Aanrijding stadsbus met scooter op Belvédèrelaan

Zwolle – Donderdagmorgen heeft een stadbus een scooter aangereden op de kruising van de Belvédèrelaan met de frankhuizerallee. Op deze spilitsing gebeuren regelmatig ongelukken. Voor zover bekend was de bestuurder van de scooter licht gewond.

belvederelaan.jpg

Foto via Twitter: @pattyvaningen1 

Bewoners uit de Zwolse wijk Stadshagen klagen al lange tijd over dit kruispunt op de Belvédèrelaan. De fietsers hebben voorrang op de kruising. De kruising van de Belvédèrelaan met het Twistvlietpad is een ander gevaarlijk punt op deze straat. Daar zijn inmiddels verkeersborden met STOP geplaatst.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

25 gedachten over “Aanrijding stadsbus met scooter op Belvédèrelaan”

  1. Het wordt hoog tijd dat de beide kruisingen echt veilig worden gemaakt!! En geef die chauffers op de stadsbussen ook rijles a.u.b. >:(

  2. Zoveelste keer al…..constant ongelukken met ernstige letsels tot gevolg….en wat doet de gemeente er aan??? Helemaal
    Niks!!!

  3. Zou die bus geen voorrang hebben verlengd???
    Hoe dan ook blijft een zeer gevaarlijke situatie daar en na lange tijd klagen van de buurtbewoners, heeft de gemeente daar niks in veranderd , zou dat betekenen dat de gemeente schijt heeft aan de buurbewoners???
    Sterkte slachtoffer!!!

  4. Ik snap het wel dat die bus het niet goed kon zien. Het is al een lastig punt als automobilist. Je moet een klein stukje oprijden om goed links en rechts te kunnen kijken. En dan sta je dus al midden op het fietspad. Als je nou net iets over het pad heen kunt rijden en daar kan kunt wachten zou een hoop schelen. Maar dat kan natuurlijk niet met zo’n bus. Onoverzichtelijke situatie.
    Volgens mij is het een goed idee om het fietspad daar zo te verleggen dat beide rijrichtingen voor de fietsers aan de andere kant zijn. Dan hoeven auto’s en bussen niet te kruisen.

  5. @allen hierboven hahaha is allemaal wel erg subjectief of niet?
    Wanneer een situatie als gevaarlijk wordt beleefd (subjectief dus) door gebruikers zal je zien dat men meer alert is bij benadering van dit punt. Dit kan als gevolg hebben dat het aantal incidenten zeer nihil is en er dus geen black spot ontstaan, ondanks dat de situatie subjectief gezien nog steeds erg gevaarlijk is.

  6. Allereerst sterkte voor het slachtoffer!
    Best kans dat de buschauffeur de scooter niet heeft gezien doordat het zicht word belemmerd Door zn grote spiegels aan beide kanten…

  7. Stadhagenis gewoon 1 en al ellende wat betreft het verkeer. Moeders (vooral) en vaders die als een idioot door de straten rijden omdat ze anders te laat zijn om hun mind van school te halen. Of mensen die denken omdat ze in een auto rijden overal voorrang op hebben, op plaatsen waar ze toch echt moeten stoppen, maar dan toch nog ff snel gas geven. Gek word je er van !!!

  8. Ik heb de afgelopen maanden een aantal keren lopen posten bij de kruising met het Twistvlietpad. Daar moeten voertuigen stoppen. Ongeveer 85 % doet dit niet. Dan heb je een probleem. Handhaven (wat bijna niet te doen is) of de situatie echt verkeersveilig maken is de remedie.

  9. de antwoorden zijn al gegeven,

    de mensen zijn gevaarlijk,,,,

    het Twistvlietpad. Daar moeten voertuigen stoppen. Ongeveer 85 % doet dit niet

    dat is nog aan de lage kant,,

    als iedereen gewoon even simpel om zich heen kijkt of je door kan rijden is er niks aan de hand~dat gezeik altijd, bah…

    mee eens 🙁 stopbord = stoppen

  10. Vervelend. Ook voor de chauffeur. Wel bijzonder dat zijn (waarschijnlijk) collega vanmiddag als een malle door de Drapenierlaan knalt op nog geen halve meter van geparkeerde auto’s. Ik begrijp dat ze op tijd moeten rijden, maar er zijn natuurlijk grenzen…

  11. Ja dat krijg je ervan als je op je scootje veel te hard en zonder richting aangeven het kruispunt over skeurt. Btw als hij afsloeg had hij geen eens voorrang gehad, maar genomen.

