Zwolle – Recent maakte Hogeschool Windesheim bekend al enige tijd te kampen met een gebrek aan parkeerruimte, ondanks de aanwezige 1.030 betaalde parkeerplaatsen. Men schreef de oorzaak daarvan op summiere wijze toe aan het tijdelijk inleveren van ca. 80 P-plaatsen aan de bouwaktiviteiten rond het sportgebouw, alsmede aan het grotere aantal studenten, dat tot november naar de campus zou komen. Dat zegt Ton Nijhof, bewoner van de Schellerhoek, zaterdag.
Nijhof: "Windesheim heeft om de nood te lenigen tijdelijk 100 extra parkeerplaatsen ingehuurd bij Wärtsilä, waarmee het beschikbare aantal P-plaatsen voor de school komt op 1.050. Genoemde summiere uitleg van het tekort aan parkeerruimte komt Windesheim blijkbaar wel goed uit, maar is helaas absoluut onvolledig. Immers, tot voor kort heeft Windesheim er altijd mee geschermd, dat hun betaalde p-plaatsen slechts voor 60% bezet waren, dus ca. 618 bezet van de 1.030. Nu heeft men dus de capaciteit noodgedwongen opgeschroefd naar 1.050 P-plaatsen, maar de school verzuimt helaas wel om correct uit te leggen waardoor die extreem grote toename van de parkeerbehoefte van 432 P-plaatsen (= ruim 40%) is ontstaan." Nijhof zegt dat dee tijdelijk opgeofferde 80 P-plaatsen zullen ongetwijfeld enige rol spelen, maar niet genoemd wordt als mede-oorzaak bijvoorbeeld de succesvolle invoering van de Blauwe Zône in de aangrenzende woonwijk Schellerbroek. "Een maatregel noodzakelijk tengevolge van de parkeeroverloop van vooral Windesheim, maar welke zeker niet tot gevolg heeft gehad, dat nu 352 P-plaatsen extra nodig zijn voor Windesheim. Resteert logischerwijze het grotere aantal studenten/medewerkers, dat inmiddels per auto naar de Campus komt."
"Waar de Hogeschool nu stelt, dat de gemeten grotere toestroom slechts van tijdelijke aard is, kunnen we getalsmatig vaststellen, dat in deze de wens de vader van de gedachte moet zijn! Onweerlegbaar kan namelijk gesteld worden, dat op bepaalde dagen dus ca. 432 méér automobilisten dan in het recente verleden gebruik maken van de parkeerplaatsen van Windesheim! Een toename van de parkeerbehoefte van inderdaad ruim 40% en een dergelijke toename kan beslist niet worden toegeschreven aan 80 opgeofferde P-plaatsen plus een tijdelijk hogere bezetting."
Meer aannemelijk is volgens Nijhof, dat studenten in toenemende mate met de auto komen en wellicht eveneens, dat het eerder zo geroemde mobiliteitsplan van Windesheim in ras tempo zijn uitwerking aan het verliezen is! "Waar men, ondanks de recente vernietiging door de Raad van State van het eerder aangenomen bestemmingsplan, uitbreiding van de Campus Windesheim nog steeds zal willen realiseren, zou Hogeschool Windesheim er goed aan doen om in samenwerking met de gemeente Zwolle op voorhand het werkelijk aantal in de toekomst benodigde parkeerplaatsen nu wel correct op te nemen in de komende plannen. De nu éénduidig aan het licht gekomen, maar altijd bestreden, ontoereikende huidige parkeercapaciteit van Windesheim vereist dat. Betrokken buurtbewoners zullen de ontwikkelingen in deze op de voet blijven volgen."
Het is echt crisistijd dat studenten steeds meer met de auto naar school komen. Daar was vroeger bij mij geen sprake van!! Part-time werken is naar mijn idee ook een grote boosdoener van toenemende parkeerdruk, overal!
Ik mis de link tussen part-time werken en toenemende parkeerdrukte.
Misschien bedoeld Cissie dat studenten vandaag de dag te veel geld op de bank hebben door bijklussen.
Wat ik bedoel is dat b.v. op 4 fte’s er soms wel 10 part-timers zittten. Het is dan logisch dat er meer mensen (en dus auto’s ) naar de school komen.
De windesheim moet gewoon verbieden om met hun eigen auto op het terrein te komen laatr ze maar met de trein gaan .Het station en bushaltes zitten op steenworp afstand
@Cissie:
Dank voor de uitleg.
Ik betwijfel of dat zó veel zoden aan de dijk zet dat je daadwerkelijk zulke problemen erdoor krijgt. Momenten van ‘wisseling van de wacht’ zit je natuurlijk wel met dubbele hoeveelheid transport maar niet continu.
Wat moeten studenten met een auto?!?!?!
Ze hebben toch een OV-jaarkaart?!
Waar halen ze trouwens het geld vandaan? Volgens mij kan die studiefinanciering wel afgeschaft worden… of in ieder geval gekort.
Daarom die studenten soms jaren over hun studie de meeste dan….
Niet alleen bij Windesheim zijn er parkeerproblemen die verdoezeld zijn in het verleden en die nu tot overlast leiden: ook van ABN-AMRO in de Veerallee is veel overlast van parkeerders in de wijk… Nu parkeren zij zelfs aan de Kamperweg tegenwoordig! Dan kunnen ze net zo goed de fiets pakken, lijkt me!
Ik denk dat de gemeente wat meer mag laten controleren bij de bedrijven in de stad wat dit betreft…