Buschauffeurs in actie tegen bezuinigingen

Zwolle – Buschauffeurs van vervoersbedrijf Syntus hebben op een aantal locaties in Zwolle plastic zakken over informatiepalen bij bushaltes gehangen. Op de zakken staat de tekst: "Ook deze bus eruit, door provinciaal besluit".
hve-20140305-4819.jpg 
 
De chauffeurs voeren actie omdat de provincie plannen heeft om miljoenen te bezuinigen op het openbaar vervoer in Midden-Overijssel. Woensdagmorgen was hierover een debat in het provinciehuis. Een aantal chauffeurs waren daarbij. De provincie wil dat de buslijnen kostendekkend zijn. De ondernemingsraad van Syntus Midden-Overijssel heeft een voorstel bij de provincie neergelegd, waarin de dienstregeling aantrekkelijker wordt gemaakt voor de reiziger en er meer inkomsten zijn. De provincie neemt op 26 maart 2014 een definitief besluit. In de bussen krijgen reizigers vandaag pamfletten en hen wordt gevraagd een petitie te tekenen. Er is op internet een petitie gestart.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

27 gedachten over “Buschauffeurs in actie tegen bezuinigingen”

  1. Er kunnen best wat bussen uit in de stad. Bij ons kun je 8x per uur naar het station en er zit haast niemand in elke bus.

  2. @Jacqueline
    Ik weet niet of je zelf met de bus reist maar als jij puur vanuit je woning kijkt naar bussen, dan kan je een behoorlijk vertekend beeld hebben.

    bij ons in de straat rijdt ook een bus. Vaak genoeg bijna leeg. Maar onlangs moest ik zelf een tijdje met de bus. Ineens was de bus telkens bijna vol. Hoe kan dat?
    1) Verschillende momenten
    2) In mijn straat is de bus misschien wel vrij leeg maar 2 straten verder kan de bus behoorlijk vol stromen omdat daar meer mensen instappen.

    Wat ik deed was in mijn wijk instappen in mijn straat. Die halte is 1 van de laatsten in de wijk. Maar als ik weer naar huis ging, stapte ik juist 1 van de eerste haltes eruit. Ik was dan eerder dan de bus thuis die eerst nog de wijk rond moest gaan. Mij zag je zelden het stuk tussen de eerste en de laatste halte van de wijk in de bus zitten.

  3. Ik woon achter in de AA-Landen.
    Ik moet er niet aan denken als de bus door bezuinigingen niet meer door de wijk zou komen, of dat ik anderhalve kilometer naar de Rijnlaan zou moeten lopen om dan nog een bus te nemen!

  4. Wij hebben ook elk kwartier 2 bussen door de straat dus 8 in het uur, in de vroege morgen zitten er veel meer in maar na 9.00 uur is dat wel gehalveerd, doe dan tot aan 16.00 uur om het half uur een bus en dan tot 19.00 uur weer 8 bussen en daarna weer 4 scheelt al heel veel.

  5. lijnen aanpassen aan behoefte,

    b.v school bussen werkverkeer
    of b.v. na concerten of voetbal

    door kleinere busjes te laten rijden scheelt ook al in de kosten

  6. ga eens een tijd tellen hoeveel mensen mee gaan op een bepaalde tijd, mocht dat niets of bijna niets zijn kun je de dienstregeling aanpassen, op sommige tijden heb je weinig gebruik van bepaalde lijnen daar kun je dan een aanpassing doen bijvoorbeeld niet elk kwartier maar om de 20 min scheelt 1 bus per uur en toch heb je een goede dienstregeling, als de bus eenmaal weg is komt die zeker niet weer op dat traject

  7. Kleine bussen aanschaffen is GEEN bezuiniging. Het duurste van een bus is de chauffeur. En dan maakt het qua kostenplaatje nauwelijks uit of er een kleine danwel een grote bus rijdt. Maar een grote bus kan wel met weinig passagiers rijden, maar een kleine bus niet met veel.
    Het alternatief van grote bussen voor in de spits en kleine bussen daarna is nog slechter: dan staat er altijd een bus niets te doen.

    En hoe wil je bussen laten rijden, aangepast aan de behoefte? Alleen van station naar de school en dan leeg terug voor het volgende ritje? Of van station naar de Zwartewaterallee en dan leeg naar het Bachplein en vandaar weer vol naar het station?

    Het enige zinvolle is na de spits het aanpassen van de frequentie.

  8. Ik ben van mening dat er in de spits niets moet veranderen en dat buiten de spits er twee keer per uur wordt gereden. De provincy vergeet een beetje hoe belangrijk de bus voor veel mensen is, dat komt omdat ze zelf meestal met hun luie reet in de auto zitten.

  9. Is toch belachelijk dat de buslijn Kampen-Zwolle eruit is gehaald en ik nu voor een enkeltje in de stadsbus ??3,- moet betalen!?
    In andere provincies waar Syntus rijdt kost een enkeltje ??1,50..

  10. @Gerritz voor die prijzen van die buskaartjes moet je ook bij de provincie zijn>:(
    De provincie bepaald de prijzen en niet de busmaatschappij.
    Maw Eerst de prijzen verhogen en vervolgens zeggen dat er minder passagiers zijn gek he.
    Wil je volle bussen???? Verhoog de frequentie en verlaag de prijzen. 8)

  11. Wil je volle bussen???? Verhoog de frequentie en verlaag de prijzen

    😀

    het kan nu al niet uit

    @bussie
    maar het gaat om streekbussen,,,, die ze willen opheffen

    NIET stadsbussen

  12. Deze foto is op de kamerledenlaan genomen. Hier komen inderdaad 8 bussen per uur langs. 4 de ene kant op en vier de andere kant op. Dus ik vind dat veel.

