Philosofenallee niet blij met huidige fietsstraat

Ingezonden:

Sindskort is de Philosofenallee een fietsstraat geworden. Er staat nu aan weerszijden een bord dat de "auto te gast" is. Bij gasten denken wij altijd aan gastvrijheid en klantvriendlijkheid, maar in de straat is daarvan geen sprake meer.

fietsstraat.jpg
Foto: Duva Kampa

Nu de meeste parkeerplaatsen aan de huizenkant verdwenen zijn, is het wel erg moeilijk geworden om met de auto te keren en te parkeren. Bovendien zijn de parkeerplaatsen aan de huizenkant zo klein dat voertuigen geregeld in de nog aan te leggen perken rijden. Dat dit tot grote problemen kan leiden, omdat auto’s in de verse aarde vast komen te zitten getuigen bijgevoegde foto van vorige week vrijdag. Hier moest zelfs een sleepwagen bij aan te pas komen.

Bezorgde Allee-bewoners

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

87 gedachten over “Philosofenallee niet blij met huidige fietsstraat”

  1. De Gemeente Zwolle en parkeerplaatsen bij u in de straat en bij u in de buurt… hmmm, daar heb ik wel eerder eens over gehoord en geschreven, ook hier op dit weblog (Synical Mode).

    Jammer dat de ‘aanwezige politici’ op dit weblog nooit thuisgeven als het gaat om het aankaarten van de parkeerterreur (ten gevolge van het Zwolse Gemeente beleid) in de diverse straten en wijken binnen onze stad, ook op dit weblog. Het is een (politiek) item waar ‘men’ de vingers kennelijk niet aan wil branden.

    Jammer, nu ook weer zo’n parkeermiskleun aan de Philosofenallee, die mooie straat langs het water. Sterkte achterburen, en welkom in de prestigieuze wereld van de Gemeente Zwolle…!

  2. Alles kan altijd beter, maar deze Phallee bewoner heeft geen klachten. Het is goed voor mijn inparkeerprestaties! Bovendien, de straat is nog niet klaar. Ik heb vertrouwen dat het goed komt en ben blij dat het meeste blik niet meer voor de deur staat.

  3. Lol, Martine… zo heeft nadeel ook z’n voordeel, of was het nou andersom!? Hoe dan ook… het blijft lachen, de Gemeente Zwolle en parkeerplaatsen bij jou in de straat… of bij mij!

  4. @Martine, overigens; Phallee-bewoner? Noemen jullie je zelf zo daar aan die mooie allee, die mooie nieuwe fietsstraat, of is dat slechts iets qua taalgebruik van de kant van jou?

    Meer on-topic; en waar parkeert dan de verhuiswagen, de bestelbus van de bezorger? Eventueel de ambulance? Kennelijk zijn de nieuwe parkeerplaatsen te klein voor dergelijke voertuigen…! Daar (voor die chauffeurs) ook maar een verbetering van de parkeerprestaties voor uitvaardigen? Of zijn dergelijke voertuigen, ehm dergelijk blik, minder belangrijk voor jou?

    Het kan ook anders, weet je. Het kan zelfs anders en tevens fiets-vriendelijk. Had de Gemeente Zwolle dat niet ook zelf kunnen bedenken? Of denk jij echt dat het uiteindelijk, als de straat helemaal af is, het allemaal ook goed is (perfectie uitgesloten)?

  5. Niet van een bewoner ‘Bernard’? En dus storm in een glas water? Doe eens uitleggen doen…!! Wellicht causaal verband a la de heer ‘Bernard’, dit misschien? En a propos, what if… als het niet van een bewoner komt?! Is dus dan een storm in een glas water?

    Foto bekeken? Invalshoek…? Tussen de regels gelezen? En dan toch een dergelijke conclusie? Valt me tegen…!

  6. Ja, ik heb de foto bekeken en dan denk ik dat het gewoon een kwestie van wennen is. Bovendien neem ik dat er om die bomen nog nette stoepranden geplaatst zullen worden, zodat een auto er niet per ongeluk in kan rollen. Komt wel goed.

  7. Nog even dan… ‘Bernard’, ondanks de 01:10; de foto, naar mijn bescheiden mening, is niet van ‘straatniveau’. De foto is wel degelijk genomen vanuit en woning aan de Philosofenallee en kennelijk op vrijdag j.l.

    Dat is wat ik bedoelde te zeggen als het gaat om de foto en de invalshoek. Het kan hier wel degelijk gaan om een bewoner…! Dit getuige de inhoud van het artikel en de foto (ondersteunend). Maar wie is u dit alles in twijfel te trekken middels uw eerste reactie in de comments van dit topic. En wie ben ik ik…?

    Zou u meer inhoudelijk willen reageren op het probleem dat kennelijk de parkeerplaatsen aan de nieuwe Philosofenallee zo klein (krap) zijn dat blijkbaar een normale bestelbus er niet kan parkeren…!? Dit zonder aannames en ‘komt wel goed’… … ongefundeerd!? Excuses voor de taalspeling!

