Bezwaren Zwolle aanvliegroutes Lelystad Airport

Zwolle – De gemeente maakt zich zorgen over de beoogde aanvliegroutes voor de voorgenomen uitbreiding van het vliegveld bij Lelystad. De plannen en verwachte milieueffecten bieden wat de Overijsselse hoofdstad betreft onvoldoende zicht op en garanties dat overlast door landende vliegtuigen zo beperkt mogelijk blijft. Zwolle heeft daarom zienswijzen ingediend op de plannen.

De kritiek op de ter inzage gelegde plannen wordt breed gedragen: ook de (buur)gemeenten Kampen en Zwartewaterland zijn ontevreden over het Ontwerp Luchthavenbesluit Lelystad Airport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en op het Milieueeffectrapport.

Niet optimaal
Samengevat vindt Zwolle dat de gekozen route – onder meer over nieuwbouwwijk Stadshagen – niet optimaal is en dat landende vliegtuigen de stad te laag passeren, met geluidshinder en milieuverontreiniging tot gevolg. De gemeente constateert bovendien dat die effecten onvoldoende onderzocht zijn én dat niet duidelijk is hoe negatieve gevolgen van de plannen ondervangen kunnen worden.

Vlieghoogte
Zwolle zet zich al langer in om de uitbreiding van Lelystad Airport verantwoord vorm te geven. Vorig jaar diende de Overijsselse hoofdstad een zienswijze in waarin onder meer werd aangedrongen om een vlieghoogte van minimaal 1800 meter bij Zwolle aan te houden. Toentertijd zette het ministerie van Infrastructuur en Milieu in op een vlieghoogte bij Zwolle van iets meer dan 1200 tot zo’n anderhalve kilometer. Zwolle constateerde destijds dat er geen oog was voor de mogelijke overlast voor de 175 duizend inwoners in de woonregio Zwolle-Kampen.

Zwolle constateert nu dat boven de (nieuwbouw)locatie Stadshagen, net als boven de bebouwing in ’s Heerenbroek en Wilsum, door het ministerie wordt ingezet op een vlieghoogte van iets meer dan 900 meter. De helft lager dan de beoogde 1800 meter en ook fors lager dan de vorig jaar genoemde 1200 meter. De routes liggen ook dicht bij de Zwolse wijken Berkum en Aa-landen. Zorgen zijn er bij de gemeente over het ontbreken van garanties dat de vliegroutes uiteindelijk niet nóg lager worden.

Milieueffecten
De gemeente dringt er op aan dat de milieueffecten (beter) in beeld worden gebracht voor de Zwolse inwoners. Het gaat dan om de geluidseffecten van de (lage) vliegroutes en om de uitstoot van stikstof. In het effectrapport van het ministerie wordt voor de uitwaarden van de IJssel geconstateerd dat maximale hoeveelheden voor natuurgebieden op sommige locaties worden overschreden. Voor vergelijkbare, kwetsbare gebieden als de uiterwaarden van de Vecht en het Zwarte Water zijn de effecten echter niet beoordeeld. Het Milieueffectrapport, constateert Zwolle, geeft geen inzicht hoe de daadwerkelijke milieueffecten gecontroleerd, geëvalueerd en indien nodig aangepakt worden.

Alternatief
In de zienswijze vraagt Zwolle naar de mogelijkheden van een alternatieve aanvliegroute naar het vliegveld waarbij woonkernen worden vermeden en er geen negatieve gevolgen zijn voor de vliegverkeerafwikkeling van Lelystad Airport. Zo’n route zou wel kunnen voldoen aan de uitgangspunten zoals die eerder zijn afgesproken.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

39 gedachten over “Bezwaren Zwolle aanvliegroutes Lelystad Airport”

  1. De vliegtuigen vliegen de laatste twee jaar al steeds lager over zwolle , endaar hoor ik niemand over!? Dit is vooral in de zomermaanden het geval, net of ze dan een lagere aanvliegroute hebben!

