Zwolle – Een groep studenten van de Zwolse scholen Landstede en Cibap gaat in het kader van hun opleiding als praktijkopdracht de parkeergarage Diezerpoort opwaarderen. Door de opdracht op te nemen in hun lesprogramma’s zorgt de Landstede voor het ontwerp. De Cibap voert het ontwerp uit samen met een schildersbedrijf dat tevens een erkend leerbedrijf is. Van mei tot medio juni vinden de uitvoeringswerkzaamheden plaats. De bezoekers van de parkeergarage ondervinden geen overlast vanwege de activiteiten.
Met de opdracht via de scholen Landstede en Cibap wil de gemeente de Zwolse studenten de mogelijkheid bieden om in eigen stad, hun creativiteit en de theorie, die zij in hun opleiding krijgen, in de praktijk te brengen. Tijdens de uitvoering worden de studenten begeleid door eigen docenten en een leermeester van het schildersbedrijf. De opdracht aan de studenten maakt deel uit van een totale opwaarderingplan voor de Diezerpoort parkeergarage van de gemeente Zwolle. Zo zijn onder andere bouwkundige onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Daarnaast is de bestaande verlichting door duurzame LED verlichting vervangen en zijn camera’s geplaatst ter verbetering van de beheersbaarheid. Het doel van de verfraaiing is om de garage aantrekkelijker te maken, en meer gebruikt gaat worden door winkelend en theater publiek. De nieuwe sfeer van de parkeergarage is rustig, fris en eigentijds.
In de parkeergarage Diezerpoort komen de eerste parkeerplaatsen in Zwolle die speciaal worden ingericht voor vrouwelijke bezoekers. Er komen in totaal vijf vrouwenparkeerplaatsen. Ten opzichte van de normale parkeerplaatsen hebben de vrouwenparkeerplaatsen een groter parkeervak, zitten de parkeervakken in de buurt van een lift en camera’s. In combinatie met de nieuwe LED verlichting en de duidelijke verwijzing naar de publiekstrekkerbestemmingen dragen de vrouwenparkeerplaatsen bij aan de sociale veiligheid van de parkeergarage Diezerpoort. Wethouder René de Heer: “Parkeergarage Diezerpoort is toe aan een groot onderhoud. Met het opknappen en verbeteren van de uitstraling van de garage, willen wij dat veel meer bezoekers van de binnenstad, die nu nog regelmatig aan de westkant van de binnenstad lang in de rij staan om te parkeren, in de Diezerpoort garage hun auto gaan neerzetten. Zowel voor mensen die naar de winkels gaan als theaterbezoekers, ligt de Diezerpoort garage centraal: slechts op twee minuten loopafstand richting Theater De Spiegel en vier minuten richting het winkelgebied de Diezerstraat. Bovendien geldt er een laag parkeertarief van 80 cent per uur en maximaal 4 euro per dag. Door de vraag naar parkeerplekken zo goed mogelijk over de stad te verdelen kunnen we de huidige parkeerdruk aan de westkant van de binnenstad verminderen”.
Misschien dat ze dan de Twingo wel tussen de lijntjes kunnen krijgen i.p.v. 2 parkeervakken bezet te houden. 😉
’t staat er echt:
“In de parkeergarage Diezerpoort komen de eerste parkeerplaatsen in Zwolle die speciaal worden ingericht voor vrouwelijke bezoekers. Er komen in totaal vijf vrouwenparkeerplaatsen. Ten opzichte van de normale parkeerplaatsen hebben de vrouwenparkeerplaatsen een groter parkeervak, zitten de parkeervakken in de buurt van een lift en camera??s”
Dus “vijf vrouwenparkeerplaatsen”
Uh, vijf?
Is dat wel genoeg?
Bij hotel Mercure bij de rotonde Zuid zijn allang speciale parkeerplaatsen ingericht voor vrouwen, pal voor de ingang, onder grote lantaarns. Dus die Zwolse primeur voor de Diezerpoort valt mee…
Ik vraag me wel af wat de juridische status van die parkeerplaatsen in de Diezerpoort is. Is het niet discriminatie en dus onwettig? En hoe controleer je dat een daar geparkeerde auto door een vrouw is neergezet (en nu geen grappige antwoorden )?; )
Dit zouden we veel vaker moeten doen…scheelt vast veel adviesbureau-geld.
Niet, reiziger, dat valt niet te controleren. Het zal ook niet verboden zijn voor mannen om daar te parkeren, lijkt me. Meer kwestie van fatsoen.
Gellukkiiiiiiiiiiiiiiigggggggg laten ze niet allees aan al die zuiplapen over!!!;D
@reiziger
Die staat niet in het vak
Gut moet je een auto dan niet dwars op de lijntjes zetten ?