Zwolle – De reconstructie stadsentree Pannekoekendijk/Harm Smeengekade staat aan de vooravond van een nieuwe mijlpaal in het project Bereikbare Binnenstad. Deze week beginnen de eerste voorbereidende werkzaamheden aan de Pannekoekendijk die zichtbaar zijn.
De Pannenkoekendijk/Harm Smeengekade is het derde deelproject van Zwolle om de binnenstad beter bereikbaar te maken. Vanaf begin 2015 gaat hier de schop de grond in. Deze wegen worden volledig heringericht, er komen onder meer: een vrijliggende busbaan in het midden van de weg, een centrumhalte, vrijliggende rijstroken, een vrijliggend tweerichtingsfietspad en een breed voetpad aan de Kamperpoort-zijde. Daarnaast komt er een recreatief voetpad langs de singelgracht, wordt de groenstructuur in het gebied versterkt en de waterkeringfunctie van deze wegen Deltaproof gemaakt. Uitgebreide informatie over de plannen en uitvoering van het project Reconstructie Stadsentree Pannekoekendijk & Harm Smeengekade, vindt men www.zwolle.nl/pannekoekendijk.
Om de reconstructie begin 2015mogelijk te maken, moeten er voorbereidende werkzaamheden worden gepleegd. Eerst wordt het parkeerterrein naast de voormalige Leenbakker aangepast. Daarna worden bomen langs de Pannekoekendijk en Harm Smeengekade gekapt om de kabels en leidingen te kunnen verleggen. Aannemer Van Dijk is deze week gestart met het aanpassen van de parkeerplaats en vanaf 15 juli aanstaande worden de bomen gekapt. Nutsbedrijven starten vervolgens in september met het verleggen van de kabels en leidingen. Tijdens de werkzaamheden van het parkeerterrein aan de Pannekoekendijk blijft de helft van het parkeerterrein toegankelijk voor automobilisten.
Diverse maatregelen aan de westkant van de binnenstad zorgen voor een verbeterde doorstroming, verkeersveiligheid en ruimtelijke kwaliteit. Stadsentree Katerdijk als het eerste deelproject, is in de zomer 2012 succesvol heringericht. In maart dit jaar is gestart met de reconstructie stadsentree Burgemeester Roelenweg. De noodzakelijke wegaanpassingen aan de Pannekoekendijk, Harm Smeengekade en de Willemskade duren van maart 2015 tot november 2016. In de periode van maart – mei 2015 verwacht de gemeente de grootste overlast voor het wegverkeer waarna de overlast naar verwachting behoorlijk afneemt. De herinrichting van de Willemskade, die gepland staat in 2016, is het laatste uit te voeren deelproject in het gebied en sluit aan op de plannen van de Spoorzone.
En wanneer gaan ze nou eens eindelijk die grote zandbak aanpakken en de bioscoop er eens bouwen?!
Ondertussen is vrijwel al het groen van de prachtige stadsentree verdwenen en worden de laatste bomen in juli gekapt. Wat overblijft is een woestijn van blik en asfalt, geflankeerd door een bouwput. Tot zover de ruimtelijke kwaliteit tot in lengte van jaren.
en wanneer gaat die brug nou een keer open voor publiek?