  8. Wellicht ben ik op het verkeerde been gezet door de nickname ‘hanekamp’. Ik ben inderdaad niet bijzonder goed op de hoogte van de situatie en ken de plannen ook niet. Ik laat dit topic verder over aan degenen die beter op de hoogte zijn.

  9. Tja, er zijn ergens grenzen in de mogelijkheden; de ruimte is beperkt.
    Het is nu al een mooie fietsstraat en zelfs nog niet helemaal af. Heb er velemalen gefietst als doorgaande fietsroute is het een grote verbetering 😀 😀

  10. Wie zet zijn 3 ton zware bestelbus dan ook in los zand. Dan ben je een idioot 1e klas! Als je dan zo nodig moet lossen gewoon op straat met de knipperlichten aan en anders ergens anders parkeren.

  11. Ik vind dat de bewoners niet zo moeten janken.
    Je kan van te voren weten dat er in de wipstrik niet makkelijk kan worden geparkeerd. En dat de straat nu is heringericht is misschien een beetje zuur. Maar het is nog steeds niet een recht om je auto voor de deur te parkeren. En ik vind sowieso dat fietsers in de stad voor auto’s gaan.

    1 omdat alles in de stad goed te fietsen is
    2 auto’s zijn nog altijd een grote luchtvervuiler in de stad.
    3 denk ook aan de verkeersveiligheid.
    4 Bovenste 2 gelden uiteraard niet voor forenzen.

  12. Idd niet slim om je zware bus in het zwarte te parkeren, altijd een wieltje op het vaste houden is wel handig.
    Heeft niet zoveel met een fietsstraat van doen lijkt me.

  13. Sorry ‘Duif’, inhoudelijk zit er hier kennelijk niets meer in dat dit…! Maar niet de camper bij ons voor de deur parkeren, graag, lol!

  14. De straat is nu zo smal dat je elkaar niet kunt passeren met de auto, waar dan ook fietsers last van hebben. Denk dat ik nu maar over de stoep rijd…

    Parkeren doe ik sowieso al aan de Hanekamp, want ik heb geen parkeervergunning. Al eens gekeken hoe de verdeling van de vergunninghoudersplaatsen nu is? Er heeft blijkbaar iemand heel creatief wat lijntjes op papier gezet….

    (nee, geen bewoner, maar wel vaak op bezoek)

  15. @Mark… Dat de nieuwe situatie aan de Philosofenallee alleen maar meer onveilige situaties gaat opleveren (juist ook voor de fietsers) is mij van het begin af duidelijk geweest. Het zelfde geldt voor het nieuwe type bushaltes zoals ook aan de Hanekamp.

    Dat men vanuit de directe buurt qua parkeren uitwijkt naar bijvoorbeeld de Hanekamp, da’s inmiddels een jarenlang gegeven en een politiek oninteressant probleem c.q. item. Het woongenot van normale burgers sneuvelt in dit verband, dit vanwege prestigieuze plannen van de Gemeente Zwolle.

    Wij aardse stervelingen kunnen daar niets aan veranderen, we moeten ons daar maar bij neerleggen, of ons probleem verplaatsen, letterlijk en figuurlijk, tot bij een ander voor de deur.

  16. De straat is er wat mij betreft er niet beter op geworden. Je kunt je auto nergens meer fatsoenlijk meer kwijt. Dat was altijd al zo, maar is nu nog erger. Snap sowieso al niet dat het geen éénrichtings verkeer voor auto’s is geworden.

    En dan straks aan het eind van de straat ook nog een rontonde.

  17. @ Ingrid… … Je auto nergens meer fatsoenlijk kwijt? Zei je nou auto?

    Dat begrijp ik niet… het gaat hier toch om een fietsstraat!? De bewoners in deze straat hebben nu toch geen auto’s meer? Die doen toch nu alles met de fiets?! Auto’s komen nu toch niet meer in deze fietsstraat?! (Synical Mode)!

    “Je kunt je auto nergens meer fatsoenlijk meer kwijt”. Jij, (@)Ingrid, typeert het beleid van de Gemeente Zwolle, als het gaat om het hebben en het parkeren van een auto, als burger van deze stad, wel heel erg mooi!

    Want dat is wat het gemeentelijke beleid van de stad Zwolle daadwerkelijk is; “Je kunt je auto nergens meer fatsoenlijk kwijt!!”

    Ik ben benieuwd hoeveel ondernemers dat beleid kunnen weerstaan!? Ben benieuwd hoeveel politici dat beleid willen blijven uitdragen!?

  18. de kop van dit artikel is zeer tendentieus & misleidend.
    De fietsstraat is inderdaad nog niet af, dus wellicht eerst even afwachten voordat iedereen mekkert…

    Enne. Parkeren is een kunst, dat leer je vanzelf, of je leert het niet.

  19. @Hanekamp, ik ben slechts bezoeker in deze straat, omdat mijn moeder er in het seniorencomplex woont. Ze heeft zelf geen auto, maar is slecht ter been. Wanneer ik haar ga halen, is het gewoon een ramp om de auto in de buurt te kunnen.
    Sinds deze sitiuatie heeft zich (gelukkig) nog niet voor gedaan dat ik s’nachts naar haar toe moest, maar ik hou mijn hard vast, waar ik dan mijn auto kwijt kan. In principe kan ik dan ook met de fietst, maar zie me zelf s’nachts nog niet op de fiets achter de ambulance aan gaan, of even medicijnen op halen.