  2. Helaas Dick, Stadshagen valt erg tegen. Het is/wordt de nieuwe probleemwijk van Zwolle. Zo gauw de kans zich voordoet ben ik weg.

  3. Er werd hier een paar maanden geleden op WLZ een link geplaatst naar het rapport waaruit bleek dat er buiten de Flevopolder geen geluidsoverlast van boven de 40dB is. Dus ik snap niet waar de gemeente geluidsoverlast vandaan haalt.

  4. Ik heb geen last van die trein. Dat vinden de kinderen zelfs leuk om naar te kijken. Ik zit niet te wachten op laag vliegende en lawaaiige vliegtuigen boven mijn huis. Straks storten ze neer op Stadshagen!

  5. Voor 2 weken terug vlogen we nog over Zwolle richting Schiphol. Zo’n beetje achter de ijsselcentrale langs met zicht over de hele stad en maar ietsje verderop Kampen. Woon zelf in zuid en hoor tegenwoordig ook wel meer vliegverkeer. Niet direct storend, daar moet je wel voor in de tuin zitten.

  6. Dick, maar die kans moet je wel weer in verhouding brengen met het aantal slachtoffers en financiële gevolgen.
    Voor mezelf zou ik er overigens schijt aan hebben, maar als de waarde van mijn huis er door daalt….en dat gebeurt dan….dan lever ik gedwongen in ten behoeve van de winst van een rijkere ander. Dat vind ik persoonlijk vervelender dan de risico’s op ongevallen.

  7. @ Mul: Je hebt helemaal gelijk. Met dat schijt hebben aan en met die waarde van je huis. Zolang je echter blijft wonen is die waardevermindering ook virtueel. Als je zou verhuizen naar een woning binnen Stadshagen, zou die woning ook in prijs zijn gedaald. Maar de prijzen van woningen zullen toch wel niet alleen in Stadshagen dalen.

  8. @suze dat gaat dan veranderen hoor! Dan wordt het hier een soort schipholgebied met hele laag vliegende vliegtuigen. Ik vind het nu wel meevallen met de vliegtuigen die overvliegen. Die vliegen nog best hoog.

  9. @Sem we zitten niet in het ‘schipholgebied’ van vliegveld Lelystad. Dat houdt op voor Dronten. Dat gebied kan nog wel 2x zo groot worden en dan nog zit Zwolle er nog niet in. Of wil je beweren dat ze in bijvoorbeeld Amersfoort of Rotterdam last hebben van Schiphol, want over die afstand hebben we het.

  10. Het vergelijk wordt nu gemaakt met vliegtuigen die vliegen op Schiphol, dit valt inderdaad wel mee. Maar als dit Lelystad wordt dan gaat de geluidsoverlast en de hoogte aanzienlijk veranderen. Hemelsbreed ligt Lelystad dichter bij Zwolle dus zal uiteraard de landing eerder worden ingezet. Dat er een rapport beschikbaar is zegt niks, 9 van de 10 keer wordt duidelijk dat het in de praktijk toch anders is dan de theorie. Zoals ik er nu tegenaan kijk, het is geen aanwinst voor Zwolle!!

  11. Ik las net in de peperbus dat de vliegtuigen 1.5 km boven Zwolle moeten aanhouden. 1.5 km hoogte is echt niet veel hoor en dan hoor je de vliegtuigen ook goed!

  12. @sem maar dat is wel waar de vliegtuigen meer dan 40dB lawaai op de grond gaan produceren.

    Ter vergelijking:
    Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas

    En wij zitten dus nog 2x zo ver van de landingsbaan.

    Dus die last, die zul je niet hebben (tenzij je het jezelf gaat aanpraten)

  13. Goed om te zien dat er meer partijen zich druk maken.
    Eerst het CDA en GroenLinks (https://www.weblogzwolle.nl/content/view/41619/55/) , nu de gemeente Zwolle. Toch raar dat je op het CDA en GroenLinks na de verkiezingen helemaal niks meer hoort van de andere politieke partijen.