  13. @Jo: dat klopt, ik heb de foto vanaf mijn balkon gemaakt. De ene lijn is lijn 4 en de andere lijn is lijn 2. Aan het eind van de straat gaan ze ieder hun eigen weg, toevallig komen ze op dit gedeelte even bij elkaar.

  14. Een hele klantvriendelijke actie op een nette manier uitgevoerd.

    4x per uur een bus in Zuid is soms wel veel, kan buiten de spits wel minder: zie Apeldoorn. Daar rijden ze ook alleen in de spits elke 15 min verder elke 30 min. Verder kan de bus door Assendorp wel weg.

    De provincie kijkt alleen naar de grote getallen en niet naar de mensen er achter. Kan zat mensen die echt afhankelijk zijn van de bus.

    Natuurlijk als die weg is, dan raak je er wel aan gewend en ga je fietsen ofzo. Maar het zelfde geldt toch voor de bibliotheek of straatverlichting of zelfs warm water: alles went als je t niet hebt, maar willen we dit?

  15. In enkele uren hebben busreizigers in het midden en noorden van Overijssel vanmorgen 10.000 actieformulieren ondertekend en ingeleverd tegen de voorgenomen bezuinigingen op het openbaar vervoer in de provincie.

    De formulieren waren in de bussen gelegd door het comité voor behoud goed openbaar vervoer, dat fel tegen de bezuinigingen is. In het comité zitten protesterende buschauffeurs van vooral busmaatschappij Syntus. De enorme bereidheid van buspassagiers om de formulieren getekend en wel in te leveren heeft het comité een beetje overrompeld. Snel is besloten om 10.000 formulieren bij te laten drukken.

    RTV Oost

  16. Mensen zijn ook wel verwend. Een vriendin van mij klaagt steen en been dat ze wel een heel kwartier moet wachten. Ga gewoon terug naar een bus per half uur en in de luwte kan eens per uur ook wel uit. Daar wennen mensen best aan en vroeger was dat normaal.

    Wel bijzonder dat ze gister op tv voorstelden dat Delthion zijn eigen dienst zou kunnen organiseren. Als er ergens een dienst goed loopt is het die. Ze hangen er met de benen uit.

    De stadsbussen waar hierboven in een reactie over geschreven werd: daar hadden ze het gister ook over op tv. Dat het over alle lijnen ging en niet alleen streekvervoer.

    Het belangrijkste is dat mensen mobiel kunnen blijven als ze geen auto bezitten. Als dat bereikt kan worden door minder bussen: prima.

    Overal wordt op bezuinigd. Dat geld moet ergens vandaan komen en dat is nooit leuk.
    Liever een bus minder dan bijvoorbeeld een kind met onvoldoende hulpverlening of een oudere zonder fatsoenlijke thuiszorg.

  17. “Wel bijzonder dat ze gister op tv voorstelden dat Delthion zijn eigen dienst zou kunnen organiseren. Als er ergens een dienst goed loopt is het die. Ze hangen er met de benen uit. ”

    Dat is harstikke duur vervoer: studenten die voor niets reizen en je hebt in de spits heel veel bussen nodig die de rest van de dag niets staan te doen. Als Deltion gewoon een pandje had gebouwd NAAST het station of op loopstafstand dasn durf ik te wedden dat de provincie fors minder hoeft te bezuinigen en die steekdiensten gewoon kunnen blijven! Want er zitten zeker mensen in. Maar ja…niet verder kijken dan je eigen belang hé (gemeente/Deltion)…

    Dus als Deltion met eigen bussen/geld gaat rijden (ZIJ hebben immers gekozen voor deze K** locatie, ‘de vervuiler betaald!’), dan blijft veel geld over voor normaal OV. OK, dat kan soms ook iets minder, maar niet zo ver als nu.

  18. en ik nu voor een enkeltje in de stadsbus ??3,- moet betalen!?

    Ik zou een ov-chipkaart aanschaffen, dat is veel goedkoper.

    Tussen 09.00 en 15.00 uur kun je volgens mij ook wel met 3 bussen rijden per uur, als je hem dan net mist hoef je maar 20 minuten te wachten, nu is dat 15 minuten. Maakt niet zoveel uit v.w.b. de tijd en het scheelt wel veel bussen die moeten rondrijden.

  19. Toen ik nog student was vertelde men mij dat het rijk een bijdrage geeft aan de vervoersmaatschappijen om de student te vervoeren. Dus zij vangen er wel geld voor: een vast bedrag. Tenzij dat in de tussentijd verandert is, maar dat weet ik niet.

  20. Het wordt tijd dat de overheid het geldverslindende openbaar vervoer (bus) radicaal gaat veranderen. Vooral in de grote steden. Stop met het subsidiëren van de stinkende, gevaarlijke, vervuilende lege bussen die alleen maar geld opleveren voor de commerciële vervoerders. Het huidige OV systeem is volledig achterhaald en stamt nog uit jaren 60. Laat de mensen fietsen of lopen ipv gebruik te maken van het gratis OV. Goed tegen de steeds dikker wordende mens. De oudere van tegenwoordig zijn ook zeer mobiel en beschikken veelal tot late leeftijd over eigen vervoermiddelen. Fiets, scooter, auto etc. We kunnen geen miljarden uitgeven voor een betrekkelijk kleine groep afhankelijke reizigers. We moeten naar participatiemaatschappij.

Reacties zijn gesloten.