  20. @ingrid,

    Zat ruimte ook voor jouw auto, zet je hem even bij de benzinepomp neer of bruggetje over heb je een joekel van een parkeer plaats 😀

  21. @Blauwvinger, ik neem iemand mee die slecht ter been is. Dan zitten ze er bij de bezinepomp er niet op te wachten, terwijl de pomp geopend, dat ik hem daar parkeer. En de Turfmarkt is voor mij geen probleem, maar voor iemand die slecht ter been is wel.
    En ze hebben een eigen parkeerplaats, maar omdat daar Jan en alleman er parkeerde, is er voor gekozen om daar een slagboom te plaatsen, dus daar kun je nu niet meer zo maar oprijden om iemand op te pikken.

  22. Als je bij het verzorgingshuis moet zijn, kun je dan niet gewoon daar op het terrein voor de deur stilstaan om je moe in te laten stappen?

    En er zijn misschien minder parkeerplaatsen nu, er waren er sowieso al veel meer dan de 53 huizen die er staan. Ruim zat dus.

  23. Die slagboom zat er toen ik er nog woonde nog niet 🙂 Die is ook niet op verzoek omhoog te krijgen?

    Hoeft niet, laatste huis in de Philosofenallee is nummer 53 en even en oneven zit aan één kant 🙂

  24. @Jasper, nee die is niet op verzoek om hoog te doen. Want er zit niemand achter een intercom o.i.d. Je krijgt alleen een pasje wanneer je als bewoner een auto hebt.

    En hoeveel parkeerplekken waren er, en zijn er nu volgens jou?

  25. Ter informatie voor een ieder die zinvol wil reageren in deze comments-lijn;

    De Philosfenallee was en is een straat waar de bewoners middels parkeervergunningen hun auto bij de woning konden parkeren. Betaald parkeren dus. Het aantal parkeerplaatsen, de omvang van de parkeerplaatsen en de situering van de parkeerplaatsen is in de nieuwe setting (Philosofenallee fietsstraat) ten negatieve veranderd.

    Aan de Hanekamp en aanpalende straten (Zeeheldenbuurt en Wipstrik), als mede aan de straten tegen over het Provinciehuis, hoeft men niet te betalen voor een parkeerplaats… …!

    En dus parkeert inderdaad ‘men’ hier massaal auto’s; bezoekers en bewoners van o.a. de Philosofenallee (ook omdat de auto niet meer in het vak past en ondanks vergunning), maar ook bezoekers van de binnenstad, van de Action aan de Vechtstraat, ambtenaren van de Provincie, personeel van het ziekenhuis, Polen die ergens in de buurt werken, bouwvakkers die werken aan het nieuwe Gerechtsgebouw, medewerkers van de Gereformeerde Hogeschool, buitenlandse toeristen met een camper, enzovoort, enzovoort.

    Een vouwfiets uit de kofferbak halen en vervolgens verder ‘reizen’ per fiets, dat is in de buurt rondom de Hanekamp een veel gezien fenomeen. Foto’s van dergelijke mensen mag ik uiteraard hier niet tonen, maar ik zou er legio hier kunnen plaatsen.

    En dus; anderen parkeren dag en nacht hun auto’s bij bewoners voor de deur, omdat het gratis is! ‘Wildparkeerders’ noemt men dat inmiddels.

    Gevolg: bewoners moeten uitwijken naar andere straten, soms meer dan 500 meter verder op om hun auto bij thuiskomst te kunnen parkeren. Oudere bewoners, die niet meer werken en/of slecht ter been zijn, kunnen niet van huis met de auto omdat bij thuiskomst de parkeerplaatsen volstaan met ‘men’!

    De buurten aan deze kant van de stad zijn verworden tot een hele grote gratis parkeerplaats voor een ieder die geld wil besparen… en dan creëert de Gemeente Zwolle ook nog eens een fietsstraat waar niet meer fatsoenlijk geparkeerd kan worden door bewoners met een iets grotere auto, door bezorgers met een bestelbus, door een ambulance, door een verhuiswagen, etc.

    Gevolg: bewoners gaan hun auto’s verplaatsen naar de gratis gedeelten in de buurt en ‘bezoekers met te grote auto’s’, zoals de bezorger met bestelbus, de vrachtwagen, de ambulance, etc. parkeren hun auto midden op de straat omdat er ander sinds geen ruimte is… … en dat midden op een fietsstraat!!

    Excuses voor de lange ‘comment’, maar beter en korter kan ik het niet nader toelichten!

  26. Ik fietste gisteravond om 19:25 door de Philosofenallee. Een kwart van de parkeerplaatsen was niet in gebruik.

    En wat de parkeeroverlast van de Hanekamp betreft. Ja dat snap ik. De oplossing is om die ook binnen de parkeerzone te trekken. Dan schuif je het probleem weer een stukje verder.

