Zwolle – Met slimme parkeermaatregelen een gebied aantrekkelijker maken. Die ambitie heeft Zwolle niet alleen voor de binnenstad maar ook voor woonwijken zoals Assendorp. De Overijsselse hoofdstad heeft geïnventariseerd hoe je – naast van bewezen maatregelen – op innovatieve wijze kan kijken naar wijkparkeren.
Wethouder René de Heer, onder meer verantwoordelijk voor Verkeer, heeft maandag 26 november de studie naar parkeren in woonwijken in ontvangst genomen die het Kennisplatform voor Verkeer en Vervoer heeft gedaan in de Zwolse wijk Assendorp. De publicatie gebruikt de opgaven en kansen in Assendorp als voorbeeld hoe ook in andere Nederlandse wijken creatief gekeken kan worden naar parkeeroplossingen. Het beeld dat in de studie van Assendorp geschetst wordt is dat van een buurt die een sociaal-culturele en economische opleving doormaakt. Dat heeft ook een prijs: uit de Wijkanalyse Assendorp blijkt onder meer dat bewoners parkeren in de buurt als steeds problematischer ervaren. Omdat de beperkt beschikbare ruimte een gegeven is, is de opgave om in te zetten op een innovatieve parkeerstrategie.
Op basis van onder meer overleg met wijkbewoners geeft het onderzoeksrapport aan dat het verplaatsen van parkeermogelijkheden in de straat naar grotere, centrale parkeervoorzieningen kansen biedt. Het geeft wijkbewoners een plaatsgarantie en zorgt in de straten en op stoepen en pleintjes voor kwalitatief aantrekkelijke verblijfsruimte. Een aantal straatparkeerplaatsen blijft overigens wel beschikbaar, met name voor mindervaliden.
Maatwerk
Verkeerswethouder René de Heer: “Wat me aanspreekt in dit onderzoek is onder meer de betrokkenheid van de wijkbewoners zelf. De komende periode kijken we hoe we als gemeente de Assendorpers kunnen ondersteunen bij het realiseren van slimme manier om het parkeren in de wijk. Hoe en wat, dat is voor een belangrijk deel aan de bewoners zelf. Maar ook dit rapport laat zien dat mensen zelf vaak goed weten hoe ze hun buurt aantrekkelijker kunnen maken.”
Zwolle heeft goede ervaringen met studies zoals nu gedaan in Assendorp. Eerder werd onderzoek gedaan naar parkeeroplossingen in de wijk Holtenbroek. Daar zijn conclusies uiteindelijk ook echt gerealiseerd.
Nalezen
De studie van het Kennisplatform voor Verkeer en Vervoer is volledig na te lezen op de site van de gemeente Zwolle: www.zwolle.nl.
Tja.. Als je er voor kiest om in Assendorp te gaan wonen dan kies je ook voor om minder parkeeropties te hebben. Ik verbaas me er regelmatig over dat de bewoners hier vaak toch voor grote auto’s kiezen of er zelfs twee auto’s op nahouden. Idem voor frequent autogebruik in de wijk: dat is ook niet zo handig. Je kunt je vervoersstijl natuurlijk ook gewoon aanpassen aan de plek waar je woont. Assendorp is simpelweg nooit gebouwd met grootschalig autoverkeer als uitgangspunt.
Vroeger als kind heb ik in assendorp gewoond kon je voetballen op straat.Sinds de welvaartstijd staan de straten vol blik in de wijk is amper wat speelruimte voor kinderen dichtbij hun huis .Het assendorperplein en het park de weezenlanden lenen zich daar nog voor.Eigenlijk is assendorp veel te krap voor al dat blik en dan zijn er ook nog winkels en instellingen waar mensen van buiten heen komen met hun auto’s dan wordt het helemaal wat
Laat het zoals het is. Nu weet iedereen dat hij niet in assendorp kan parkeren. Als er dan weer een of ander genie van de gemeente z’n licht erover gaat schijnen krijg je weer meer gevaarlijke opties erbij. Zie maar hoe gevaarlijk ze de kruising van de Stationsweg met de Burg. Rooyensingel gemaakt hebben. Hier gaan zeker gewonden vallen.
@ted
Inderdaad is de kruising Stationsweg en Burg.Rooyensingel zeer gevaarlijk geworden. Met de fiets voorsorteren vanaf Burg.Rooyensingel naar Stationsweg over één rijbaan (samen met al het verkeer) is vragen om ongelukken. Ik wil niet graag hiervoor als bedenker verantwoordelijkhjeid dragen.
Niet zo somber, Ned klein denk groot!
27 jaar geleden zijn wij uit Assendorp vertrokken. Ik zat destijds in een bewonersoverleg waarin toen al de parkeerproblematiek een item was.
Er werd toen gedacht om woningen aan de kop van elke straat te slopen om zo ruimte te creeeren. Dat was geen haalbare kaart.
En wat is nu het resultaat? Een onbewoonbare (prachtige)wijk door al dat blik. Dus toch slopen????
Als je woont in Asendorp kies je voor geen plek voor je eigen deur, maar lopen om je auto kwijt te kunnen. Blij ben ik nog steeds met de vergunning die ervoor zorgt dat alle Kris-kras-op-de-stoep in ieder geval verleden tijd is! Maar met dellen wuijts, Azalea park om de hoek hoef ik niet te klagen.
Enne…Assendorp is geen onbewoonbare wijk door al dat blik, integendeel zelfs!!
Net rapport van KPVV gelezen met voorstel over Assendorp. De moeite waard en volgens mij met goede ideeën, iets voor het volgende wijkplatform.
Niet iedereen is naar “Assendorp” gekomen. Er zijn er vele die er geboren en getogen zijn. Om de parkeerproblematiek te verkleinen zou men slechts één vergunning per woning moeten afgeven. Een e.v.t. tweede auto op een centraal parkeerterrein. De bezoekerspas niet laten gelden voor kentekens van bewoners in dit geval zone 12.
Nooit begrepen wat die yuppen daar toch in die wijk te zoeken hebben. Als yup met goed salaris ga je toch niet in die te dure kleine arbeiderswoninkjes zitten met nauwelijks parkeerruimte voor je leasebak?