    Misschien is de actie van de gemeente al te laat, misschien nog niet. In ieder geval goed dat er aandacht aan wordt besteed, ook door de gemeente Zwolle.

    Hoe dan ook, op 900 meter hoogte overvliegen om de landing in te zetten is veel te laag!

  14. Dankjewel voor de link @bernard. Zoals je daar kunt zien @Sem, zullen we er in Zwolle geen last van hebben.

    @Gea zie ook de link van @bernard en zie dat we in Zwolle minder last van de vliegtuigen hebben, dan van gesprekken in onze woonkamers.

  15. Dick, klopt. Maar ook een virtuele waardevermindering heeft gevolgen, zeker wanneer je van plan bent niet je hele leven in stadshagen te blijven wonen. Die kans acht ik behoorlijk aanwezig. En daar baal ik van, ik geef mijn geld dan liever aan een iemand die het kan gebruiken dan aan volgevreten rijke lui.

  16. Papier is gewillig 😛

    Wel even het rapportje lezen, 6000 voet is 1800 meter en niet de 900 meter die ze nu eventueel voorstellen.

    Zoals ze mooi zeggen:ik ken mijn pappenheimers

    Ze doen het altijd rooskleuriger voor dan het in werkelijkheid is. Er zijn grote belangen mee gemoeid!

  17. @Japser: als je dan ook het filmpje van Stadshagen bekijkt, dan krijg je een goede indruk van welke geluid ik in Stadshagen te horen ga krijgen straks, inclusief omgevinggeluid enzo. Niet echt aangenaam, en in die animatie staat 900 meter aangegeven.

  18. spottersplek inrichten in stadshagen. wc dr bij en betaald parkeren, dan kan de gemeente zwolle er financieel nog wat aan verdienen8)

  19. 900 meter is bijzonder laag, maar bij dit issue weegt naar mijns inziens het algemeen belang zwaarder dan het plaatselijk belang. Schiphol verdiend nu al bijna 3% van het bnp, dus is het zaak dat ze blijven groeien, een uitbreiding naar Lelystad zal dan noodzakelijk zijn, en dat ze daarom wat lager over Zwolle vliegen moet dan maar.
    Overigens vind ik dat je buitenlandse toeristen niet op Lelystad mogen vliegen. Krijgen ze direct een zeer verkeerd beeld van Nederland.

  20. salonsocialist, ‘moet dan maar’? wie zegt dat er gegroeid moet worden? En ten goede van wie komt dat? Het is het geld van mijn woning en die van vele anderen waarmee die groei dan maar betaald wordt. Laat ze maar met een compensatieplan komen waar het verlies van woningwaarde volledig gecompenseerd wordt. En dat kan alleen door nu toe te zeggen dat de daling die er binnen een x-aantal jaren opgebouwd wordt, volledig wordt vergoed. En die daling kun je pas achteraf vaststellen. Zo’n vooraf onderzoekje met animatie is volkomen waardeloos. Maar… Als ze echt overtuigd zijn van de realiteit van wat ze voorspiegelen, dan is zo’n toezegging zwart op wit geen probleem voor ze zijn toch?

  21. @Salonsocialist, daar ben ik het niet mee eens. Ik vind het plaatselijk belang wel belangrijk en Stadshagen hoeft daar gewoon geen last van te hebben. Leuk voor dat vliegveld Lelystad. Maar daar heb ik geen boodschap aan!

  22. Ook steeds meer zwollenaren gaan graag op vakantie met het vliegtuig. Er moet dus ruimte gevonden worden. Het “niet in mijn achtertuin” argument is niet houdbaar. De polder is gewoon de minst slechte plek om dit te doen.

  23. In zeg maar Aalsmeer noordholland waar de vliegtuigen laag gaan naar en van schiphol zijn de huizen goed verkoopbaar mensen wonen er graag.

    Ander punt: wel vliegen en niet de lasten?

Reacties zijn gesloten.