    Verder: Vouwfietsen is erg zwak. Lopen is veel gezonder.

  27. Lol, Bernard! Jij maakt tenminste voorstudie, letterlijk, op de fiets! Ondanks je eerste reacties… vind ik sportief!

    Ter verduidelijking: het gaat om parkeerplaatsen met vergunning, dus kan idd een kwart op een avond niet bezet zijn…!

    Wat betreft ‘jouw oplossing’ voor de Hanekamp… … zo simpel is het niet, want hoe doe je dat dan? En idd… het probleem alsmaar weer opschuiven…! Dat is nou juist het mankement in het beleid van de Gemeente Zwolle. Lol!

    Maar ‘Bernard’, jij fietste over die mooie nieuwe fietsstraat, dit ondanks het feit dat lopen beter is, maar toch… hoe voelde dat, die nieuwe fietsstraat?

  28. @Ingrid Mag je ook niet even op die taxistandplaats staan als je je moeder ophaalt? En is die parkeerplaats vol? Zo niet, dan snap ik niet dat ze geen pasjes aan familieleden geven.

  29. @Hanekamp Zo gaat het in veel steden. Steeds meer mensen hebben een auto en steeds meer, meer dan een. In de buitenwijken is vaak nog wel voldoende parkeerruimte. De oudere wijken zijn daar niet op ingericht. Mogen de bewoners van de Philosofenallee niet met hun parkeervergunning op de Turfmarkt parkeren? Zou wel een oplossing zijn.

  30. @Dame, dank voor de reactie..!

    Idd in de grote en zeer grote steden wordt het als maar erger, dit juist vanwege het hoge aantal ‘autobezitters’ per adres, maar het wrange in dit geval is dat in een straat als de Hanekamp, maar ook in een straat als de Schuurmanstraat, het percentage ‘autobezitters’ niet eens zo hoog is. Ik schat dat niet eens 50% van de bewoners hier een auto bij de deur heeft. En toch overlast van ‘wildparkeerders’ ondervindt… … ik bedoel maar!

    Tijdens de werkzaamheden aan de Philosofenallee heeft de Gemeente Zwolle vervangende parkeerruimte aangeboden aan de bewoners van de Philosofenallee, dit ter mijner informatie. Wellicht dat een bewoner van de Philosofenallee meer informatie kan verstrekken.

    Maar voor nu mogen zij uiteraard hun auto’s niet parkeren op een betaald parkeren terrein, dat zou de Gemeente Zwolle namelijk geld kunnen kosten, lol!!

  31. Bericht door Hanekamp, op 6 februari 2013 om 19:27

    Maar ‘Bernard’, jij fietste over die mooie nieuwe fietsstraat, dit ondanks het feit dat lopen beter is, maar toch… hoe voelde dat, die nieuwe fietsstraat?

    Het is nog steeds niet wat het zijn moet, Hanekamp. Ik vind het storend dat je bij de oversteek van de Wipstrikkerallee naar de Vondelkade het autoverkeer voorrang moet geven. Niet iets wat je van een ‘fietsstraat’ verwacht. Maar daar gaat kennelijk ook nog wat aan gebeuren. Ik heb een jaartje geleden hier al een mooi plaatje gezien hoe dat gaat worden. Alleen snapte ik hem niet goed. Maar dat komt vanzelf.

  32. Een heel bijzondere fietsrotonde, Bernard. Ik ben ook benieuwd wanneer die wordt aangelegd. Het valt voor fietsers idd niet mee daar over te steken. En er komen drommen langs, dus het is de moeite waar om te investeren in een goede fietsinfrastructuur.

  33. “Het is nog steeds niet wat het moet zijn…”… jij weet wat diplomatiek antwoord geven is, ‘Bernard’! Ben je ambtenaar, geweest? Geintje!

    Maar idd! Er zit nog veel meer aan te komen, daar aan de Philosofenallee en de Wipstrikkerallee…! Vol verwachting klopt ook mijn hart.

    We houden middels ‘WLZ’ contact daarover, dit ondanks mijn pessimisme!

    En dank voor je reacties!

  34. Ben je dan tegen de fietsstraat, Hanekamp? Ik vind het bij de Vondelkade heel goed werken. Heb daar trouwens nooit iets gehoord over parkeerproblematiek, terwijl het eenzelfde type straat is.

  35. Schijnt dat die fietsrotonde “afgekeurd” is door de fietsersbond en uiteindelijk niet, althans in de bekende vorm, doorgaat.

  36. @Dame… je bent de eerste die een dergelijke vraag stelt… in dit geval, aan mij!

    Anderen, bijvoorbeeld ook bewoners van de Philosofenallee (hoop dat zij nu ook en en hier reageren), zijn, denk ik, net als ik, van mening dat een fietsstraat meer dan welkom is. Sterker nog… ik zou willen dat de hele Hanekamp een fietsstraat is! Maar het gaat nu meer om de definitie daarvan en de invulling daarvan.

    In termen van realiteit kan een straat waar huizen aan staan niet volledig autovrij worden gemaakt en ook niet volledig autoluw worden gemaakt om het een fietsstraat te laten worden, daar ligt ook de discrepantie… want in hoeverre is het een fietsstraat en ook nog toegankelijk voor auto’s?

