De A28 tussen Zwolle en Meppel is in beide richtingen een erg druk traject. Zeker in de spits als het verkeersaanbod groot is. Het gevolg is dat er regelmatig files ontstaan. Het is onnodig om te zeggen dat dit tot veel ergernis en tijdverlies leidt. De verwachting is dat het verkeersaanbod alleen maar zal toenemen. Om het toenemende verkeer nu en in de toekomst te kunnen verwerken wil Rijkswaterstaat de capaciteit van de A28 vergroten.
Daarom zijn al in 2004 spitsstroken aangelegd op het traject Zwolle Zuid tot de aansluiting Ommen. Rijkswaterstaat heeft nu ook plannen in voorbereiding om de andere trajecten aan te pakken met extra rijstroken met als doel een betere doorstroming van het verkeer, een verbeterde verkeersveiligheid, betere bereikbaarheid van Zwolle, Meppel en Staphorst en een betere verbinding tussen Noord Nederland en het overige wegennet. Het tracébesluit moet in het vierde kwartaal van 2007 plaatsvinden. De verwachting is dat de werkzaamheden medio 2008 kunnen starten en dat eind 2009 het merendeel van de werkzaamheden afgerond is.
Omwonende Mia Boer
“We zijn ooit naar dit deel van Nederland verhuisd om de ruimte en de rust. Ruimte hebben we hier nog steeds, maar met de rust is het gedaan. Vanuit mijn keukenraam heb ik een goed uitzicht op de A28. Vooral in de spits staat het verkeer daar vaak stil. En het lijkt wel of de spits steeds eerder begint en later ophoudt. Volgens Rijkswaterstaat komt er in beide richtingen een extra rijstrook bij. Ik hoop dat we daarmee ook weer wat meer rust krijgen.â€
Ir. Aart van Beuzekom, Projectleider Rijkswaterstaat:
“Als Rijkswaterstaat willen we graag dat weggebruikers zo snel en zo veilig mogelijk van A naar B kunnen reizen. Dat stelt nogal wat eisen aan de capaciteit en de kwaliteit van onze Rijkswegen waaronder de A28. Daarom heeft Rijkswaterstaat plannen ontwikkeld waarin een betere doorstroming en meer veiligheid centraal staan. Onze plannen leiden ertoe dat de A28 weer op haar taak berekend is. Uiteraard houden we bij onze plannen rekening met omwonenden van de A28. En treffen we maatregelen om bijvoorbeeld de geluidsoverlast binnen de geldende normen te houden met geluidsschermen en geluidsabsorberend asfalt.â€
h??h?? eindelijk… en dan hierna nog even de A50 doortrekken naar Emmeloord en dan zijn we helemaal klaar… 😀
En nog een snelweg naar Ommen en Raalte. En een ringweg met ongelijkvloerse kruisingen. 🙂
A50 doortrekken is nauwelijks nodig. Ik rij dagelijks op de N50 en het is een zeldzaamheid dat daar files staan (ongelukken daar gelaten). De meeste problemen zijn er om de A28 op te gaan richting Zwolle.
@Joppie: klopt er staan inderdaad weinig files, maar als de N50 een snelweg wordt zal veel (vracht)verkeer richting Friesland die weg nemen wat de A28 Zwolle – Staphorst weer verder ontlast.
Stond 2 weken terug al in de Peperbus 😉
En de plannen hiervoor bestaan al vele jaren. Hopelijk komt het er nu echt van, en wordt het niet afgeschoten, zoals de A4 bij Leiden gister. De Zwolse IJsselbrug is trouwens de op ?©?©n na (Bossche ring) drukste weg buiten de Randstad.
@wouter: Ja, je hebt gelijk, zo had ik heb nog niet bekeken.
Ja soms rij je het hele stuk naar Meppel op de linkerstrook vanwege de enorme hoeveelheid vrachtwagens, uit voornamelijk Baltische en Scandinavische landen. Maar het is nog niet zo erg als op de A1 tussen Apeldoorn en Almelo. Daar weet je soms echt niet wat je ziet, vooral bij files staat er op de rechterstrook een kilometerslange rij vrachtwagens.
Ja Zwolsch Kwartier. Al die verkeerslichten, vooral op de Ring, zorgen voor veel oponthoud. Ongelijkvloerse kruisingen (Fly-overs) geeft een veel betere doorstroming. Op de A-28 staat het verkeer soms al stil voor de afslag Zuid omdat vanaf de snelweg tot op de Ijsselallee binnen een paar honderd meter al 3 kruisingen met verkeerslichten genomen moet worden. Als dan ook nog eens het rechtdoorgaande verkeer de kruisingen blokkeren omdat ze niet verder kunnen doordat het volgende verkeerslicht op rood staat is de chaos compleet.
Hopelijk wordt nu ook snel de Ceintuurbaan aangepakt aangezien dit al weer maanden stil staat terwijl de ontwikkelingen (nieuw stadion, bouw kantoren) als een speer gaan.
Ik denk dat de eerste stap is dat het tankstation “verplaatst” wordt naar de andere kant van Oude Meppelerweg. Hopelijk komt er dan een beetje schot in de zaak.
of misschien moet niet iedereen op hetzelfde moment in zijn eentje in de auto willen stappen.