Zwolle – Wat kunnen docenten doen wanneer lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender (LHBT) leerlingen worden gepest? En zouden ‘anti-pestmethodes’ die op scholen worden ingezet specifieke aandacht moeten besteden aan deze groep? Daarover gaat COC Zwolle in gesprek met docenten uit het voorgezet en beroepsonderwijs tijdens een docentendiscussie op 28 oktober.
Er is veel aandacht voor ‘anti-pestmethodes’ in het onderwijs. Onlangs heeft het Nederlands Jeugd Instituut (NJI) een lijst van ‘effectieve’ programma’s gepresenteerd. Geen van deze programma’s besteedt echter specifieke aandacht aan seksuele diversiteit. Is dat wel nodig? Dit is een van de onderwerpen van gesprek onder leiding van Anniek Verhagen van Pestweb en Gay&School. Zij geeft informatie over pesten en hoe LHBT-thema’s hier een rol in kunnen spelen. Welke informatie moeten docenten hebben over LHBT-specifiek pesten? En welke praktische hulpmiddelen zijn er om aandacht te besteden aan seksuele diversiteit in de school en het gesprek hierover op gang te brengen? Hoe kunnen we leren van elkaars ervaringen? Anniek Verhagen is zelfstandig trainer en projectleider van www.gayandschool.nl en voormalig projectleider van de pilot ‘sociale veiligheid van LHBT-jongeren op school’.
Als trainer is ze gespecialiseerd in groepsdynamische processen, waaronder pesten en lastige klassen. De voorlichtingsgroep van COC Zwolle deelt ervaringen en kan de docenten meer vertellen over wat de groep voor een school kan betekenen rondom het thema seksuele diversiteit. De docentendiscussie start op 28 oktober om 19.30 uur, duurt ongeveer anderhalf uur en is gratis toegankelijk. Locatie is het pand van COC Zwolle aan de Kamperstraat 17. Docenten die willen meedoen of meer informatie willen, kunnen een e-mail sturen naar voorlichtingsgroep@coczwolle.nl COC Zwolle werkt met een café, voorlichting, discussie en hulp aan een samenleving waarin iedereen zichzelf kan zijn. Het werkgebied omvat 23 gemeenten in Overijssel, Flevoland, Gelderland en Drenthe. COC Zwolle is lid van de landelijke organisatie COC Nederland.
Het is opmerkelijk dat men nog steeds het idee heeft dat pesten door het slachtoffer wordt uitgelokt. LHBT-ers zijn nu dus een aparte groep die op een andere (of aanvullende) manier beschermd moet worden tegen pestkoppen? En dan nog zeggen dat iedereen zichzelf mag zijn!
Dat het NJI een lijst van ‘effectieve’ methodes heeft opgesteld heeft meer te maken met de banden die de commissie met bepaalde methodes heeft dan dat die keuze iets met pesten te maken heeft.
Kinderen worden gepest mét en niet omdát. Het doet zich voor in de leeftijdsgroep van 8 tot 16, het is dus een ontwikkelingsfase. Pesters moeten gecorrigeerd worden door ouderlijk gezag en de slachtoffers moeten we eens met rust gaan laten. Het is toch te gek voor woorden dat er van de 71 methodes maar één is die zich op het corrigeren van de pester richt?!! Pesten kun je zo eenvoudig oplossen. Kijk maar naar ‘De waanzinnige aanpak van pesten’.
tot 16? Ook op de werkvloer wordt nog voldoende gepest blijkt uit onderzoek.
Er zit een behoorlijk verschil in pesten tussen kinderen en pesten onder volwassenen. Lees “De waanzinnige aanpak van pesten” maar eens.
Maar je geeft, tussen het promoten van je boek door, wel toe dat pesten van alle leeftijden is?
Als Pestbriefje even de admin van weblogzwolle benaderd krijgt ze een stukje en een mooie button link om reclame te maken kost wat maar dan heb je ook wat
Pestbriefje, doe er wat mee ipv je boek, zienswijze te promoten.
