Zwolle – Stichting Halve Marathon Zwolle moet op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor voor het Zwolse Halve Marathon Festival. Zilveren Kruis Achmea, hoofdsponsor van de afgelopen vijf edities, heeft namelijk besloten te stoppen met de sponsoring van hardloopevenementen in Nederland. “Dat is zeer spijtig, want mede dankzij Zilveren Kruis Achmea is ons hardloopfestijn uitgegroeid tot wat het nu is”, stelt Teun Bouwhuis, voorzitter Stichting Halve Marathon Zwolle.
“Zilveren Kruis Achmea is de afgelopen jaren zeer waardevol geweest voor ons evenement. Samen met de hoofdsponsor hebben we het niveau van het hardloopfestijn flink opgekrikt. En landelijk staat het Zwolse Halve Marathon Festival inmiddels op de kaart. De halve marathon in Zwolle wordt zelfs al enkele jaren betiteld als de gezelligste halve marathon van Nederland. We zijn er trots op dat we dit dankzij de steun van onze hoofdsponsor hebben bereikt. Verder begrijpen we uiteraard de overwegingen van Zilveren Kruis Achmea om nu te stoppen met de sponsoring, maar vinden het tegelijkertijd ook erg jammer”, aldus Bouwhuis, die tot slot wil benadrukken dat het voortbestaan van het evenement niet in gevaar komt.
“Gelukkig kunnen we rekenen op een grote groep trouwe sponsoren. Al moeten we wel naarstig op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor.” De groei van het Halve Marathon Festival in Zwolle lijkt onstuitbaar. Zo’n 8.500 hardlopers (maximaal) en nog veel meer toeschouwers zorgden zaterdag 8 juni 2013 nog voor een fantastische dertiende editie van het Zwolse Halve Marathon Festival. Mede door de prachtige weersomstandigheden ontstond in de historische Zwolse binnenstad een geweldig sportief feest. Aan de 4 Engelse Mijlen deden ongeveer 4.500 hardlopers mee. En voor de Zwolse Halve Marathon verschenen 4.000 deelnemers aan de start. Van scholier tot wereldtopper, van recreant tot doorgewinterde hardloper, iedereen was van de partij! En al deze hardlopers werden door tienduizenden enthousiaste supporters naar de eindstreep geschreeuwd. Daarnaast werkte ook het nodige entertainment (fanfares, bands en DJ´s) langs het parcours als extra stimulans. En traditiegetrouw was het onthaal op de Grote Markt in Zwolle weer grandioos.