Zwolle – In de zomer schoolvakantie van 2013 voert de gemeente Zwolle groot onderhoud uit aan de oostelijke rijbaan (centrumzijde) van de Holtenbroekerbrug. Tijdens de jaarlijkse controle is chloride-aantasting aangetroffen in het beton van de aanbruggen die de veiligheid van de brug in gevaar kan brengen. Om de overlast voor de weggebruikers te beperken vindt het werk in de zomer schoolvakantie plaats van maandag 8 juli tot en met zondag 18 augustus. Gedurende de onderhoudsactiviteiten wordt de rijrichting Blaloweg- Zwartewaterallee, tussen kruisingen Blaloweg/Katerdijk en Zwartewaterallee/Burgemeester Roelenweg voor al het verkeer afgesloten. Verkeersborden ter plaatse geven de omleidingsroutes aan via de Rieteweg en Katerdijk.
Het onderhoudswerk aan de westelijke rijbaan (Holtenbroek zijde) van de brug is in de zomer schoolvakantie van 2014 gepland.
In het beton van de aanbruggen van de Holtenbroekerbrug heeft de gemeente een aantal jaren geleden te hoge concentraties chloride aangetroffen. Chloride komt onder meer voor in strooizout. Door de jaren heen is strooizout in het beton getrokken. Op zich kan zout voor het beton geen kwaad. Het chloridedeel in het zout kan wel de wapening aantasten in de vorm van putcorrosie. Hierbij vindt heel plaatselijk aantasting van het wapeningsijzer plaats. Putcorrosie kan ervoor zorgen dat de wapeningsstaaf ter plaatse sterk in diameter afneemt en daardoor deze niet meer zijn gewenste sterkte heeft. In het ergste geval kan bezwijking van de aanbrug optreden.
De betondelen waar veel te hoge concentraties chloride aanwezig zijn, worden weggehakt, de wapening wordt geïnspecteerd, er wordt eventueel versterkingen uitgevoerd en nieuw beton aangebracht. Daarnaast wordt de mogelijkheid aangegrepen om onderhoud te plegen aan de rijbaan, tussen de Holtenbroekerbrug en de kruising met de Burgemeester Roelenweg. De Holtenbroekerbrug is in Nederland (waarschijnlijk) de enige hefbrug die twee centraal geplaatste heftorens heeft en waarbij het omhoog hijsen vanuit één heftoren aan één zijde van het brugdek plaatsvindt. Het brugdek gaat rechtstandig omhoog door evenwichtskabels die de contragewichten in de andere toren in beweging zetten. Rechthoudkabels over de hoekpunten van het brugdek zorgen ervoor dat het brugdek in balans blijft tijdens het heffen en laten zakken.
De Katerdijk is dan klaar?
nee RD, is alleen toegankelijk met rupsbanden en terreinwagens….wat denk je zelf?
ik zie ze er wel voor aan dit niet bedacht te hebben in de planning 🙂
Elk jaar is er wel wat met die brug…
Grappig dat ze dit in andere publicaties weer de Zuidzijde noemen.
Weten ze niet waar Oost en zuid liggen ?