Waar heb je dat gelezen? Pesten is volgens mij helemaal niet van alle leeftijden. Het gaat samen met de ontwikkeling van het brein bij kinderen of het wordt door volwassene gebruikt om daar een voordeel uit te halen.
Ga eens praten met volwassenen die zijn weggepest op hun werk, kijken of zij ook vinden dat pesten op volwassen leeftijd niet bestaat.
Deze week stond er in de Stentor een groot artikel van een man (uit de LHBT-groep) die bij de gemeente Kampen is weggepest. Komt zeker regelmatig voor. De FNV heeft er een speciaal meldpunt voor. Pesten is van alle leeftijden en gaat door tot in het bejaardenhuis.
Jasper, dit heb je zelf verzonnen.
Micha, pesten is van bepaalde mensen. Hun leeftijd maakt niets uit.
Pesten onder scholieren is niet hetzelfde als het pesten onder volwassenen. Kinderen kun je niet verantwoordelijk stellen voor hun daden omdat zij de gevolgen van hun eigen handelen nog niet kunnen overzien, volwassenen kunnen dit wel.
Lees de NRC van vandaag en zie wat de invloed van ouders is…
@Kafka
Gelezen. Redelijk stuk.
Om dat even on-topic te houden: Probleem is dat ouders eens SNOEIHARD moeten optreden tegen het uit de kluiten groeiende probleem van pesten. Als je merkt dat je kind pest, snoeihard aanpakken. Perk hun priveleges in, geen telefoon en internet en ouderwets een paar maanden huisarrest. Desnoods, pest ze twee keer zo hard terug.
De enige manier om pesten de kop in te drukken.
Mochten er ouders zijn die dit lezen en het niet over hun hart verkrijgen om ze snoeihard aan te pakken? Ik help graag een handje mee!
@pestbriefje ik heb ‘kindereren’ van 14~16 meegemaakt die precies wisten wat ze deden en volwassenen die geen idee hadden. Ik wil graag met je in discussie over dit onderwerp, juist omdat ik er nu vanaf ben, maar het toch nog zie.
Wil je het dan over kinderen of over volwassenen hebben? Ik richt me alleen op kinderen want volwassenen hebben voldoende mogelijkheden om het te stoppen.
Kinderen pesten bewust maar niet opzettelijk, de gedachte dat een kind erop uit is om een ander pijn te doen is volstrekt onjuist tenzij het om een psychopaat gaat. Pesten kun je onmogelijk voorkomen, dit geldt voor dader en slachtoffer. Je kunt het wel heel gemakkelijk stoppen want zodra de pester dit (eventueel gedwongen) aan de ouders vertelt grijpen deze in. En omdat geen enkele pester dat op school durft te vertellen is het direct gestopt. De pester houdt de leiding over de meelopers en zoekt een andere manier om dat leiderschap uit te voeren. De school moet zo’n kind hulp-pleinwacht maken of assistent kapstok/fietsenstalling-bewaker. Geef ze een gekleurd hesje zodat ze voor iedereen herkenbaar zijn, dus ook voor de echte pleinwachter. Simpel, spotgoedkoop en zéér effectief.
Je kunt als school ook zelf optreden maar als je geen of onvoldoende gezag hebt dan lukt dat nooit. En als je straf geeft dan volgt er een wraakactie binnen of buiten de school.
Van de 71 methodes zijn er 70 die het kind weerbaar willen maken maar dit kan pas als het kind daar aan toe is. Het is dus hetzelfde als het uit de grond kijken van de krokussen, wie lang oefent heeft succes. Behalve dit geeft het aan dat gepest worden je eigen schuld is omdat je niet weerbaar bent. Dit is natuurlijk grote onzin maar daar wordt wel het meeste aan verdient. Dit kan doorgaan omdat een kind nooit durft te zeggen dat het niet helpt.
Dit in het kort op welke idiote wijze pesten wordt aangepakt. Iedereen beweert te weten hoe een ander het moet oplossen. Vooral de wetenschap is daar erg goed in! >:(