niet vindt kunnen. De sponsorloop vindt op vrijdagochtend 6 juli plaats op het SVI-terrein in Zwolle-Zuid. Het initiatief is een mooie aanvulling op twee andere maatschappelijke projecten: wandelen met ouderen, en duurzaam meebouwen aan de Aardehuizen in Olst.
Het begon met een presentatie voor keuzewerk. ‘Ik zat wat te bladeren op de site van UNICEF, en toen zag ik dat je een sponsorloop kan organiseren’, vertelt Rutger (12). ‘Dat leek me wel leuk. Ik vind UNICEF een goede organisatie. Ze komen op voor alle kinderen en ze beschermen hen overal tegen. Ik vind het belangrijk dat er actie wordt gevoerd tegen kinderarbeid. In sommige landen is het niet eerlijk verdeeld. Daar zijn de mensen of heel rijk, of heel erg arm. Er is geen middenweg.’ Rutger overlegde het met docent Karin Elsinga en samen maakten ze een plan. ‘Dat werd goedgekeurd door het team, dus toen konden we beginnen. Medeleerlingen Adorée, Eva, René, Liesje en Hidde waren bereid om mee te helpen.’ ‘Ik vind het een goed initiatief van Rutger’, zegt Adorée Littel(13). ‘We hebben het ook wel eens op de basisschool gedaan, maar nu wordt het door de leerlingen zelf georganiseerd, dat is uniek.’
Bij zo’n project komt veel kijken. Dat is te zien aan de omvangrijke UNICEF Loop-map, die Rutger bij zich heeft. Er zitten allemaal formulieren in, een checklist en bijvoorbeeld UNICEF Loopinformatie. ‘Hierin kun je lezen wat UNICEF doet en hoe erg sommige kinderen het hebben’, vertelt Adorée. ‘je ziet bijvoorbeeld hoe twee kinderen keihard moeten werken, terwijl een volwassene heel streng staat toe te kijken. Heel zielig is dat.’
De kinderen hebben de organisatie van de Loop serieus opgepakt. ‘We zijn vier maanden geleden al begonnen met regelen’, vertelt Rutger. ‘We doen niet alleen een sponsorloop, maar we hebben ook een stormbaan en springkussens. Je moet zo’n project aantrekkelijk maken, zodat de mensen gemotiveerd zijn. Het is veel werk, maar je moet het gewoon doen als je je doel wilt bereiken.’ Ze hebben er al veel van geleerd. ‘Je leert doorzetten en iets afmaken. Je leert ook positief te blijven als je negatieve reacties krijgt.’ Alle leerlingen doen mee aan de sponsorloop. Rutger verwacht een goed resultaat. ‘Ik hoop dat de UNICEF Loop minimaal 600 euro oplevert.’
Aan de wandel met ouderen van IJsselheem
De UNICEF Loop vindt op vrijdagochtend 6 juli plaats. De hele week staat voor JenaXL in het teken van maatschappelijke projecten. Zo houden de leerlingen op 4 en 5 juli samen met Woonzorgconcern IJsselheem een wandeltweedaagse. Ruim honderd leerlingen gaan met bewoners van de Nieuwe Haven, Weezenlanden en Zorghuis Theodora Vos de Wael wandelen door de binnenstad. Er staat van alles te gebeuren tijdens de wandelingen: er is muziek en er zijn acts, en de Vrijwilligerscentrale Zwolle maakt filmopnames.
Milieubewust en duurzaam bouwen met Aardehuizen Olst
Twintig leerlingen van JenaXL zetten zich in voor de Vereniging Aardehuis in Olst. Deze organisatie gaat en staat voor bouwen, werken, wonen en leven in harmonie met de natuur, in verbondenheid met elkaar en ter inspiratie van de wereld. Vereniging Aardehuis Oost Nederland realiseert in Olst een voor Europa uniek project: een ecowijk van 23 ‘aardehuizen’ en een aantal daarmee verbonden projecten en ondernemingen. De leerlingen gaan zich inzetten voor deze vereniging.
JenaXL
JenaXL is onderdeel van het Thomas a Kempis College en biedt voortgezet Jenaplanonderwijs op alle niveaus: vmbo, havo, atheneum en gymnasium. Jenaplan is een vernieuwende onderwijsmethode die zich niet alleen richt op kennis en feiten, maar vooral ook op het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Het is net zo goed een mensbeeld als een onderwijsconcept. In Jenaplan staat een prettig pedagogisch klimaat centraal, een stevige basis voor het leveren van prestaties. Er zijn vier uitgangspunten: werk, spel, gesprek en viering.
Werk is het opdoen van kennis en vaardigheden. In het spel ontdekt de leerling zichzelf en de ander. Gesprek staat voor het intensieve contact tussen leerlingen onderling en met de medewerker. In vieringen staat men stil bij belangrijke momenten in het schooljaar. In het Jenaplanonderwijs krijgen leerlingen alle ruimte zich te ontplooien tot zelfstandige en zelfbewuste mensen. Op dit moment zijn er in Nederland ruim 200 scholen voor Jenaplan (basisonderwijs en voortgezet onderwijs) en dit aantal neemt nog steeds toe.
Wat mooi dat een leerling deze ruimte krijgt op een school.
Dat is pas een school waar leerlingen initiatief nemen!