    Wat mij betreft, en kennelijk sta ik daar niet alleen in, slaat de Gemeente Zwolle daar de plank volledig mis! Ten eerste omdat het wat mij betreft wordt geïnitieerd in de meest onmogelijke wijk die ze hadden kunnen kiezen.

    Maar, ten tweede, ook omdat deze wijk al zoveel heeft te verduren als het gaat om doorstroming qua verkeer; voor de fietsers, voor de auto’s, maar ook voor het Openbaar Vervoer.

    Vandaar ook mijn ‘heftige’ inzet, c.q. reacties! De meeste ‘kamerleden’ hier in Zwolle hebben er geen weet van of in het geval van wel bekend zijn met… wensen niet te reageren! Het gaat om een miskleun van de Gemeente Zwolle op parkeerbeleid!

  37. Bericht door Hanekamp, op 6 februari 2013 om 20:00

    “Het is nog steeds niet wat het moet zijn…”… jij weet wat diplomatiek antwoord geven is, ‘Bernard’! Ben je ambtenaar, geweest? Geintje!

    Ik ben een Fries. Als een Fries zegt: “Het kon minder.” bedoelt hij dat hij razend enthousiast is. En wat de betekenis is van dit citaat mag je zelf invullen.;)

  38. En de Vondelkade dan, Hanekamp? Ik had daar ook zo mijn twijfels over. Vond het een beetje modieus, maar ben daar wel op teruggekomen. Ik vind het behoorlijk goed werken. Ook daar rijden auto’s. Als we nog meer mensen op de fiets willen krijgen, dan helpen dit soort voorzieningen wel. Ook een rotonde of iets anders zodat de fietsers ongehinderd door kunnen rijden. Nu staan ze vaak te wachten tot een automobilist zo vriendelijk is even te stoppen. Zeker met regen, nogal sneu.

  39. @’Zwollenaarisback’ en ‘Bernard’… die fietsersvriendelijke rotonde op de kruising Philosofenallee Wipstrikkerallee, daar net over, of net voor de brug of net langs de brug… daar is thans nog heel veel over te doen.

    Maar zij die daarover meer weten zwijgen op dit moment en ook hier!

    @’Berhard’; ‘jouw enthousiasme’ met betrekking tot de nieuwe fietsstraat en de nieuwe rotonde, in welke betekenis dan ook, gaan wij in de toekomst nog wel eens nader bespreken… hier op ‘WLZ’.

  40. @Dame, deze plek gebruik in ook weleens, maar ook vaak genoeg is deze bezet. Want mijn moeder is natuurlijk niet de enige die slecht ter been is. Maar kan er de auto niet laten staan, opdat ik even met haar mee kan lopen naar haar voordeur.

    Een pasje krijgen, dat doen ze niet want ze zijn oh zo bang dat je dit pasje ook gebruikt om er te parkeren. Dus wanneer een bewoner geen auto bezit krijg (tegen betaling dan) je geen pasje.
    Kan me herinneren dat toen mijn vader nog leefde, en ze nog wel een auto hadden, er mensen op de wachtlijst stonden voor een parkeer plekje.

  41. Je moeder zal niet de enige zijn die minder mobiel is. Ik snap niet dat het Menistenhuis niet meedenkt over een oplossing. Daar moet toch wel iets op te bedenken zijn. Desnoods op die paar plekken voor het huis parkeermeters voor kortparkeren.

  42. @Dame, zal het daar eens met de huismeester die er zit over hebben. Heb ik eigenlijk zelf niet aan gedacht. Weer je gelijk de mensen die er de auto er de hele dag neer zetten, waar @Hanekamp het al over had.

    Maar dat zal niet zo maar opgelost zijn ben ik bang, gemeente moet daar natuurlijk ook in mee gaan.

    Maar het is in ieder geval iets om aan te geven.

  43. Bericht door Hanekamp, op 6 februari 2013 om 20:40
    …@’Berard’; ‘jouw enthousiasme’…

    Ik weet niet uit welk hout jij gesneden bent Hanekamp. Maar tussen de Friese en Neder-Saksische manier van uitdrukken zit niet zo heel veel verschil. Maar mischien heb je ook niet helemaal goed gelezen.:)

  44. De Vondelkade, het verlengde van de Philosofenallee, is meer geslaagd als fietsstraat, dit omdat het meer ruimte gaf/geeft voor de aanleg van parkeerplekken van bewoners. Wellicht dat plaatselijke bewoners daar meer over kunnen aangeven.

    De Philosofenallee moet een fietsstraat worden, dat is ook mijn mening, maar dan wel met inachtneming van een aantal feiten; bewoners willen hun auto bij de deur, parkeerplaatsen dienen ruim genoeg te zijn, ‘laden en lossen’ dient om de zoveel meter een plek te hebben, een parkeerplaats voor bezoekers… dient om de zoveel meter een plek te hebben… etc. etc.

