Zwolle – Een maatschappij met steeds meer ouderen en minder jongeren biedt veel kansen en uitdagingen. En er zijn veel professionals nodig om de urgente vraagstukken rondom de vergrijzing op te pakken. Desondanks verloopt de werving voor de hbo-opleiding Toegepaste Gerontologie van Windesheim moeizaam. De door Windesheim ontwikkelde facebookgame Happy Harry moet hier verandering in brengen.
Harry is een digitale 60-plusser die werkt en een actief leven leidt. De speler van het spel volgt Harry een dag in zijn leven en moet ervoor zorgen dat hij actief maar vooral gelukkig blijft. Daarnaast krijgen de spelers van het spel vragen voorgelegd. Deze vragen -maar vooral de antwoorden erop- zorgen ervoor dat zij anders gaan nadenken over de plek van ouderen in maatschappij.
Kijkje in het leven van ouderen
Het spel is ontwikkeld om scholieren een kijkje in het leven van een oudere te bieden. En door de keuzes die je maakt in het spel kun je in de huid kruipen van een ouderenwerker. Hoog nodig, want “scholieren denken over het algemeen niet zoveel na over ouderen. Het komt niet in ze op om informatie over deze opleiding te zoeken”, aldus Annelies Harps, hoofd van de opleiding Toegepaste Gerontologie. Door de toenemende vergrijzing zijn ouderenspecialisten echter hard nodig. Daarom is het zo belangrijk dat de nieuwsgierigheid van scholieren wordt gewekt.
Ontwikkeld door studenten van Windesheim
Om de inhoud van het spel te bewaken werkte een studente van de opleiding Toegepaste Gerontologie mee aan het project. Twee studenten van de opleiding Informatica hebben de online game gebouwd. Een student van de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving leverde de gehele grafische content.
Waarom een online game?
Jongeren vinden de naam van de opleiding Toegepaste Gerontologie moeilijk en de wereld van ouderen staat nog ver van hen af. Daarnaast is de opleiding niet gemakkelijk in een kernwoord te schetsen, omdat het juist een brede opleiding is die diverse disciplines combineert.
Happy Harry is ontwikkeld om meer jongeren te triggeren en te enthousiasmeren voor de doelgroep ouderen en (dus) voor de opleiding Toegepaste Gerontologie van Windesheim. Steeds vaker zie je games verschijnen in marketingcampagnes. Spelelementen nemen een grotere rol in de marketing- en communicatiestrategie van organisaties. Het raakt onze competitiedrang en stimuleert betrokkenheid van een product of dienst. Bovendien maakt het content toegankelijker en zet het aan tot transactie. Windesheim hoopt op een toename in jongeren die zich oriënteren op de opleiding.
Het skelet Zwolse Harry, de game Happy Harry, what’s next?
Dirty Harry;D