Zwolle – Leren vanaf een iPad in plaats vanuit schoolboeken? Dat is voor atheneumklas 1 van het Carolus Clusius College de dagelijkse gang van zaken. Dit jaar is het CCC gestart met twee iPadklassen. In deze pilot wordt het onderwijs op een nieuwe manier vormgegeven. Op basis van de 21st century skills past het CCC de nieuwe onderwijsvormen toe om de leerlingen beter voor te bereiden op het werken in de samenleving. Vaardigheden als samenwerken en kritisch nadenken krijgen hierin een belangrijke plek. De iPad wordt als leermiddel ingezet.
Een groep docenten van het CCC heeft de pilot voor de nieuw te ontwikkelen atheneumklas opgebouwd. Tijdens de voorbereiding is er op een brede manier kennis genomen van de voor- en nadelen van het werken met de iPad. ‘Het is mooi om te zien dat het apparaat goed van dienst kan zijn bij de ontwikkeling van creativiteit en het in de gaten houden van het leerproces. Door middel van simpele toetsen is het mogelijk om sneller in te zien of leerlingen de stof daadwerkelijk hebben begrepen’, aldus een docent van het CCC.
En weer is er een groep docenten gevallen voor de verkooppraatjes (lees: door de strot duwen) van die appelboer. Krijgen de leerlingen die dingen dan ook van school of worden de ouders in deze crisis weer gedwongen om veel te veel te betalen alleen maar omdat er een afgekloven appeltje op staat? Wat is er mis met alle andere tablets die op Android werken?