    Ben er heel vaak getuige van dat fietsers hun pootje niet uitsteken en dan zo de kruising opdraaien. Nee fietsers rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.

  12. claus mag wat mij betreft wel wat opheldering geven bij zijn/haar bericht:

    Dat ’te hard rijden’ is een aanname (geen ondenkbare overigens) en mogelijk wel een goed punt.

    Geen richting aangeven als hij een kruising over skeurt? Waarom zou hij richting aangeven? Jij weet meer over de situatie? De scooterrijder sloeg af? Want als hij rechtdoor rijdt, hoef je geen richting aan te geven.

    Maar dan: Als hij afsloeg, had hij geen voorrang gehad? Waar reed de scooterrijder? Die stak de Frankhuizerallee over neem ik aan. Daar zitten haaietanden op de oversteekplaats voor fietsers (uitgaande van een snorscooter). En haaietanden betekent voorrang. ‘Maar als hij ook op de parallelweg van de Frankhuizerallee reed en toen afsloeg om over te steken, dan gaat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg toch voor afslaand verkeer?’ Klopt maar de haaietanden zeggen dat een (snor)fietser voorrang heeft. En verkeerstekens (haaietanden) gaan vóór verkeersregels (rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer mits op dezelfde weg)

    Ga dus wel even je verkeerskennis opfrissen.

    Als het een bromfietser was (die netjes op de rijbaan zat), dan zie ik het probleem ook niet.

    Richting aangeven zou natuurlijk wel een punt kunnen zijn. Ware het niet dat ik ook zelf ‘slachtoffer’ ben geweest van een doos in een auto die niet zag dat ik richting aangaf en vervolgens op de claxon ging. Navraag waar dat voor nodig was, leverde dus het commentaar op dat ik richting aan moest geven. Tja, moet je wel kijken of dat gebeurt.

  13. Ik heb daar trouwens ook 7 kleuren stront gescheten toen ik daar met m’n dochtertje fietste. Ik kwam vanaf het winkelcentrum en reed richting Rozentunnel. Vanuit de Frankhuizerallee kwam een tractor die ook geen idee had van de betekenis van haaietanden en voorrang verlenen.
    Om één of andere reden worden (snor)fietsers daar blijkbaar genegeerd.

  14. Knipperlichten.

    Ze worden geloof ik als optie geleverd bij mijn fiets maar ik heb ze er zelf op gezet want de standaard versie vind ik niet fel genoeg. Ik heb fors feller erin gedrukt die ook in volle zomerzon nog te zien zijn.

  15. @wfvn ik hoef mijn verkeersregels niet op te frissen. Irriteer me er dagelijks aan dat er geen richting aan wordt gegeven en dan afslaan en als je afslaat moet je nou eenmaal wachten. Btw bij twistvlietpad staan wel haaientanden voor afslaande fietsers, maar ook daar hebben veel fietsers lak aan.

    Om nog even terug te komen op te hard gereden, dat is idd een aanname. Die bussen rijden na mijn mening niet zomaar door zonder heel goed te kijken.

  16. Oke, bedankt, zie die fietsen wel eens maar nog nooit bij een verkeerssituatie en ondanks dat ik goed kijk, en jij felle kleuren hebt kan ik begrijpen dat je over het hoofd gezien wordt. Het beeld in het verkeer van jullie fietsers is bij sommige mensen onbekend en die kijken over de schouder en soms, afstand, zit je dan net te laag in het gezichtsveld.