    En dat heeft de Gemeente Zwolle, dat hebben de bepalende ambtenaren, in dit geval, maar ook qua parkeerbeleid in de wijde omgeving, ruimschoots laten liggen! Vandaar ook deze discussie, vandaar ook het aangezwengelde probleem onder de titel “Philosofenallee niet blij met huidige fietsstraat”.

    Dat hebben gezegd… …! Tijd dat ook de plaatser van het artikel zelf reageert en wellicht meer bewoners van de Philosofenallee en bijvoorbeeld de Vondelkade en de Hanekamp, maar ook andere straten die het probleem daadwerkelijk betreft! Toch?!

  45. Excuus ‘Bernard’… …!

    Mijn ‘doopceel’ ga ik hier niet volledig lichten, maar neem van mij aan dat de meeste mensen op dit weblog heel goed weten dat ‘jouw enthousiasme’ dubbelzinnig gelezen kan worden…! 🙂

  46. De ‘Topicstarters’, zo noemen ze dan de mensen die dit topic en zeg maar ook deze comments-lijn hebben gestart…! Ik ben benieuwd!?

  47. Verschil is dat de Vondelkade een stuk verder van de Assendorperstraat af ligt. En daar dus minder noodzaak is tot betaald parkeren nodig.

    @Hanekamp: Je heb het om 19:52 ook over de parkeeroverlast in de Schuurmanstraat. Dat verbaast me. Want daar is het ook betaald parkeren. Oké, wel 80 cent per uur. Maar forensen zullen de auto daar dan toch niet neer zetten.

  48. @Ingrid… Ik kan je hier ook niet veel meer verder helpen, maar je wel vertellen dat ik het triest vind, uiterst triest. Ik ken de situatie ter plekke en denk dat je inderdaad geen andere mogelijkheden hebt.

    Het spijt me… juist omdat het gaat om de verzorging en de aandacht voor je moeder… en juist ook omdat de problematiek niet een luisterend oor vindt bij de mensen die jou wel zouden kunnen helpen bij het oplossen van het probleem!

  49. @Hanekamp, wat ik zo ondertussn wel geleerd heb is dealen met de dingen zoals ze zijn. Maar omdat ik kom dus ook regelmatig zowel met de fiets als met de auto, door deze straat. En vind voor beide weggebuikers de situatie niet verbeterd. En het parkeren is er voor mijn gevoel niet op voor uit gegaan.

    Maar nu is het zo dat ik er niet iedere dag mee te dealen heb, maar kan me voorstellen dat de bewoners er niet blij zijn, met de huidige situatie.

    En het zou inderdaad prettig zijn voor de discussie, wanneer niet alleen de gebruikers van de straat reageren, maar ook bewoners.

  50. Het verschil met de Vondelkade is dat in de Philosofenallee aan beide zijden bomen staan. En dat er in de huidige situatie in de laatste aan beide zijden van straat parkeerruimte is, terwijl in de Vondelkade alleen aan de huiszijde geparkeerd kan worden. Mss toch nog maar even wachten tot het helemaal af is.

  51. @’Bernard’, ik had idd iets preciezer moeten zijn… het gaat om de Buserstraat en de ‘zijstraten’ en om de Wiechelincksraat. Al deze straten en zijstraten worden dagelijks gebruikt door ‘wildparkeerders’.

    De straat direct langs de rechtbank is volgens mij idd ‘betaald parkeren’. De omliggende zijstraten niet…!! En derhalve…!

  52. @’Dame’… verwarrend dat/als jij voor anderen gaat aangeven of het reacties van bewoners zijn! Wellicht dat ‘Ingrid’ en ‘Martine’ dat ook zelf (wel) kunnen! Toch!?

    Maar de uitnodiging blijft staan… aan het adres van bewoners van de Philosofenallee, de Vondelkade, de Hanekamp, aanpalende straten, etc. Maar speciaal ook aan het adres van de ‘Topicstarter’… … reageer eens wat nader! Want ik ben ben benieuwd!

  53. Niemand in de Philosofenallee heeft gevraagd om een fietsstraat. Het aanbod kwam van de Gemeente en werd m.i. rooskleurig voorgesteld. Men werd al het ware ‘lekker’ gemaakt. Er zou aan één kant geparkeerd moeten worden (toch nog 10 aan de huizenkant kunnen bedingen) en aan de huizenkant zouden prachtige perken verrijzen die helemaal bij een fietsstraat hoorden.

    Niemand heeft gezegd dat daardoor het parkeren moeilijker zou worden, niemand wist dat de straat smaller zou zijn. Vanmiddag aan de hand van oude foto’s het verschil opgemeten. De auto keren is geen handige bezigheid meer. Wat mij betreft was een Rode Loper voldoende geweest om er een fietstraat van te maken. Konden we niet alleen normaal (betaald) parkeren, maar ook onze containers op een normal manier kwijt.

    Er moet nog opgemerkt worden dat het tussen Schoenkuipenbrug en het Kerkbrugje ook fietsstraat is. Een logisch gevolg zou zijn om het deel van de Turfmarkt van Menistenbrug tot Schoenkuipenbrug ook van rood asfalt te voorzien, zodat er echt de beoogde doorgaande fietsroute van Berkum naar het centrum ontstaat. Maar nee, dat staat niet in de plannen. Stom he?

