Zwolle – Alle vmbo-pro leerlingen van de Thorbecke scholengemeenschap zijn geslaagd voor hun diploma. De school is hier enorm trots op, al enige jaren zijn de slagingspercentages hier hoog maar een slagingspercentage van 100% op het vmbo-pro is natuurlijk helemaal geweldig.
Ook de rest van de Thorbeckeleerlingen heeft het super gedaan: van de Mavo is 99% geslaagd en van de Havo en Atheneum 97%. De hoogte van deze slagingspercentages is super en iets waar zowel de leerlingen als het team van de Thorbecke scholengemeenschap enorm trots op zijn.
Gymnasium Celeanum
Het Gymnasium Celeanum heeft de afgelopen jaren steeds hoge slagingspercentages en is dan ook blij dat dit jaar wederom zo is. 96,3 % van de Gymnasium Celeanum leerlingen is dit jaar geslaagd! Een feest voor alle betrokken leerlingen en het team van de het Gymnasium Celeanum!
Van der Capellen sg
De slagingspercentages op de Van der Capellen zijn als volgt: maar liefst 99% van de atheneumleerlingen van de Van der Capellen scholengemeenschap in Zwolle hebben hun diploma gehaald. De Havo van Van der Capellen scoorde met 90% ruim boven het landelijk gemiddelde. Van de Mavoleerlingen is 80% geslaagd.
Slagingspercentages steeds hoger. Zeker niet lastig, aangezien de moeilijkheid al jaren afneemt. Aanzienlijk. VWO nu heeft het niveau van HAVO 15 jaar terug.
@ Jasper: We leven tegenwoordig ook in een heel andere tijd dan 15 jaar geleden. Vroeger kon men bij wijze van spreken de gehele atlas uit zijn hoofd opdreunen, nu is dergelijke informatie binnen een paar seconden tevoorschijn te toveren via computer, tablet, smartphone, etc. Welk nut heeft het dan nog om eerder genoemd voorbeeld aan te leren…
Je hoeft niet alles tot in detail te weten. Maar de kennis van de mensen uit dit interview is toch wel wat genant.
Heb je daar een onderbouwing voor, Japser? Ik hoor dat onderbuikgevoel vaker, maar heb er nog nooit enige onderbouwing voor gezien. Ja, ieder jaar wordt er her en der weer hooghartig gelachen om de vragen in een vmbo-bb examen als zijnde ‘het niveau van het vmbo’, maar dat zijn dan ook de mensen die niet weten dat er meerdere stromingen in het vmbo zijn. Daarom ben ik benieuwd of je er feiten bij hebt.
Wat ik me nog bij bovenstaand bericht afvraag: hoeveel procent van de leerlingen die aan het examenjaar begonnen is, heeft uiteindelijk het diploma op hetzelfde niveau behaald? Ik heb begrepen dat er scholen zijn die leerlingen vlak voor het examen zeer streng afraden om nog deel te nemen (of het een niveau lager te gaan doen), omdat het toch een zinloze zaak lijkt. Deze leerlingen tellen dan niet mee in de statistiek, terwijl het natuurlijk wel degelijk (een variant van) zakkers zijn.
Japser begint oud te worden. Toen ik in de jaren 70 op de middelbare school zat, hoorde ik ook van ouderen dat het niveau sinds de invoering van de mammoetwet zo gedaald was tov HBS, MULO enzo. Deze opmerking duikt al jaren en jaren heel regelmatig op. Mijn verklaring is dat het lastig is om je eigen kennisniveau als 15-, 16-jarige te bepalen en dat je dat achteraf hoger inschat dan het in werkelijkheid was. Als ik zie wat mijn kinderen moeten weten, dan heb ik diep respect voor ze. Dat is echt meer en diepgaander dan in mijn tijd.
Hoge slagingspercentages = een wassen neus = window dressing = het resultaat van een ‘buitengewoon geslaagde’ selectie aan de poort = teveel leerlingen laten afstromen naar een te laag niveau!
Als ik dit lees wil ik toch even reageren op het bericht van Wilbert en Rita. Het klopt dat als je leerlingen terugtrekt voor het examen ze niet mee tellen in dit soort huis-tuin-en-keuken-statistieken. De inspectie kijkt om die reden ook niet naar het slagingspercentage maar naar het overgangsresultaat van de gehele bovenbouw. Blijven zitten in het voorexamenjaar, niet deelnemen aan het examen, zakkenn of examen doen op een lager niveau zijn rendementstechnisch allemaal even slecht en worden even zwaar gewogen. Een school heeft dus geen enkel belang bij de situatie die hier wordt geschetst.
Alle geslaagden van harte gefeliciteerd!
@Wilbert ik heb mijn gevoel 3 jaar terug geventileerd bij een decaan/leraar natuurkunde op een havo/vwo opleiding en die beaamde het voor mij.
?én van de redenen is dat het gemiddelde cijfer hetzelfde moet zijn als het jaar er voor. Dus als dat een 6 is, en nu is er gemiddeld een 5,5 gehaald, wordt het een halve punt omhoog gecorrigeerd. Het is nog nooit omlaag gecorrigeerd.
Japser word gewoon oud. Heeft het over 15 jaar terug… Ben het met flipje en dame eens, je kunt deze tijd niet vergelijken met 15jaar geleden. Ouwe zuurpruim. Iedereen van harte gefeliciteerd:D
@Deskundige
Dat weet ik, maar daar wordt dus in dit persbericht niet over gerept. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.
@Japser Leraren (ik ben er ook één) hebben nog wel eens de neiging om te klagen. Het is dus de vraag of jouw referentiepunt wel het juiste beeld schetst. 😉
Met dat afronden bedoel je neem ik aan het vaststellen van de n-term. Die wordt wel degelijk de ene keer hoger en de andere keer lager, maar dat is puur om een wat moeilijker of makkelijker examen qua becijfering bij te stellen. Als je ziet over hoeveel schijven het maken van een examen gaat, kan ik me niet voorstellen dat dit voortdurend slechter wordt.
@Wilbert dit was geen klaagdiscussie. We hebben er zelfs examenbundels bij gepakt. Het was gewoon een interessant onderwerp. Het is niet voor niets dat universiteiten al jaren een probleem hebben met het niveau van de beta’s die van het vwo komen. Wiskunde wordt in 3 maanden compleet opnieuw geleerd.