Zwolle – ProRail zorgt met de vernieuwing van station Zwolle voor meer ruimte op het station. Hieronder leest u wat er de afgelopen periode is gedaan en welke werkzaamheden volgen.
In maart is ProRail gestart met de afbouw van het grootste gedeelte van de 17 meter brede tunnel onder station Zwolle. Om te beginnen zijn de binnenmuren gemetseld. Tussen deze muren en de kale betonnen wand bevinden zich technische ruimtes met leidingen, kabels en elektrische installaties. Wanneer het metselen klaar is gaat de aannemer verder met het stucen en betegelen van de wanden. Er komen meer dan 4,8 miljoen mozaïek tegeltjes aan de wanden in verschillende kleurtinten. Samen met stalen platen vormt dit een mooi geheel. Eind juni plaatst de aannemer de op dat moment nog kale betonnen trappen naar de perrons en naar de centrumkant van de tunnel. Hierdoor wordt het eindresultaat van de tunnel al steeds meer zichtbaar.
Zuidkant tunnel
Aan de zuidkant van de tunnel (Hanzelaan) werkt de aannemer nog aan de ruwbouw van de tunnel, omdat voor dit gedeelte het tunnelontwerp is aangepast. De zuidkant wordt over de gehele lengte verbreed, krijgt trapopgangen naar het nieuwe busperron en er komen winkels in de tunnel. Voor deze winkels en trappen zijn nu bouwkuipen gemaakt. De bouwkuip aan de westkant (kant bouwkeet Dura Vermeer) is inmiddels uitgegraven en volgestort met onderwaterbeton. Onderwaterbeton wordt, zoals de naam al zegt, onder water gestort. Hierbij houden duikers continu in de gaten of de aansluiting waterdicht is. Na 14 dagen uitharden wordt het grondwater uit de tunnel gepompt, waarna de vloeren en wanden kunnen worden gemaakt. Hetzelfde proces herhaalt zich de komende tijd aan de bouwkuip aan de oostzijde van het station (kant Van Karnebeektunnel).
Perronkappen
In augustus dit jaar worden er perronkappen geplaatst ter hoogte van de tunnel. Hierdoor blijft de tunnel droog, wat belangrijk is in verband met technische installaties. De komende weken werkt de aannemer op de perrons om de voetstukken voor deze perronkappen te maken. Het plaatsen van de perronkappen zal op 23 en 24 augustus gevolgen hebben voor het treinverkeer. De rest van de perronkappen volgen in 2015.
Ik heb liever een goedkoper treinkaartje dan 4,8 miljoen mozaïek tegeltjes. Maar dat zal er wel weer niet in zitten.