    Eenrichtingsverkeer is al vaker aan de orde geweest, maar daar is door de bewoners niet voor gekozen. Gelukkig maar, want dan zou het de richting van de Menistenkant naar de Vonderkadekant worden. En dat zou betekenen dat de bestuurders van geparkeerde auto’s aan de waterzijde bij het wegrijden de fietsers niet kunnen zien. Het is ons de eerste keer al overkomen dat we bijna een fietser van de sokken reden.

    De titel van dit verhaal is inderdaad misleidend. Ik weet van de inzender dat het ” Auto te gast?” had moeten heten. Er zijn nog veel meer dingen die niet kloppen (vanmiddag met een parkeeragent besproken), maar het meest lastige is dat het parkeren zo veranderd is en dat grotere auto’s in de perkaarde vast komen te zitten.

    …… een inwoner van deze mooie Allee, die zijn alure dreigt te verliezen.

  54. Bericht door Martine, op 4 februari 2013 om 23:48 Alles kan altijd beter, maar deze Phallee bewoner heeft geen klachten. Het is goed voor mijn inparkeerprestaties! Bovendien, de straat is nog niet klaar. Ik heb vertrouwen dat het goed komt en ben blij dat het meeste blik niet meer voor de deur staat.

    Zo verwarrend is dat niet, Hanekamp.;)

  55. @Dame… de reactie van ‘Martine’ was meer dan welkom…. dank voor haar reactie. Maar wellicht dat de net geplaatste reactie van ‘Nm’ ook voor jou en ‘Martine’ meer perspectief biedt…!

  56. Niet echt, want ik heb er niet echt een oordeel over. Ik fiets zelden door die straat. Vind het daar chaotisch en die oversteek naar de Vondelkade vervelend. Het is nog niet af. Mss valt het allemaal mee. En als de straat geen eenrichtingverkeer wordt, dan is “keren” toch niet nodig? Of is dat een vreemde vooronderstelling?

  57. @’Nm’… dank voor uw reactie, mijner zijde. Uw reactie spreekt boekdelen en bevestigt ‘visies’ hier inmiddels weergegeven in de reacties op dit artikel op ‘WLZ’. Goed de reactie van een daadwerkelijke bewoner hier te mogen lezen.

    Uw reactie biedt een scala aan mogelijkheden om op te reageren voor anderen en ook voor mij (Hanekamp). Die reacties gaan er ook wel komen denk ik. De reactie van ‘Suze’ gelezen, ergens in het begin, (09:48)?

    Nadere reacties van mijn kant zijn gegarandeerd…!

  58. Ja, ik heb de reactie van Suze gelezen. Het was van te voren niet bekend dat er zoveel zou veranderen. Dat is op een straatoverleg onlangs naar voren gekomen. Ingrid of haar moeder zou een invalidekaart kunnen aanvragen, dan kan ze “overal” staan.

    Overigens is tellen van auto’s geen gedoe, dat heeft de Gemeente ook gedaan op verschillende tijdstippen. Het leek allemaal te doen, maar nu blijkt toch dat er ’s avonds laat bijna geen plek meer is. Onlangs kwamen wij om 23.15 uur aan en konden alleen bij de Menistenflat parkeren. Wij moesten dus met al onze skispullen én een extra bus-bank door de straat sjouwen………………. Kijk, als je altijd al gewend bent is dat geen punt, maar wanneer je al bijna 40 jaar voor je eigen huis hebt kunnen staan, is het andere koek.

    Nee, keren op de weg is inderdaad niet echt nodig, tenzij het te druk is aan de Wipstrikkerallee zijde. En binnenkort ook, vanaf maandag a.s. dan wordt de straat aan die kant afgesloten vanwege werkzaamheden en wordt de Allee tijdelijk éénrichtingsverkeer voor auto’s. Ik zie me niet dat hele eind achteruit rijden omdat keren niet mogelijk is …………, dus laat ik de auto de komende weken maar staan. En pak ik de fiets in deze heerlijke fietsstraat.

    O ja, iemand hier opperde dat onze parkeervergunning wellicht ook voor de Turfmarkt zou kunnen gelden. Dat is inderdaad door een bewoner gevraagd aan parkeerbeheer Zwolle, maar geen optie omdat wij in een andere zone (13) zitten en dan zouden we ook iedereen uit die andere zone te parkeren kunnen krijgen. Onze parkeerzone 13 is wat dat betreft uniek, want geldt alleen voor de Philosofenallee.:D

    Inderdaad zouden meer recaties van bewoners wat meer helderheid op het probleem geven. Maar ik denk dat niet iedereen WLZ kent?

  59. Offtopic maar ik wil het toch even kwijt:

    Eenrichtingsverkeer is al vaker aan de orde geweest, maar daar is door de bewoners niet voor gekozen. Gelukkig maar, want dan zou het de richting van de Menistenkant naar de Vonderkadekant worden. En dat zou betekenen dat de bestuurders van geparkeerde auto’s aan de waterzijde bij het wegrijden de fietsers niet kunnen zien. Het is ons de eerste keer al overkomen dat we bijna een fietser van de sokken reden.

