Zwolle – Na zes jaar van bouwen is het donderdag 6 december 2012 zover: de Hanzelijn, de nieuw spoorverbinding tussen Zwolle en Lelystad wordt geopend door Koningin Beatrix. De Nederlandse Spoorwegen zet op 8 december de hele dag gratis treinen in op de Hanzelijn.
ProRail en NS stellen op zaterdag 8 december de Hanzelijn open voor treinreizigers. Reizigers uit de plaatsen Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle kunnen op zaterdag 8 december voor het eerst over dit nieuwe spoor en op die dag gratis via dit nieuwe traject reizen. Vanaf 09.00 uur komen er elk uur 2 treinen over de Hanzelijn vanuit Lelystad naar onze Hanzestad. Tevens worden er in Zwolle op deze dag ook allerlei activiteiten georganiseerd door de gemeente Zwolle, NS, winkeliersverenigingen enz. De Hanzelijn verbindt Lelystad via Dronten en Kampen met Zwolle en daarmee zijn ook de provincies Flevoland en Overijssel per spoor met elkaar verbonden. In Lelystad sluit de Hanzelijn aan op de Flevolijn richting Amsterdam. Naar verwachting zullen in de toekomst dagelijks 20.000 reizigers van de verbinding gebruik maken.
De nieuwe spoorlijn verbindt het noorden en oosten van het land met het westen. Het maakt de Randstad sneller bereikbaar. ProRail heeft in Dronten en Kampen speciaal voor deze verbinding geheel nieuwe stations gebouwd en tussen Hattem en Zwolle een nieuwe brug, de Hanzeboog.
In 2007 is ProRail begonnen met de bouw van de 50 km lange nieuwe spoorlijn, die circa 1 miljard euro heeft gekost. Het project wordt door ProRail binnen tijd en budget opgeleverd vóór de start van de dienstregeling op zondag 9 december.
Ik neem aan dat de treinen ook de andere kant op rijden? Nu lijkt of ze alleen naar Zwolle rijden. Dan komen we vanuit Zwolle nergens. 😉
Zou het druk worden?
pfff. dat wil iedereen natuurijk wel… gratis met de trein. volgens mij kunnen ze beter een gratis kaarten beschikbaar stellen. anders wordt het vast een flinke chaos. en bomvolle treinen
Leuk, zo’n nieuw spoor. Maar, wat gebeurt er nou met station Kampen/IJsselmuiden?
@Shanna:
Onlangs is besloten dat NS op basis van de huidige concessie de treindienst na december voortzet, totdat er meer bekend is over wat de provincie met het bijna 150 jaar oude Kamperlijntje wil.
De aanbestedingen zijn mislukt en er is nog geen nieuw besluit genomen.
Vanaf 9 december kan je dus (tijdelijk) met de trein van Zwolle naar Kampen én van Zwolle naar Kampen Zuid.
Trein rijdt 1x per 2 uur? Is dat niet wat weinig? Ben je nog bijna sneller met de fiets 😮
@arie Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat het een hele tijd nog aanhoudt. Kampen Zuid ligt zó onwijs ver van IJsselmuiden en een groot deel van Kampen af. Heb een beetje een ‘middle-of-nowhere’-gevoel. Erg onhandig.
@me,
Meer zeg ik niet.
Rijden er op de vrijdag geen treinen?
@Me.: er gaan uiteindelijk 4 treinen per uur over rijden. 2 Intercity’s en 2 sprinters. Zie http://www.treinreiziger.nl/reizen/nieuwe_dienstregeling/dienstregeling_2013/dienstregeling_hanzelijn_en_flevolijn_per_2013-144190
Shanna: Dat middle-of-nowhere-gevoel hoef je niet te hebben. Als dit lijntje geschrapt wordt zal er waarschijnlijk iets anders voor in de plaats komen over hetzelfde traject. Denk aan een bus of een tram. Met een aantal stops onderweg.
De Hanzelijn is niet de hanzelijn waarvoor de Tweede Kamer zijn goedkeuring had gegeven en de belastingbetaler meer dan 1 miljard (>1000.000.000 EUROS) heeft neergelegd. Wat was de opdracht aan NS/.Prorail : ZWOLLE-AMSTERDAM Centraal Station, vice versa, BINNEN het uur zonder UITERAARD een overstap.