  17. claus:

    Je kennis wat betreft rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer zit toch echt verkeerd. Nogmaals verkeerstekens wegen zwaarder dan verkeersregels

    Ik ben het verder helemaal met je eens dat (veel) fietsers hun klauwen moeten uitsteken. Afgelopen ritje met de auto heb ik 2x voor jan met de korte achternaam staan wachten op een rotonde omdat zo’n figuur weer eens niet de klauwen uitstak.

    nog even @d. erk:

    @d. erk:

    Ja, bij afslaan zou ik letterlijk over het hoofd gezien kunnen worden als ik vlak naast een (met name hoge) auto rijd. Dat zijn dan ook plekken waar ik wel bedacht ben op niet gezien te worden, die plek kies ik dan doorgaans ook liever niet.

    Maar vaak is het argument ‘zag je niet want je bent te laag’ regelrechte onzin en eigenlijk een uitvlucht voor ‘ik heb niet goed gekeken’.
    Het aantal situaties waarbij het argument ’te laag’ terecht is, is echt heel klein omdat de afstand vaak groter is waarbij men de strepen op de weg wel kan zien waar ik naast rijd. Als je de strepen kan zien, kan je ook een lage fiets zien die toch echt wel beduidend hoger is dan de strepen op de weg.

  18. ik wil de scooterbestuurder allereerst veel beterschap toe wensen!!
    ik zag de scooter liggen.. dacht.. ai ai… al weer 1… kom zelf vaak met de fiets over dit kruispunt.. en ga er standaard van uit geen voorrang te krijgen..
    echt rampzalig hoe sommige automobilisten op je af komen razen..en dan die bussen..pff.
    en wat hier vermeldt wordt over het evt slechte zicht van de buschauffeurs? veroorzaakt door de grote spiegels ???grote onzin! ..ze zitten lekker hoog.. overzicht genoeg dacht is zo!
    hoe moeten de mensen in kleine autootjes het dan hebben?
    gewoon snelheid omlaag..en eerst kijken..dan pas doen!
    >:(>:(>:(

  19. Ja dat besef ik me wel, sommige oudere en jongere weggebruikers niet.Ik betrapte me erop toen ik je comment las want soms zie ik ook niet alles, ondanks veel kilometers. Zie die fietsen vaak bij Hasselt en tussen Kampen en Dronten,sommige hebben er ook een vlag opzitten.

  20. @marg
    Wat betreft dat slechte zicht van buschauffeurs, daar wil k toch ook nog wel een opmerking bij plaatsen.

    Van mijn fiets wordt vaak (onterecht) beweerd ‘ze zijn zo laag, je ziet ze niet’. Toch is mijn ervaring dat buschauffeurs mij doorgaans goed opmerken, zelfs op rotondes waarbij we vanuit dezelfde richting komen, ik de rotonde 1/2 rond wil en de bus maar 1/4 en dus direct de rotonde wil verlaten. Bijvoorbeeld bij de Kamperpoorterbrug, komende vanaf Emmawijk. Het gebeurt me zelden dat een buschauffeur mij daar snijdt. Ook chauffeurs die vanaf de brug komen en de rotonde op willen rijden, ook die zien mij zelden over het hoofd.

    Dus buschauffeurs die slecht zicht hebben door die spiegels? Ik heb daar toch mijn twijfels bij.
    Die kruising zijn veel meer motorvoertuigen die fietsers totaal niet zien/waarnemen; ik denk dus dat op die kruising (Frankhuizerallee/Belvederelaan) een ander probleem speelt, en dan denk ik aan de constructie. Persoonlijk vind ik het helemaal geen vreemde constructie. Het zicht is er vrij goed omdat het een enorm ruime kruising is met rondom parallelwegen waar geen huizen kunnen staan en dus het zicht ruimer wordt. Toch lijkt er iets totaal verkeerd te gaan daar als het gaat om waarnemen van het langzame verkeer.

  21. Je moet goed opletten op dat punt. Maar er gebeuren daar veel ongelukken. Misschien stoplicht of rotonde. Voor een rotonde is
    er te weinig ruimte, denk ik. Wij wonen ook dichtbij een school in
    Stadshagen. Rond de schooltijden rijden ze er als gekken door de straat met minimaal 50 km per uur. En om vijf voor zes omdat de kinderen opgehaald moeten worden van de bso. Deze week is het lekker rustig door de herfstvakantie.

Reacties zijn gesloten.