    Er zijn dus TOCH mensen die na kunnen denken.
    Je wil niet weten hoeveel idioten in Stadshagen hun auto gewoon links van de weg neerplempen met de bijbehorende gevolgen die jij noemt. Ze zijn te lui om OF bij aankomst vanaf de andere kant de straat in te rijden, OF een paar meter verder te lopen waar wel rechts een parkeervak vrij is OF de auto even te keren (wat hier wel gewoon normaal te doen is qua ruimte) zodat ze wel rechts kunnen parkeren waar precies dat ene felbegeerde parkeervak (om welke reden dan ook) vrij is (want de plekken waar ik het zie gebeuren, is doorgaans parkeerplek zat)

  60. De Philosofenallee kan haar allure niet verliezen doordat auto’s lastig te parkeren zijn. Haar naam heeft ze te danken aan lopen, niet aan rijden 🙂

  61. Uit Wikkipedia:

    Allee kan verwijzen naar:
    Een laan met aan weerszijden een dubbele rij bomen

    Een ander woord voor “kom aan” of “komaan” (een Vlaamse zinsnede, afkomstig van het Franse woord allez)

    Die bomen zijn aan een kant aan het ‘blik’ onttrokken door het ‘blik’ wat nu masaal aan de waterkant geparkeerd staat. In de oude situatie zag je nog veel groen en delen van de Nieuwe Vecht.

    De allure, of te wel aantrekkingskracht, komt daarmee in het gedrang.
    Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet voor en niet tegen auto’s, slechts de manier waarop het hele plan is uitgewerkt door de Gemeente.

    En je gaat dan steeds meer zien: nooit geweten dat het straatnaambord aan de kant van de Wipstrikkerallee ontbreekt. Ook nooit geweten dat daar alleen aan de rechterkant een bord “vergunninghouders” staat (geen zone vermelding er op), dat betekent dat wanneer je van die kant komt inrijden, je straffeloos aan de huizenkant kunt parkeren, zonder te betalen. Maar ja, daar zijn maar 10 plaatsen en die zijn natuurlijk gauw bezet……….

  62. Ja, daar slaat het -allee gedeelte op. Maar het gaat om het wandelend filosoferen dat de monniken deden als ze tussen die bomenrij heen gingen op weg van het klooster naar de kerk of visa versa.

  63. Er waren toch al voorbeeld straten zoals de in het verlengde liggende Vondelkade? Daar had toch navraag gedaan kunnen worden?

    Die rontonde is nog niet zeker.

  64. @’WFvN’; parkeren tegen de rijrichting in noem ik dat altijd. Ik ken ook hier in de straat mensen die dat doen. Waarschijnlijk heel veel haast of zo, maar iig niet op de hoogte van de gevaarzetting.:'(

  65. @ ‘Mm’ (10:33); het lijkt mij dat de Gemeente Zwolle idd nog al wat heeft aan te passen aan de Philosofenallee, gezien uw bevindingen. Dat pikken ze dan weer wel heel snel op, denk ik.

    Vandaag even de nieuwe situatie van dichtbij bekeken en ik vind het inderdaad er niet mooier op geworden. De vierkante vakken aan de huizen kant, de parkeervakken en de perken, vind ik afschuwelijk, maar da’s een kwestie van smaak. Subjectiviteit alom.

    De omvang van de parkeervakken is mijns inziens belachelijk en wellicht zelfs als ontmoediging gekozen.

  66. @ ‘Jasper’; beetje vreemde ‘comment’ die volgens mij in ieder geval de logica mist… of je begrijpt het allemaal niet zo, of je doelt op heel iets anders. Mij ontgaat in ieder geval de relevantie van je ‘comment’.

  67. @’Suze’; Ik refereerde al eerder aan de Vondelkade, idd ook fietsstraat, en vind het ook vreemd dat men daar niet een soort van evaluatie heeft gedaan. Dit, kennelijk… want helemaal weten doe ik het in ieder geval niet.

    Waar haal je de informatie vandaan dat de rotonde Philosofenallee-Wipstrikkerallee-Vondelkade nog niet definitief is?

  68. @Hanekamp dat komt waarschijnlijk omdat je te druk bezig bent met je eigen onsamenhangende posts, waardoor je mijn originele opmerking daarover hebt gemist.

  69. Vandaag toch maar eens door de Philosofenallee gefietst. Ik heb maar een conclusie: de schrijver van bovenstaand artikel heeft nog meer moeite met fileparkeren dan ik… 😉
    De parkeervakken zijn namelijk ruim, zowel die aan de kanaalzijde als die bij de huizen. Ook was het niet vol: rond 18.00 uur nog circa 15 lege parkeerhavens.
    Ik zag wel overal wielsporen in de aarde staan op de plekken waar de perken moeten komen. Wanneer die straks ingeplant zijn is het aangezicht van de straat meteen een heel stuk aantrekkelijker. Nu nog de aansluiting met de Vondelkade.

Reacties zijn gesloten.