Gelukt?: NEEN! Zwolle- Amsterdam CS en dus ook de Noordelijke provincies naar Amsterdam CS, dit traject is nog voor geen haar verbeterd t.o.v. van de bestaande verbinding.
:de NS/Prorail hebben de kluit gigantisch beduveld en zijn gegaan voor het verbeteren van hun eigen benepen verdienmodel.
Je moet maar durven !!!
Als de Koningin werkelijk goed is geinformeerd , dan verwacht ik dat ze niet komt voor deze zwendel en gewoon lekker op het Noordeinde blijft zitten.
@wimpie: dat wat jij benoemd was maar een heel bijkomend iets. De hoofddoelstellingen zoals ze benoemd werden in het oorspronkelijke tracebesluit waren de verbetering van de spoorverbinding tussen de randstad en het noorden en het verder ontsluiten van Flevoland. Het ontlasten van de Gooi- en Veluwelijn (en het beter spreiden van risico’s als die lijn geblokkeerd raakt) en het verhogen van de capaciteit voor transportvervoer waren andere doelstellingen. Dat van het bereiken van Amsterdam binnen een uur was meer een illustratief iets dan dat het een echte doelstelling was.
Ik ben persoonlijk in ieder geval enorm blij met de Hanzelijn: nu kan ik veel makkelijker vanuit Zwolle naar mijn familie in Flevoland en werk in de randstad reizen. 😀
De tijdswinst is er wel degelijk, met 23 minuten als ik het goed heb. Maar of dat 1 miljard waard is?
@Wimpie
Beschik je wel over dossierkennis en ja ik weet wel dat een miljard een heleboel nullen heeft.
Je hoort de klok luiden maar weet niet waar de klepel hangt 🙁
Verdiep je eerst beter in het dossier voor je iets roept
Zwolle – Amsterdam CS is nu 1:16 minuten met 1 overstap. Dat wordt 1 uur en 8 minuten met 1 overstap. 8 minuten winst dus.
Zwolle – Schiphol is nu 1:23 en wordt 1:10. 13 minuten winst.
Die 23 minuten die Zwolluh noemt heb ik ook op het nos-journaal gehoord. Maar in de reisplanner van de ns krijg ik dat dus niet voor elkaar.
@bernard. Tja, misschien zit de 23m winst in een retourtje schiphol, dan houd je zelfs nog wat reserveminuten over 😉
@ribo @Zwolluh
thnks. Die frequentie klinkt een stuk logischer 8)
Berlijn -Amsterdam CS zonder overstap en de NS heeft nog de gore lef om er bij te vermelden dat door de Hanzelijn de verbinding verbeterd is . (Meer treinen per dag)
Ondertussen gaan de hoofdsteden van de vier noordelijke provincies 40km voor het belangrijkste station van Nederland en van onze nationale hoofdstad over naar een soort trekschuit en mogen instappen in een overvolle regio boemel.
Moet ik nog duidelijker zijn?
Die dossier kennis haal ik uit de Stentor , waarvan ik verwacht dat duurbetaalde journalisten (door mij de abonnee) de feiten boven water halen.
Ik lees nu net ook nog dat de Hanzelijn 90 miljoen minder blijkt te kosten dan begroot. SCHANDALIG! :'( >:(
http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen/binnenland/11939976/Hanzelijn-valt-90-miljoen-goedkoper-uit.ece
Inderdaad. Is de minister al op het matje geroepen?
Is het niet 23 minuten van Zwolle naar Lelystad?
dienstregeling 2013 wat hoor ik nu? er veranderd dus eigelijk niks 2 x intercitys per uur !zelfde als nu het geval.
ik stap in almere-centrum in intyercity al vol van uit lelystad!nu dus ook mensen van uit groniningen en leeuwarden.
DAT KAN TOCH NIET,er ziiten bij de ns een aantal mensen die er niets van begrijpen.onbegrijpelijk.ze zeggen dat ze luisteren maar neem van mij aan het kan ze geen reet!schelen.
Tja, moet je maar niet in Almere gaan wonen…
Maar serieus. Volgens mij is het toch een vooruitgang van 0 naar 2 intercities. En via Amersfoort blijven er twee rijden, dus nu 4 per uur vanuit Zwolle. Maar ja, inderdaad, als het goed is, zit ie bij Almere lekker vol. ’t Zelfde probleem dat ze in Hilversum hebben/hadden. Ben ook benieuwd hoe dit zal gaan.