Zwolle – Zaterdagmiddag 8 december is op de rotonde ter hoogte van de Meppelerstraatweg/Hogenkampsweg een 59-jarige fietser uit Zwolle aangereden door een 70-jarige automobiliste uit Zwolle.
De man is met hoofdletsel met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is nog onduidelijk. De politie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeluk.
Er word al jaren veel te hard gereden op de Meppelerstraatweg. En ook zeker bij deze rotonde! Tijd om de snelheid uit de weg te halen.
In het algemeen (!) kijken fietsers niet en gaan na het uitsteken van de hand meteen gewoon voor auto’s rijden en denken ze dat ze onsterfelijk zijn.
Triest dat een automobilist altijd de schuld krijgt als er iets gebeurt.
(ik beweer zeker niet dat het hier aan de fietser ligt)
@HansV
De automobilist krijgt niet altijd de schuld, maar in dit geval reed de fietser op een rotonde, dan is de automobilist dus altijd fout omdat hij afslaand verkeer is als hij de rotonde verlaat.
In dit geval betreft het een 70 jarige automobilist en die kijken in de regel vaak niet meer over de schouder, simpelweg omdat ze dat niet meer kunnen. Dit is blijkbaar voor het CBR geen reden om rijbewijzen niet te verlengen terwijl je er wel op zakt als je nu moet afrijden. Ergens gaat er hier in Nederland dus iets niet goed v.w.b. de regelgeving.
deze vrouw kon er niets aan doen en reed zeker niet te hard heb het zien gebeuren
mevrouw reed de rotonde op en de fietser zat ik haar dode hoek
Ongeluk zit in een klein hoekje. Rontonde is voor zowel fietser al automobilist vaak vervelend. Rijdt in beide gevallen altijd defensief, als fietser en als automobilist. Houd rekening met elkaar.
Je spreekt jezelf tegen. De vrouw kon er namelijk wel degelijk wat aan doen door over haar schouder te kijken en zo haar dode hoek te controleren!
Plantje, strikt genomen kan er, o.a. afhankelijk van de snelheid van de fietser, een moment zijn waarop de fietser niet zichtbaar is bij het controleren van een dode hoek, maar er wel zijn op het moment van afslaan. Ook de afstand tussen op- en afrijden van de rotonde kan hierin meespelen. Op een rotonde zijn spiegels en dode hoek niet altijd een garantie om de volledige situatie te kunnen zien. Hoewel de kans dat ‘m’ zichzelf tegenspreekt natuurlijk aanwezig is, hoeft dit niet persé.
@ Hans V
Fietser hebben ALTIJD VOORRANG op een rotonde. Er is dus maar een schuldige, de automobilist(e). Zowel juridisch als wettelijk. Al geloof ik in dit geval niet dat het expres is gebeurd.
Maar omdat een aantal automobilisten in deze stad tegenwoordig aardig aan het doorgassen zijn op rotondes en zebrapaden, heeft Zwolle zelfs verkeersregelaars nodig. Omdat een aantal automobilisten zich als een ware aso in het verkeerd begeven.
En zeg niet dat het onzin is, er zijn zelfs al spotjes van Postbus 51 over dit onderwerp te zien.
Ik zeg niet dat die automobiliste het met opzet heeft gedaan. Dat zou te zot voor woorden zijn!
Maaaar….
Snelheid van de fietser en dergelijke heeft er niets mee te maken.
Als je met je auto op een rotonde rijdt en je wil afslaan check je je spiegels en controleer je je dode hoek. Als de weg vrij is kun je rijden. Als er een fietser is zie je die. Je kunt niet spiegelen én je dode hoek controleren en toch een onzichtbare fietser hebben. Dan heb je óf niet goed gespiegeld óf je dode hoek niet goed gechecked.
Ik maak bijna dagelijks mee, dat mensen hun dode hoek niet controleren wanneer ze op de snelweg van de rechterstrook naar de linkerstrook gaan. (Van links naar rechts doet al helemaal geen hond!) En in de meeste gevallen schrikt zo iemand als er toch iemand in de dode hoek bleek te zitten en gaat het verder goed. Hier is het fout gegaan…dat is vervelend voor alle betrokkenen.
Als bestuurder moet je letterlijk ?n figuurlijk vooruit kijken, dus ook vooruit op de situatie die komen gaat. Je kijkt of er van een afstandje al een fietser aankomt zodat je kan inschatten of je hiervoor eventueel moet stoppen.
De automobilist zal de fietser uiteraard niet met opzet hebben aangereden, maar in dit geval zal de fietser niets te verwijten vallen. Mits de fietser gewoon netjes op het fietspad heeft gereden…
Plantje, wat je zegt is niet volledig en op sommige punten zelf helemaal niet waar. Wat ik noemde heeft er namelijk wel degelijk mee te maken.
Ik kan het hier moeilijk voor je uittekenen, maar er zijn voorbeelden te over.
Wanneer je echt op zoek bent naar hoe het zit, dan zal ik je een beetje op weg helpen.
Om je op weg te helpen zal ik je een aantal eigenschappen van een rotonde meegeven, die je kunt gebruiken .
