Zwolle – De inzet van minister Schultz en staatssecretaris Mansveld om de bereikbaarheid en veiligheid op haar Rijksinfrastructuur in Oost Nederland op peil te houden, is teleurstellend. Dat zeggen de provincies Overijssel en Gelderland en Regio Twente, Regio Stedendriehoek en Stadsregio Arnhem Nijmegen in reactie op de verdeling van de 250 miljoen euro die het Rijk jaarlijks wil bezuinigen op wegen, spoor en water in Nederland. De doortrekking van de A15 en de N18 gaan door volgens plan, hier is de het landsdeel tevreden over.
Echter de aanpak van de A1, de N35 Zwolle-Wijthmen en de Twentekanalen wordt op de lange baan geschoven. Daarnaast heeft de minister besloten de rijksmiddelen voor de projecten N50 Kampen-Kampen Zuid, N35 Wijthmen-Nijverdal en N23 Roggebotsluis, die via amendementen in de Tweede Kamer beschikbaar zijn gekomen, te schrappen. Hiermee zet de minister niet alleen de bereikbaarheid en economie in deze regio, maar ook die voor Nederland als belangrijke weg-, water- en spoorverbinding naar Duitsland, op het spel. De doortrekking van de A15 alleen is niet genoeg om het toenemende goederenverkeer van de Randstad naar Duitsland en Oost-Europa op te vangen. De bestuurders van Oost-Nederland zijn dan ook van mening de minister bezuinigt zonder na te denken over de gevolgen: een bezuiniging zonder visie.
Over al deze rijksprojecten zijn al afspraken gemaakt tussen Rijk en regio. Daarbij hebben de regionale overheden een grote inzet en bijdrage geleverd in onderzoeken en (co-)financiering. Voor een aantal projecten is het Rijksgeld eerder via amendementen van de Tweede Kamer beschikbaar gekomen.
Ook voor de N35 tussen Zwolle-Wijthmen is de regio bereid extra middelen beschikbaar te stellen voor voorfinanciering om de aanpak van dit weggedeelte nog in 2015 uit te kunnen voeren in plaats van in 2018 of 2020. Daarnaast wil de regio de minister binden op de afspraken die zijn gemaakt over het op korte termijn verbeteren van de verkeersveiligheid op de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal. Hiervoor was op basis van een amendement in de Tweede Kamer een budget van 5 miljoen euro beschikbaar gesteld. Ook de regio draagt hieraan 5 miljoen euro bij, waardoor er een startbudget van 10 miljoen euro beschikbaar was om in de eerste helft van 2013 hiervoor een maatregelenpakket uit te werken.
Hoorde het, jammer maar niet onoverkoomlijk. Paar jaar uitstel vermoed ik.
En waarom precies verbreden? Staat nooit file daar:D
De bestuurders van Oost-Nederland zijn dan ook van mening de minister bezuinigt zonder na te denken over de gevolgen: een bezuiniging zonder visie.
Ey tis met die bestuurders binnen de overheid ook overal hetzelfde: aan lange termijn visie 1 groot gebrek! “Als ik nu maar kan bezuinigen, dan zien we later wel weer hoe we de problemen die ontstaan zijn door deze bezuinigingen oplossen…” Heerlijk 🙂
@Rick: nooit file……… neem die route maar eens in de spits.
“op de lange baan”
Hoe toepasselijk voor deze weg ! 🙂
Gaston Sporre zei het al treffend: Ik ben sneller van Zwolle naar Eindhoven dan naar Enschede!
Randstadpolitiek.
Dan rijdt Sporre wel hard naar Eindhoven! Ik ben in 5 kwartier in Enschede, maar naar Eindhoven duurt zeker een halfuur langer. Maar voor de rest eens met Zwolleeder. Oud-burgemeester Wieringa van Enschede noemde de weg Zwolle-Enschede niet voor niets het “karrenpad”.