Duo-fiets voor Zwolse Zorghuizen

Zwolle – De bewoners en omwonenden van de zorghuizen Wilhelmina van Sonsbeeck en Anna Heerkens kunnen binnenkort Zwolle op de fiets verkennen. Woensdag kregen ze een nieuwe duo-fiets.

13-11-2013_nieuwe_duofiets_voor_zorghuis_bagijneweide_03.jpg 

De Gasthuizen en Schakelaar Tweewielers hebben deze duo-fiets mogelijk gemaakt. De duo-fiets werd woensdagnorgen bij zorghuis Wilhelmina van Sonsbeeck officieel cadeau gegeven. Wandel- en fietsvrijwilliger Koos Heemstra was daarbij ook aanwezig en gaf een demonstratie. De eerste rit met de duofiets vond plaats met de 88-jarige meneer Paalman, vroeger een verwoed wielrenner.

 13-11-2013_nieuwe_duofiets_voor_zorghuis_bagijneweide_01.jpg

13-11-2013_nieuwe_duofiets_voor_zorghuis_bagijneweide_04.jpg

13-11-2013_nieuwe_duofiets_voor_zorghuis_bagijneweide_02.jpg 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

4 gedachten over “Duo-fiets voor Zwolse Zorghuizen”

  1. Deze fiets is mooi voor dit soort instellingen maar wel eg breed voor de fietspaden in de stad.Zeker het passeren zal een probleem worden denk ik

  2. WFvN dat wist ik niet dat je er mee op de rijbaan mag .Dan zal dat toch voor het overige verkeer op die rijbaan wel vertraging geven ,want neem aan dat je met zo,n grote fiets niet zo snel gaat.Dat zal menige bus of autorijder wel gaan irriteren op de rijbaan

  3. Vertraging opleveren, da’s een leuke. Wel waar natuurlijk maar:

    1) graafmachines
    2) tractors
    3) brommobieltjes

    En vast nog heel wat meer dingen die ook vertraging opleveren.

    Het is niet alleen vertraging wat mensen irriteert. Met mijn fiets mag ik ook op de rijbaan. Afhankelijk van mijn conditie en snelheid (en nog meer factoren zoals drukte op rijbaan en op fietspad) kies ik mijn plaats op het fietspad of juist op de rijbaan. Bij brommersnelheden ga ik binnen de bebouwde kom vaker de rijbaan op. Dus een snelheid die je mag verwachten. Toch zijn er automobilisten die dat niet goed vinden en dat kenbaar maken op allerhande manieren. Toeteren, seinen, pal achter me gaan rijden, rakelings inhalen en snijden.
    Maar ook als ik wel de toegestane snelheid rijd of zelfs daarboven (zeker niet ondenkbaar in een 30-zone). Maar ook dan vertikken ze het vaak om achter zo’n “k*tfietser” te blijven rijden. Er gaat dus meer verkeerd in zo’n bovenkamer dan alleen irritatie door snelheid.

    Maar om het verhaal nog wat bonter te maken. Alle fietsen van meer dan 75cm die op 3 of meer wielen rijden, mogen dat. Dus ook 3-wiel-bakfietsen van die breedte, ook transportfietsen. Maar ook fietsen met aanhanger waarvan de aanhanger breder is dan 75 cm, ook die mogen op de rijbaan. Dus bijvoorbeeld ook moeders met 2 kids in de kinderkar!

    Zullen we het nog leuker maken? Daar waar brommers binnen de bebouwde kom het verplichte fiets/bromfietspad opgebonjourd worden, daar mogen de genoemde fietsen gewoon op de rijbaan blijven met hun lagere snelheid. Behalve als het expliciet verboden is voor fietsen met het bekende ronde witte bord met rode rand en in het midden minimaal een afbeelding van een fiets.

    Om het voor het gevoel nog even in het extreme te trekken: buiten de bebouwde kom geldt hetzelfde op 80 km wegen, wederom met de beperking van het ‘verbod voor fietsers’ bord. Maar elke 80-km weg (die geen snelweg of autoweg is) met verplicht fietspad ernaast maar zonder het bord ‘verboden voor fietsers’, daar mag zo’n meersporige fiets van meer dan 75cm breed gewoon op de rijbaan.

    Of het verstandig is………. Persoonlijk vind ik verschil in snelheid een belangrijke factor.

    Maar automobilisten: wees gewaarschuwd. Misschien niet altijd leuk ALS het gebeurt, maar het mag.

Reacties zijn gesloten.