– Een rotonde is rond en daardoor hebben de spiegels en dode hoek een andere verhouding tot elkaar
– In- en uitritten kunnen dicht op elkaar zitten
– Fietsers kunnen in en uit voegen, zonder rekening te houden met de auto’s en
– Verkeer is continu in beweging (zowel een stroom fietsers, als de stroom auto’s, los van elkaar)
– In eerdere reacties gaf ik aan dat snelheid kan uitmaken in de uitkomst
Wanneer je een aantal situaties zou schetsen die mogelijk hebben plaatsgevonden voor het ongeluk, en wanneer je bovengenoemde eigenschappen hierin mee zou nemen, dan zou je merken dat het controleren van je spiegels en dode hoek geen garantie biedt om fietsers waar te nemen. Zeker niet wanneer je het in de volgorde doet, die je leert op rijles: eerst de spiegels, daarna de dode hoek.
Succes 🙂
@Mul
Je bent de zoveelste hier… … met zoveel en nogal gigantisch oeverloos gezwets over fietsers en rotondes.
Ga eerst eens daadwerkelijk informatie opdoen hierover, dat laten beklijven, inzinken en nog meer… … en dan pas reageren op een artikel op een Weblog als deze!!
Hanekamp, datzelfde kan ik over jou zeggen.
@Mul:
De kans dat je een fietser door de snelheid van de fietser (ten opzichte van de auto desnoods) niet ziet ondanks controleren van spiegels en dode hoek die bestaat vast….. echt wel…… maar die kans is wel héél verdraaid klein. (met een busje met laadruimte wordt de kans overigens heel wat groter maar met een personenauto?……)
Uit ervaring weet ik dat een fietser 100% schuil kan gaan achter een A-stijl als de fietser maar ver genoeg van de auto verwijderd is. Datzelfde geldt net zo goed voor de B-stijl.
Alleen op een rotonde rijdt een fietser wel heel dicht bij de auto. Dat je een fietser niet in de spiegel kan zien door de bocht, dat ga ik niet in twijfel trekken. Maar wel trek ik in twijfel dat een (normale) fietser door een dodehoekcontrole over het hoofd gezien kan worden; een fietser gaat dan NIET schuil achter de A-stijl of B-stijl; daarvoor is de fietser op die kleine afstand gewoon veel te breed.
WFvN,
Dat klopt, ook wat je zegt over de stijlen. Een andere mogelijkheid die ik zelf ooit ervoer, was een fietser die vrij rap de rotonde op kwam rijden en rechtdoor ging. Daarmee zal deze waarschijnlijk zichtbaar geworden zijn in mijn buitenspiegel die ik pas daarvoor had bekeken. Op het moment dat ik in de dode hoek keek, zat hij daar nog niet. Het overbruggen van die afstand hoeft voor een snelle fietser misschien maar een seconde te duren. Eenmaal afslaand, was ik nog net op tijd om te stoppen, maar het was echt een behoorlijke verassing, terwijl ik doorgaans (en toen ook) goed om me heen kijk.
Maar inderdaad, de kans hierop is denk ik ook vele malen kleiner dan de kans dat de autobestuurder niet goed uitkeek. Dat blijft een mogelijkheid, vandaar ook mijn toevoeging ‘strikt genomen’ in mijn eerste reactie hierop.
Goed, een vrij vaak voorkomend punt is inderdaad: auto rijdt op rotonde. Fietser komt rotonde op net 1/4e voordat de auto de rotonde wil verlaten, waarbij fietser op de rotonde wil blijven.
Lastige situatie waar de meningen over verdeeld zijn. Er zijn agenten die zeggen dat de fietser de automobilist voor moet laten gaan bij het verlaten van de rotonde omdat de fietser zojuist de haaietanden over is gekomen. De andere agent zegt: voorrang verlenen is de ander niet hinderen door te rijden. Automobilist rijdt op rijstrook, fietser gaat de fietsstrook op maar heeft daarbij niets te maken met de auto en mag dus gewoon oprijden, ongeacht de haaietanden (voor fietsers op een rotonde geldt natuurlijk een ander verhaal).
Er staat nergens bepaald of er bepaalde afstanden of tijden zijn die moeten verstrijken tussen oprijden en een volgend geval van voorrang verlenen (zoals de situatie die ik hierboven beschrijf). Op het moment dat de fietser de rotonde op heeft kunnen rijden zonder de automobilist te hinderen, wat dus kan omdat de fietser de fietsstrook op gaat, dan rijden ze op dat moment op dezelfde weg, gaat de fietser rechtdoor en moet dus de automobilist wachten op de fietser als de automobilist de rotonde wil verlaten.
Hoe dan ook: als een fietser dus de rotonde OP komt rijden, ook dat hoor je als automobilist in de gaten te houden. Lees de weg, kijk vooruit en niet alleen op een afstand van 2 meter van je auto vandaan.
Ik geloof dat je je best doet om goed om je heen te kijken maar bedenk dus of het niet wat verstandiger is om toch nog wat verder te kijken dan dat.
In ieder geval is mij wel duidelijk dat teveel automobilisten niet verder kijken dan hun neus lang is. Rijd ik richting een rotonde (met de fiets), komt een automobilist mij voorbij, dan zie je vaak dat diezelfde automobilist bij de rotonde (wat misschien een paar seconden verder is) allang geen benul meer heeft van het feit dat ik (en andere fietsers) eraan komen.
De situatie die ik beschrijf is overigens aan de orde van de dag. Maar daarbij blijft wat mij betreft gewoon staan: lees de weg, kijk en denk vooruit!
Ik denk dat dat een goede conclusie is WFvN!