Zwolle – Dit is een van de vijf conclusies die voortkomen uit het onderzoek van promovendus Jolita Bekhof. Bekhof toont aan dat het oude adagium ‘Meten is weten’ lang niet altijd opgaat in de kindergeneeskunde, omdat de meting onvoldoende nauwkeurig of nuttig is. Het onderzoek is op het Amalia kindercentrum van Isala in Zwolle bedacht, uitgevoerd en geanalyseerd. Jolita Bekhof promoveert op 18 juni aan de Rijksuniversiteit Groningen.
In het proefschrift ‘Demystification of commonly used measurements in paediatrics’ onderwerpt Bekhof vijf veel gebruikte meetmethoden in de kindergeneeskunde aan een kritisch oordeel. Naast het meten van glucose in urine uit luiers van pasgeborenen met behulp van test-strips, gaat het proefschrift ook kritisch in op de waarde van klinische symptomen bij het vroegtijdig opsporen van ernstige infecties bij prematuren, de vochtbalans bij zieke pasgeborenen en de klinische beoordeling van benauwde kinderen en virale testen bij bronchiolitis.
“Dokters worden opgevoed met het adagium “meten is weten”, aldus Bekhof. “Uit mijn onderzoek komt duidelijk naar voren dat dit adagium dus lang niet altijd klopt. Het klopt eigenlijk alleen onder de voorwaarde dat je weet wat, hoe, wie en waarom je meet! Anders gezegd: Meten is weten met onzekerheid, aldus Bekhof. Het proefschrift is een bekroning van zeven jaar investeren in een Evidence Based Practice op het Amalia kindercentrum, waarbij de kinderartsen systematisch hun eigen handelen evalueren en bijstellen op grond van onderzoeksgegevens.
Daarnaast blijkt uit dit proefschrift dat het nuttig kan zijn om veel gebruikte, routinematige metingen onder de loep te nemen. Bekhof: “We willen benadrukken dat onze evidence-based practice een belangrijke rol heeft gespeeld bij het creëren van een zelfkritische en nieuwsgierige houding en een belangrijke rol heeft gespeeld bij het tot stand komen van dit proefschrift. Daarmee willen we het belang onderstrepen van zo’n evidence based practice. Het werken als kinderarts wordt er interessanter en leuker van, en we kunnen op deze wijze een steentje bijdragen aan de ontwikkeling van ons vak,” aldus Bekhof.
Meten is wel degelijk weten alleen moet je wel de juiste meetapparatuur en de juiste meetmethoden toepassen. Daarnaast moeten de uitslagen juist behandeld en geïnterpreteerd worden. Dit alles maakt dat het moeilijk kan zijn de juiste diagnose te stellen. Mijn proefschrift geslaagd?
Lijkt me logisch dat als je iets meet en er vervolgens op de verkeerde manier naar kijkt je niets aan de meting hebt.
Een cruifiaanse uitspraak heet zoiets.