Zwolle – Binnen het Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio (OOZ) loopt sinds augustus 2010 in het basisonderwijs het project ‘Opbrengstgericht Werken’. Alle leerkrachten op alle PO scholen van OOZ werken, mede middels dit onderwijsproject, aan hun professionalisering. Het doel van het onderwijsproject is de resultaten van de leerlingen te verhogen door nieuwe inzichten in leren (Hoe leren we? Wat doen onze hersenen daarbij?) en onderwijzen (Wat blijkt te werken? Hoe weten we dat? Wat kunnen we er mee?).
Daarbij is er een bijzondere aandacht voor begrijpend lezen. Landelijk heeft circa 18% van de leerlingen in de eerste klas van het voortgezet onderwijs moeite de leerboeken te begrijpen. En in de loop van de onderbouw wordt dat niet minder. Een project als ‘Opbrengstgericht Werken’ moet deze ontwikkeling ombuigen. Onderzoek heeft aangetoond dat dat kan en dat dit ook binnen het bestaande onderwijs kan. De leerkracht staat daarbij centraal. Hoe beter hij of zij is, hoe effectiever het onderwijs!
Masterclass door Prof. Dr. Jelle Jolles
Talentontwikkeling, brein en leren
Woensdagmiddag 6 februari zal door Prof. Dr. Jelle Jolles een masterclass aan de leerkrachten van OOZ worden gegeven. In deze masterclass gaat Prof. Dr. Jelle Jolles in op de kennis over leren die de studie van de hersenen oplevert. Wat weten we over de hersenen als het over leren gaat? Het gaat daarbij ook om praktische zaken. Welke inzichten uit de wetenschap kunnen direct van belang zijn voor het lesgeven, voor de manier waarop we omgaan met het lerende kind.
Prof. Dr. Jelle Jolles is universiteitshoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij werkt al vele jaren als neuropsycholoog in het domein ‘leren en geheugen’. Naast hoogleraar is Jolles directeur van het kennis- en onderzoekscentrum LEARN! Van de VU. Jelle Jolles is auteur van het boek Ellis en het verbreinen; over leren en de ontwikkeling van het brein.
Tijdens de masterclass gaat Prof. Dr. Jelle Jolles in op de neuro-psychologische ontwikkeling van kinderen en adolescenten. De rol van de context van het leren (de ouders, de leerkrachten, de school) wordt besproken naast de ontwikkeling van de hersenen. Het uitgangspunt van Jolles is dat de ontwikkeling van het kind bepaald wordt door biologische, psychologische en sociale variabelen. De omgeving is sterk bepalend voor de ontwikkeling van het brein en de ontwikkeling van het kind. Daarbij is intelligentie geen statisch gegeven.
Openbaar Onderwijs Zwolle en het Deltion College kennen een nauwe samenwerking. Daarom vindt de masterclass dit keer plaats in het Deltion College.